TR EN

STONE CONSERVATION AND RESTORATION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
RKY228 STONE CONSERVATION AND RESTORATION 4 4 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı, Taş eserlerin bozunma ve bozulmalarını teşhis edilebilmesi, uygun yöntemler ile restorasyon ve konservasyon uygulamalarının yapılabilmesi, sonuç raporlarının hazırlanabilmesidir.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği; Taş eserlerin cins özellikleri, bozunma ve bozulma durumları, restorasyon ve konservasyon uygulamalarıdır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Uygulama öncesi belgeleme yapar.
Taş cinslerini tanır.
Taş eser bozunma ve bozulma durumlarını uluslararası literatür ile analiz eder.
Teşhisler (Analizler) üzerinden eserlere uygun Uluslararası tüzükleri dikkate alarak, Restorasyon ve Konservasyon uygular
Belgeleme, teşhis ve uygulama çalışmalarını sistematik bir şekilde düzenleyebilir, tüm bunları sonuçlandırıp raporlar

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Ders tanıtımı, uygulama ve değerlendirme bilgilerinin öğrenciye açıklanması. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
2 Kitap okuma Taş cinslerinin ayırt etme, sınıflandırma. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
3 Kitap okuma Taş eser bozunmaları, oluşum aşamaları, sonuçları ve türleri. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
4 Kitap okuma Taş eser bozulmaları, oluşum aşamaları, sonuçları ve türleri. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
5 Kitap okuma Taş eser bozunma ve bozulmalarının teşhisi. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
6 Kitap okuma Taş eser mevcut durum belgelendirilmesi. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
7 Kitap okuma Taş eser bozunma ve bozulma sonuçlarına müdahale Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Öğrenci ödev hazırlama Taş eser bozunmalarına konservasyon uygulamaları. Uygulamalı Anlatım, Grup Çalışması Yöntemi
10 Öğrenci ödev hazırlama Taş eser bozunmalarına restorasyon uygulamaları. Uygulamalı Anlatım, Grup Çalışması Yöntemi
11 Öğrenci ödev hazırlama Taş eser bozulmalarına konservasyon uygulamaları. Uygulamalı Anlatım, Grup Çalışması Yöntemi
12 Öğrenci ödev hazırlama Taş eser bozunmalarına restorasyon uygulamaları. Uygulamalı Anlatım, Grup Çalışması Yöntemi
13 Kitap okuma Taş eser Belgeleme, teşhis çalışmaları raporlandırılması. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
14 Öğrenci ödev hazırlama Taş eser uygulama çalışmaları raporlandırılması. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
15 Öğrenci ödev hazırlama Genel tekrar ve dersin değerlendirilmesi. Uygulamalı Anlatım, Grup Çalışması Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Ersen, A. (2011, Eylül). Taş Korumada Son 20 Yıldaki Gelişmeler ve Yenilikler. Restorasyon ve Konservasyon Çalışmaları Dergisi. (10), 3-19.
Ersen, A., Güleç, A., Alkan, N. ve Kudde, E. (2009, Eylül). Konservasyon Raporunun Önemi, İçeriği Ve Hazırlama Adımları. Restorasyon Konservasyon Dergisi. (2), 3-16.
Küçükkaya, A. (2004), Taşların Bozunma Nedenleri ve Koruma Yöntemleri. İstanbul: Birsen Yayınevi.
Sutherland, W. J. ( 2008). The Conservation Handbook. Oxford: Blackwell Publishing.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the current information about the field by associating with the modern technical and material knowledge necessary for conservation and restoration.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Establish a connection between the knowledge and facts acquired in the field of Restoration and Conservation and the necessary scientific and digital technological areas.
2

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply the advanced theoretical and practical knowledge gained in the field of restoration and conservation.
3
2
Interpret the concepts and laws of conservation on universal scale.
0
3
Prepare technical specifications, discovery, quantity and progress reports.
0

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the raw material and current deterioration status of the work.
3
2
Prepare restoration and restitution projects.
1
3
Analyze the problems and project data in restoration and conservation projects.
2

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conclude an advanced project related to the field independently.
1
2
Collaborate with other departments in offices, workshops, construction sites and archaeological excavations.
2
3
Express his/her ideas orally and in writing in interdisciplinary studies related to the field.
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Gain basic knowledge about the field of restoration and conservation.
3
2
With the awareness of the necessity of lifelong learning, accept the principle of following up the scientific and technological developments and renewing itself continuously.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Discuss the ideas and solutions to the problems related to restoration and conservation with experts.
1
2
Discuss the ideas and solutions to the problems related to restoration and conservation with experts.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Consider social, scientific, cultural and ethical values in the stages of restoration and conservation.
1
2
Apply the knowledge of terminology, principles and legislation in the field of restoration and conservation with the awareness of legal and ethical responsibilities.
1
3
Distinguish the deterioration processes of building and building materials and detect measures to be taken against existing disturbances.
3
4
Evaluate the chemical properties and application of materials used in professional applications.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 14 2 28
Laboratuvar 7 2 14
Okuma 0 0 0
Ödev 14 1 14
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 7 2 14
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 7 1 7
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 4 4
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 81 0 157
Total Workload of the Course Unit 157
Workload (h) / 25.5 6,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0