Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
RKY427 | CONSTRUCTION AND CONSTRUCTION METHODS | 7 | 3 | 3 | 7 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı; mimari bina tasarım ve uygulamalarının tarih boyunca gelişim süreçlerini ve analitik olarak Bu ders, mimari bina tasarım ve uygulamalarının tarih boyunca gelişim süreçlerini ve analitik olarak incelenmesini amaçlar. Bina türleri, tasarımları, yapılarda kullanılan malzemelerin nitelikleri ve bina tasarım aşamaları hakkında bilgi vermektir. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriği; Mekan, konut tarihi, mekanın gelişimi, mimari program türleri, yapılarda kullanılan malzemeler ve yapım teknikleri, bina-program-çevre, bina strüktürlerini tanıma, mekan tasarımındaki standartları, mekan elaman çeşitleri incelemektir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Yapıların fonksiyonlarını ve fonksiyonel elemanlarını sıralar. |
Planlama, programlama, tasarlama kavramlarını tanımlar. |
Yapıları tasarlarken göz önünde bulundurulması gereken kullanıcı gereksinimlerini listeleyip sınıflandırır. |
Konut türlerini ayırt eder. |
Konut türlerinin niteliklerini tanımlar. |
Binalarda kullanılan yapı malzemeleri çeşitlerini ve niteliklerini ayırt eder. |
Yapım yöntemlerini etkileyen faktörleri sıralar. |
Yapı ve mekan tasarımında antopometrinin önemini betimler. |
Eski bina restorasyonu uygulamalarında dikkat edilmesi gereken temel hususları sıralar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Derse giriş, ders içeriğinin tanıtılması. Konut,bina, ev, barınak nedir? Bina yapımını etkileyen faktörler nelerdir? | Sözlü anlatım |
2 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | İnsanın temel ihtiyaçları nelerdir? Yapım süreci aşamaları nelerdir? | Sözlü anlatım |
3 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Tasarıma etki eden Fiziksel çevre özellikleri. | Sözlü anlatım |
4 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Konut türleri nelerdir | Sözlü anlatım |
5 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Binayı oluşturan yapı elemanları nelerdir | Sözlü anlatım |
6 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Bina yapımında kullanılan yapı malzemeleri. | Sözlü anlatım |
7 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Taşıyıcı sistemlerin sınıflandırılması | Sözlü anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Yapım yöntemleri ve uygulama | Sözlü anlatım |
10 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Bina tasarım kavramları ve uygulama örnekleri. | Sözlü anlatım |
11 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Eski bina restorasyonu, bakım ve onarımı | Sözlü anlatım |
12 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Antropometri: Ölçü ve hedef olarak insan. | Sözlü anlatım |
13 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Yapı biyolojisi. | Sözlü anlatım |
14 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Duvar, çatı ve izolasyon. | Sözlü anlatım |
15 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Genel Tekrar ve Dersin Değerlendirilmesi. | Sözlü anlatım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Neufert, E. 2017. Yapı Tasarım Bilgisi. Ankara: Beta Yayınları. |
Üstün, B. (2012). Bina ve Yapım Bilgisi. Eskişehir: Açıköğretim Fakültesi Yayınları. |
Foque, R. (2010). Building Knowledge in Architecture. Bruxelles: Academic & Scientific Publishers. |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the current information about the field by associating with the modern technical and material knowledge necessary for conservation and restoration.
|
2 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Establish a connection between the knowledge and facts acquired in the field of Restoration and Conservation and the necessary scientific and digital technological areas.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply the advanced theoretical and practical knowledge gained in the field of restoration and conservation.
|
3 | |||||
2 |
Interpret the concepts and laws of conservation on universal scale.
|
2 | |||||
3 |
Prepare technical specifications, discovery, quantity and progress reports.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the raw material and current deterioration status of the work.
|
2 | |||||
2 |
Prepare restoration and restitution projects.
|
3 | |||||
3 |
Analyze the problems and project data in restoration and conservation projects.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conclude an advanced project related to the field independently.
|
1 | |||||
2 |
Collaborate with other departments in offices, workshops, construction sites and archaeological excavations.
|
2 | |||||
3 |
Express his/her ideas orally and in writing in interdisciplinary studies related to the field.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gain basic knowledge about the field of restoration and conservation.
|
2 | |||||
2 |
With the awareness of the necessity of lifelong learning, accept the principle of following up the scientific and technological developments and renewing itself continuously.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Discuss the ideas and solutions to the problems related to restoration and conservation with experts.
|
0 | |||||
2 |
Discuss the ideas and solutions to the problems related to restoration and conservation with experts.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Consider social, scientific, cultural and ethical values in the stages of restoration and conservation.
|
1 | |||||
2 |
Apply the knowledge of terminology, principles and legislation in the field of restoration and conservation with the awareness of legal and ethical responsibilities.
|
2 | |||||
3 |
Distinguish the deterioration processes of building and building materials and detect measures to be taken against existing disturbances.
|
0 | |||||
4 |
Evaluate the chemical properties and application of materials used in professional applications.
|
0 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 14 | 2 | 28 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 14 | 2 | 28 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 85 | 0 | 183 |
Total Workload of the Course Unit | 183 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 7,0 |