Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
RKY226 | HISTORY OF ARCHITECTURE | 4 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı; mimarlığın tarihsel temellerini araştırarak, tarihi çağlardan itibaren Dünyada ve Anadolu’da mimarinin gelişimini incelemek ve kronolojik bir süreç içinde kültür- mimari ilişkisini ve mimariye etki eden faktörleri irdelemektir. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriği; Mimariye ait temel kavramlar, kronolojik bir süreçte incelenmesi. Mimariye etki eden faktörlerin örneklerle açıklanması. Anadolu'nun ve diğer coğrafyaların kendine özgü çevçeve kültür şartlarının mimariye etkilerinin incelenmesidir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Mısır Mimarisini örneklerle tanımlar. |
Miken ve Minos dönemi mimarisini yorumlar. |
Yunan kent ve tapınak mimarisinin özelliklerini açıklar. |
Roma mimarlığının ve Roma şehirciliğinin temel özelliklerini analiz eder. |
Bizans mimarisinin temel özelliklerini örneklerle tanımlar. |
Romanesk, Gotik ve Barok mimarinin özelliklerini tanımlar. |
Neo Klasizim dönemi mimarlığının özelliklerini tanımlar. |
Art Nouveou akımını ve mimarisinin özelliklerini tanımlar. |
Modern mimari akımları karşılaştırabilir ve tanımlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Dersin Tanımı ve mimarinin kökenleri | Sözlü anlatım |
2 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Mezopotamya Mimarisi | Sözlü anlatım |
3 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Mısır Mimarisi | Sözlü anlatım |
4 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Miken, Minos ve Yunan kent ve tapınak mimarisi | Sözlü anlatım |
5 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Roma mimarlığının ve Roma şehirciliği | Sözlü anlatım |
6 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Bizans mimarisi | Sözlü anlatım |
7 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Romanesk mimarisi | Sözlü anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Dersin tekrarı | Sözlü anlatım |
10 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Gotik mimarisi | Sözlü anlatım |
11 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Barok mimarisi | Sözlü anlatım |
12 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Neo Klasizim dönemi mimarlığı | Sözlü anlatım |
13 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Art Nouveou akımını ve mimarisi | Sözlü anlatım |
14 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Modern mimari akımları | Sözlü anlatım |
15 | Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması | Türkiye’de Cumhuriyet Dönemi Mimarisi | Sözlü anlatım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Mutlu, B. (2000). Mimarlık Tarihi. İstanbul: Mimarlık Vakfı Yayınları. |
Akdeniz, G. (2016). Tarihöncesi ve İlk Çağ Mimarlığı. İstanbul: İdeal Yayınevi. |
Müller, W. (2012). Mimarlık Atlası. İstanbul: Yem Yayınlar. |
Seton, L., Müller H. W. ve Martin R. (2004). Ancient Architecture. ABD: Electa. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the current information about the field by associating with the modern technical and material knowledge necessary for conservation and restoration.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Establish a connection between the knowledge and facts acquired in the field of Restoration and Conservation and the necessary scientific and digital technological areas.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply the advanced theoretical and practical knowledge gained in the field of restoration and conservation.
|
1 | |||||
2 |
Interpret the concepts and laws of conservation on universal scale.
|
2 | |||||
3 |
Prepare technical specifications, discovery, quantity and progress reports.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the raw material and current deterioration status of the work.
|
0 | |||||
2 |
Prepare restoration and restitution projects.
|
2 | |||||
3 |
Analyze the problems and project data in restoration and conservation projects.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conclude an advanced project related to the field independently.
|
1 | |||||
2 |
Collaborate with other departments in offices, workshops, construction sites and archaeological excavations.
|
3 | |||||
3 |
Express his/her ideas orally and in writing in interdisciplinary studies related to the field.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gain basic knowledge about the field of restoration and conservation.
|
3 | |||||
2 |
With the awareness of the necessity of lifelong learning, accept the principle of following up the scientific and technological developments and renewing itself continuously.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Discuss the ideas and solutions to the problems related to restoration and conservation with experts.
|
1 | |||||
2 |
Discuss the ideas and solutions to the problems related to restoration and conservation with experts.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Consider social, scientific, cultural and ethical values in the stages of restoration and conservation.
|
1 | |||||
2 |
Apply the knowledge of terminology, principles and legislation in the field of restoration and conservation with the awareness of legal and ethical responsibilities.
|
3 | |||||
3 |
Distinguish the deterioration processes of building and building materials and detect measures to be taken against existing disturbances.
|
0 | |||||
4 |
Evaluate the chemical properties and application of materials used in professional applications.
|
0 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 14 | 3 | 42 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 8 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 60 | 0 | 158 |
Total Workload of the Course Unit | 158 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |