TR EN

CONSERVATION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
RKY225 CONSERVATION 3 4 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Tarihi mimari ve anıt eserlerin koruma ve onarım yetkinliğinin elde edilmesidir.
Contents of the Course Unit: Tarihi eserlerin konservasyonunda izlenecek kurallar ve yöntemler içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Konservasyon için gerekli malzemeleri tanır
Konservasyon için gerekli malzemelerin uygulanacağı alanları, oranlarını kavrar ve tarihi eser üzerinde uygular.
Kültür varlıklarının korunması konusuna, yapıların onarım ve sağlamlaştırılmasına ilişkin temel bilgileri anlar.
Geleneksel yapı malzemelerinin bozulma ortamları, bozulma nedenleri, süreçleri ve bozulmanın morfolojisi konularında bilimsel temellerini kavrayacak teorik bilgiyi analiz eder.
Tarihi eserlerde temizleme, sağlamlaştırma ve bütünleme gibi uygulamalarda uyulması gerekli bilimsel ilkeleri teorik olarak analiz eder.
Pişmiş toprak, çini, taş, ahşap, metal vb. gibi eserlerde görülen bozulmaları, nedenlerini teşhis eder.
Koruma alanındaki uluslararası kuralları ve uygun koruma tekniklerini tanıyarak, evrensel değerlerin korunması için doğru müdahale seçme ve uygulama için mesleki temel hazırlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Ders tanıtım ve uygulama, değerlendirme bilgilerinin öğrenciye açıklanması. Restorasyon ve konservasyon uygulama kanunlarının öğretilmesi. Konservatörün sahip olması gereken bilgiler. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
2 Kitap okuma Koruma düşüncesinin evrimi ve kuramsal temeller; korunacak değerler ve değerlendirme ölçütleri; koruma ölçütleri, taşınmaz kültür varlıklarının değerlendirilmesi. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
3 Kitap okuma Tarihi yapılarda kullanılan malzemeler ve bu malzemelerin türlerine ve yapıdaki konumlarına göre gözlenen bozulmalar, bu Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
4 Kitap okuma Anıtlarda ve mimari eserlerde gözlenen bozulmalara müdahaleler, alınacak önlemler ve koruma-onarım yöntemleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
5 Uygulama Onarım ve tümleme yöntemlerinin uygulamalı gösterimi Uygulamalı Anlatım, Grup Çalışması Yöntemi
6 Uygulama ve Öğrenci ödev hazırlama Onarım ve tümleme yöntemlerinin uygulamalı gösterimi Uygulamalı Anlatım, Grup Çalışması Yöntemi
7 Uygulama ve Öğrenci ödev hazırlama Onarım ve tümleme yöntemlerinin uygulamalı gösterimi Uygulamalı Anlatım, Grup Çalışması Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Uygulama ve Öğrenci ödev hazırlama Onarım ve tümleme yöntemlerinin uygulamalı gösterimi Uygulamalı Anlatım, Grup Çalışması Yöntemi
10 Kitap okuma Metallerin özellikleri, bozulma nedenleri ve korunması. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
11 Uygulama ve Öğrenci ödev hazırlama Mimari eserlerin ahşap elemanlarında ve ahşap eserlerde gözlenen bozulmalar ve koruma yöntemleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
12 Uygulama ve Öğrenci ödev hazırlama Taş eserlerde gözlenen bozulmalar ve koruma yöntemleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
13 Uygulama ve Öğrenci ödev hazırlama Geleneksel harçların içeriğinde bulunması gereken malzemeler. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
14 Uygulama ve Öğrenci ödev hazırlama Koruma için kullanılacak malzemelerde bulunması gereken özellikler ve oranları. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi
15 Kitap okuma Genel tekrar ve dersin değerlendirilmesi. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Ahunbay, Z. (1999). Tarihi Çevre ve Restorasyon. İstanbul: YEM Yayınları.
Vitruvius, M. Mimarlık Üzerine On Kitap. (Morris Hicky Morgan, Çev.) İstanbul: Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı Yayınları.
Sutherland, W. J. ( 2008). The Conservation Handbook. Oxford: Blackwell Publishing.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the current information about the field by associating with the modern technical and material knowledge necessary for conservation and restoration.
2

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Establish a connection between the knowledge and facts acquired in the field of Restoration and Conservation and the necessary scientific and digital technological areas.
1

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply the advanced theoretical and practical knowledge gained in the field of restoration and conservation.
3
2
Interpret the concepts and laws of conservation on universal scale.
3
3
Prepare technical specifications, discovery, quantity and progress reports.
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the raw material and current deterioration status of the work.
3
2
Prepare restoration and restitution projects.
1
3
Analyze the problems and project data in restoration and conservation projects.
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conclude an advanced project related to the field independently.
2
2
Collaborate with other departments in offices, workshops, construction sites and archaeological excavations.
3
3
Express his/her ideas orally and in writing in interdisciplinary studies related to the field.
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Gain basic knowledge about the field of restoration and conservation.
3
2
With the awareness of the necessity of lifelong learning, accept the principle of following up the scientific and technological developments and renewing itself continuously.
2

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Discuss the ideas and solutions to the problems related to restoration and conservation with experts.
2
2
Discuss the ideas and solutions to the problems related to restoration and conservation with experts.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Consider social, scientific, cultural and ethical values in the stages of restoration and conservation.
1
2
Apply the knowledge of terminology, principles and legislation in the field of restoration and conservation with the awareness of legal and ethical responsibilities.
2
3
Distinguish the deterioration processes of building and building materials and detect measures to be taken against existing disturbances.
3
4
Evaluate the chemical properties and application of materials used in professional applications.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 14 2 28
Laboratuvar 7 2 14
Okuma 0 0 0
Ödev 14 1 14
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 7 2 14
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 7 1 7
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 4 4
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 81 0 157
Total Workload of the Course Unit 157
Workload (h) / 25.5 6,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0