TR EN

HISTORY OF ARCHITECTURE PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
RKY226 HISTORY OF ARCHITECTURE 4 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı; mimarlığın tarihsel temellerini araştırarak, tarihi çağlardan itibaren Dünyada ve Anadolu’da mimarinin gelişimini incelemek ve kronolojik bir süreç içinde kültür- mimari ilişkisini ve mimariye etki eden faktörleri irdelemektir.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği; Mimariye ait temel kavramlar, kronolojik bir süreçte incelenmesi. Mimariye etki eden faktörlerin örneklerle açıklanması. Anadolu'nun ve diğer coğrafyaların kendine özgü çevçeve kültür şartlarının mimariye etkilerinin incelenmesidir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Mısır Mimarisini örneklerle tanımlar.
Miken ve Minos dönemi mimarisini yorumlar.
Yunan kent ve tapınak mimarisinin özelliklerini açıklar.
Roma mimarlığının ve Roma şehirciliğinin temel özelliklerini analiz eder.
Bizans mimarisinin temel özelliklerini örneklerle tanımlar.
Romanesk, Gotik ve Barok mimarinin özelliklerini tanımlar.
Neo Klasizim dönemi mimarlığının özelliklerini tanımlar.
Art Nouveou akımını ve mimarisinin özelliklerini tanımlar.
Modern mimari akımları karşılaştırabilir ve tanımlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması Dersin Tanımı ve mimarinin kökenleri Sözlü anlatım
2 Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması Mezopotamya Mimarisi Sözlü anlatım
3 Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması Mısır Mimarisi Sözlü anlatım
4 Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması Miken, Minos ve Yunan kent ve tapınak mimarisi Sözlü anlatım
5 Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması Roma mimarlığının ve Roma şehirciliği Sözlü anlatım
6 Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması Bizans mimarisi Sözlü anlatım
7 Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması Romanesk mimarisi Sözlü anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması Dersin tekrarı Sözlü anlatım
10 Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması Gotik mimarisi Sözlü anlatım
11 Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması Barok mimarisi Sözlü anlatım
12 Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması Neo Klasizim dönemi mimarlığı Sözlü anlatım
13 Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması Art Nouveou akımını ve mimarisi Sözlü anlatım
14 Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması Modern mimari akımları Sözlü anlatım
15 Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması Türkiye’de Cumhuriyet Dönemi Mimarisi Sözlü anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Mutlu, B. (2000). Mimarlık Tarihi. İstanbul: Mimarlık Vakfı Yayınları.
Akdeniz, G. (2016). Tarihöncesi ve İlk Çağ Mimarlığı. İstanbul: İdeal Yayınevi.
Müller, W. (2012). Mimarlık Atlası. İstanbul: Yem Yayınlar.
Seton, L., Müller H. W. ve Martin R. (2004). Ancient Architecture. ABD: Electa.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the current information about the field by associating with the modern technical and material knowledge necessary for conservation and restoration.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Establish a connection between the knowledge and facts acquired in the field of Restoration and Conservation and the necessary scientific and digital technological areas.
1

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply the advanced theoretical and practical knowledge gained in the field of restoration and conservation.
1
2
Interpret the concepts and laws of conservation on universal scale.
2
3
Prepare technical specifications, discovery, quantity and progress reports.
2

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the raw material and current deterioration status of the work.
0
2
Prepare restoration and restitution projects.
2
3
Analyze the problems and project data in restoration and conservation projects.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conclude an advanced project related to the field independently.
1
2
Collaborate with other departments in offices, workshops, construction sites and archaeological excavations.
3
3
Express his/her ideas orally and in writing in interdisciplinary studies related to the field.
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Gain basic knowledge about the field of restoration and conservation.
3
2
With the awareness of the necessity of lifelong learning, accept the principle of following up the scientific and technological developments and renewing itself continuously.
1

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Discuss the ideas and solutions to the problems related to restoration and conservation with experts.
1
2
Discuss the ideas and solutions to the problems related to restoration and conservation with experts.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Consider social, scientific, cultural and ethical values in the stages of restoration and conservation.
1
2
Apply the knowledge of terminology, principles and legislation in the field of restoration and conservation with the awareness of legal and ethical responsibilities.
3
3
Distinguish the deterioration processes of building and building materials and detect measures to be taken against existing disturbances.
0
4
Evaluate the chemical properties and application of materials used in professional applications.
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 14 3 42
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 8 8
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 8 8
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 60 0 158
Total Workload of the Course Unit 158
Workload (h) / 25.5 6,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0