Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
RKY225 | CONSERVATION | 3 | 4 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Tarihi mimari ve anıt eserlerin koruma ve onarım yetkinliğinin elde edilmesidir. |
Contents of the Course Unit: | Tarihi eserlerin konservasyonunda izlenecek kurallar ve yöntemler içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Konservasyon için gerekli malzemeleri tanır |
Konservasyon için gerekli malzemelerin uygulanacağı alanları, oranlarını kavrar ve tarihi eser üzerinde uygular. |
Kültür varlıklarının korunması konusuna, yapıların onarım ve sağlamlaştırılmasına ilişkin temel bilgileri anlar. |
Geleneksel yapı malzemelerinin bozulma ortamları, bozulma nedenleri, süreçleri ve bozulmanın morfolojisi konularında bilimsel temellerini kavrayacak teorik bilgiyi analiz eder. |
Tarihi eserlerde temizleme, sağlamlaştırma ve bütünleme gibi uygulamalarda uyulması gerekli bilimsel ilkeleri teorik olarak analiz eder. |
Pişmiş toprak, çini, taş, ahşap, metal vb. gibi eserlerde görülen bozulmaları, nedenlerini teşhis eder. |
Koruma alanındaki uluslararası kuralları ve uygun koruma tekniklerini tanıyarak, evrensel değerlerin korunması için doğru müdahale seçme ve uygulama için mesleki temel hazırlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Ders tanıtım ve uygulama, değerlendirme bilgilerinin öğrenciye açıklanması. Restorasyon ve konservasyon uygulama kanunlarının öğretilmesi. Konservatörün sahip olması gereken bilgiler. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | Kitap okuma | Koruma düşüncesinin evrimi ve kuramsal temeller; korunacak değerler ve değerlendirme ölçütleri; koruma ölçütleri, taşınmaz kültür varlıklarının değerlendirilmesi. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | Kitap okuma | Tarihi yapılarda kullanılan malzemeler ve bu malzemelerin türlerine ve yapıdaki konumlarına göre gözlenen bozulmalar, bu | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | Kitap okuma | Anıtlarda ve mimari eserlerde gözlenen bozulmalara müdahaleler, alınacak önlemler ve koruma-onarım yöntemleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
5 | Uygulama | Onarım ve tümleme yöntemlerinin uygulamalı gösterimi | Uygulamalı Anlatım, Grup Çalışması Yöntemi |
6 | Uygulama ve Öğrenci ödev hazırlama | Onarım ve tümleme yöntemlerinin uygulamalı gösterimi | Uygulamalı Anlatım, Grup Çalışması Yöntemi |
7 | Uygulama ve Öğrenci ödev hazırlama | Onarım ve tümleme yöntemlerinin uygulamalı gösterimi | Uygulamalı Anlatım, Grup Çalışması Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Uygulama ve Öğrenci ödev hazırlama | Onarım ve tümleme yöntemlerinin uygulamalı gösterimi | Uygulamalı Anlatım, Grup Çalışması Yöntemi |
10 | Kitap okuma | Metallerin özellikleri, bozulma nedenleri ve korunması. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | Uygulama ve Öğrenci ödev hazırlama | Mimari eserlerin ahşap elemanlarında ve ahşap eserlerde gözlenen bozulmalar ve koruma yöntemleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | Uygulama ve Öğrenci ödev hazırlama | Taş eserlerde gözlenen bozulmalar ve koruma yöntemleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
13 | Uygulama ve Öğrenci ödev hazırlama | Geleneksel harçların içeriğinde bulunması gereken malzemeler. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
14 | Uygulama ve Öğrenci ödev hazırlama | Koruma için kullanılacak malzemelerde bulunması gereken özellikler ve oranları. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi |
15 | Kitap okuma | Genel tekrar ve dersin değerlendirilmesi. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Ahunbay, Z. (1999). Tarihi Çevre ve Restorasyon. İstanbul: YEM Yayınları. |
Vitruvius, M. Mimarlık Üzerine On Kitap. (Morris Hicky Morgan, Çev.) İstanbul: Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı Yayınları. |
Sutherland, W. J. ( 2008). The Conservation Handbook. Oxford: Blackwell Publishing. |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the current information about the field by associating with the modern technical and material knowledge necessary for conservation and restoration.
|
2 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Establish a connection between the knowledge and facts acquired in the field of Restoration and Conservation and the necessary scientific and digital technological areas.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply the advanced theoretical and practical knowledge gained in the field of restoration and conservation.
|
3 | |||||
2 |
Interpret the concepts and laws of conservation on universal scale.
|
3 | |||||
3 |
Prepare technical specifications, discovery, quantity and progress reports.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the raw material and current deterioration status of the work.
|
3 | |||||
2 |
Prepare restoration and restitution projects.
|
1 | |||||
3 |
Analyze the problems and project data in restoration and conservation projects.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conclude an advanced project related to the field independently.
|
2 | |||||
2 |
Collaborate with other departments in offices, workshops, construction sites and archaeological excavations.
|
3 | |||||
3 |
Express his/her ideas orally and in writing in interdisciplinary studies related to the field.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gain basic knowledge about the field of restoration and conservation.
|
3 | |||||
2 |
With the awareness of the necessity of lifelong learning, accept the principle of following up the scientific and technological developments and renewing itself continuously.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Discuss the ideas and solutions to the problems related to restoration and conservation with experts.
|
2 | |||||
2 |
Discuss the ideas and solutions to the problems related to restoration and conservation with experts.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Consider social, scientific, cultural and ethical values in the stages of restoration and conservation.
|
1 | |||||
2 |
Apply the knowledge of terminology, principles and legislation in the field of restoration and conservation with the awareness of legal and ethical responsibilities.
|
2 | |||||
3 |
Distinguish the deterioration processes of building and building materials and detect measures to be taken against existing disturbances.
|
3 | |||||
4 |
Evaluate the chemical properties and application of materials used in professional applications.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 7 | 2 | 14 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 14 | 1 | 14 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 7 | 2 | 14 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 7 | 1 | 7 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 81 | 0 | 157 |
Total Workload of the Course Unit | 157 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |