Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
RKY124 | CONCEPTS AND TERMINOLOGY OF CONSERVATION - RESTORATION | 2 | 3 | 3 | 7 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı, koruma ve onarımla ilgili kavramların tarihsel süreç içindeki gelişimini takip etmek, ulusal ve uluslararası mevzuatı öğrenmek ve çağdaş koruma ve onarım uygulamalarını kavramaktır. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriği; tarihsel süreç içinde eski eser, anıt, kültür varlığı kavramlarının gelişiminin incelenmesi, ulusal ve uluslararası mevzuatın tarihsel gelişimin incelenmesi ve koruma ve onarımla ilgili ülkemizdeki kurum ve mevzuatın irdelenmesinden oluşmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Koruma ve onarımla ilgili kavramların dünyada ve Türkiye'de gelişimini tanımlar. |
Ulusal ve uluslararası mevzuatın gelişimini açıklar. |
Bu kavramlarla ilgili çağdaş yaklaşımları yorumlar. |
Eski koruma ve onarım yöntemleri ile çağdaş koruma ve onarım yöntemlerini karşılaştırıp açıklar. |
Koruma ve onarımla ilgili belli başlı uluslararası metinleri sıralar. |
Koruma ve onarımla ilgili uluslararası kurumları ve bunların görevlerini tanımlar. |
Osmanlı döneminde eski eserlerle ilgili gelişmeleri özetler. |
Cumhuriyet döneminde koruma ve onarımla ilgili yapılan düzenlemeleri özetler. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Dersin içeriği, amacı, koruma, onarım ve kültür varlığı kavramlarına giriş. | Sözlü anlatım |
2 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Eski eserlere ilginin ilk örnekleri. Yunan ve Roma'da eski eserlere bakış. | Sözlü anlatım |
3 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Rönesans ve eski uygarlıkların eserlerine ilginin gelişmesi. | Sözlü anlatım |
4 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Fransız Devrimi ve Sanayi devriminin eski eserlere bakışa etkileri | Sözlü anlatım |
5 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | 2. Dünya Savaşı ve sonrası: Venedik Tüzüğü’nün irdelenmesi. | Sözlü anlatım |
6 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Koruma ve Onarımla ilgili uluslararası kurumların ortaya çıkışı. | Sözlü anlatım |
7 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Koruma ve Onarımla ilgili Uluslaralarası mevzuat | Sözlü anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Ders Tekrarı | Sözlü anlatım |
10 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Geçmişten günümüze koruma ve onarımla ilgili kavramların karşılaştırılması. | Sözlü anlatım |
11 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Türkiye'de koruma ve onarımın geçmişi. Osmanlı dönemi. İlk nizamnameler. | Sözlü anlatım |
12 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Cumhuriyet'in kurulmasıyla gelişen ortam. | Sözlü anlatım |
13 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Cumhuriyetin kuruluşundan günümüze koruma ve onarımla ilgili gelişmeler ve uygulama örnekleri. | Sözlü anlatım |
14 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Günümüzde Türkiye'de koruma ve onarımla ilgili kurumlar ve mevzuat. | Sözlü anlatım |
15 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Ders Tekrarı | Sözlü anlatım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Ahunbay, Z. (1999). Tarihi Çevre ve Restorasyon. İstanbul: YEM Yayınları. |
Madran E. ve Özgönül, N. (2011). Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması. İstanbul: Mimarlar Odası Yayınları. |
Zakar L. ve Eyüpgiller K. (2018). Mimari Restorasyon- Koruma Teknik ve Yöntemleri. İstanbul: YEM Yayınları. |
Michael, F. (2008). Understanding Historic Building Conservation. New Jersey: Blacwell Publishing. |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the current information about the field by associating with the modern technical and material knowledge necessary for conservation and restoration.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Establish a connection between the knowledge and facts acquired in the field of Restoration and Conservation and the necessary scientific and digital technological areas.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply the advanced theoretical and practical knowledge gained in the field of restoration and conservation.
|
3 | |||||
2 |
Interpret the concepts and laws of conservation on universal scale.
|
3 | |||||
3 |
Prepare technical specifications, discovery, quantity and progress reports.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the raw material and current deterioration status of the work.
|
2 | |||||
2 |
Prepare restoration and restitution projects.
|
3 | |||||
3 |
Analyze the problems and project data in restoration and conservation projects.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conclude an advanced project related to the field independently.
|
2 | |||||
2 |
Collaborate with other departments in offices, workshops, construction sites and archaeological excavations.
|
2 | |||||
3 |
Express his/her ideas orally and in writing in interdisciplinary studies related to the field.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gain basic knowledge about the field of restoration and conservation.
|
5 | |||||
2 |
With the awareness of the necessity of lifelong learning, accept the principle of following up the scientific and technological developments and renewing itself continuously.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Discuss the ideas and solutions to the problems related to restoration and conservation with experts.
|
1 | |||||
2 |
Discuss the ideas and solutions to the problems related to restoration and conservation with experts.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Consider social, scientific, cultural and ethical values in the stages of restoration and conservation.
|
2 | |||||
2 |
Apply the knowledge of terminology, principles and legislation in the field of restoration and conservation with the awareness of legal and ethical responsibilities.
|
2 | |||||
3 |
Distinguish the deterioration processes of building and building materials and detect measures to be taken against existing disturbances.
|
3 | |||||
4 |
Evaluate the chemical properties and application of materials used in professional applications.
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 3 | 42 |
Ödev | 14 | 3 | 42 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 60 | 0 | 184 |
Total Workload of the Course Unit | 184 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 7,0 |