Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
RKY228 | STONE CONSERVATION AND RESTORATION | 4 | 4 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı, Taş eserlerin bozunma ve bozulmalarını teşhis edilebilmesi, uygun yöntemler ile restorasyon ve konservasyon uygulamalarının yapılabilmesi, sonuç raporlarının hazırlanabilmesidir. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriği; Taş eserlerin cins özellikleri, bozunma ve bozulma durumları, restorasyon ve konservasyon uygulamalarıdır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Uygulama öncesi belgeleme yapar. |
Taş cinslerini tanır. |
Taş eser bozunma ve bozulma durumlarını uluslararası literatür ile analiz eder. |
Teşhisler (Analizler) üzerinden eserlere uygun Uluslararası tüzükleri dikkate alarak, Restorasyon ve Konservasyon uygular |
Belgeleme, teşhis ve uygulama çalışmalarını sistematik bir şekilde düzenleyebilir, tüm bunları sonuçlandırıp raporlar |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Ders tanıtımı, uygulama ve değerlendirme bilgilerinin öğrenciye açıklanması. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | Kitap okuma | Taş cinslerinin ayırt etme, sınıflandırma. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | Kitap okuma | Taş eser bozunmaları, oluşum aşamaları, sonuçları ve türleri. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | Kitap okuma | Taş eser bozulmaları, oluşum aşamaları, sonuçları ve türleri. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
5 | Kitap okuma | Taş eser bozunma ve bozulmalarının teşhisi. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | Kitap okuma | Taş eser mevcut durum belgelendirilmesi. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
7 | Kitap okuma | Taş eser bozunma ve bozulma sonuçlarına müdahale | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Öğrenci ödev hazırlama | Taş eser bozunmalarına konservasyon uygulamaları. | Uygulamalı Anlatım, Grup Çalışması Yöntemi |
10 | Öğrenci ödev hazırlama | Taş eser bozunmalarına restorasyon uygulamaları. | Uygulamalı Anlatım, Grup Çalışması Yöntemi |
11 | Öğrenci ödev hazırlama | Taş eser bozulmalarına konservasyon uygulamaları. | Uygulamalı Anlatım, Grup Çalışması Yöntemi |
12 | Öğrenci ödev hazırlama | Taş eser bozunmalarına restorasyon uygulamaları. | Uygulamalı Anlatım, Grup Çalışması Yöntemi |
13 | Kitap okuma | Taş eser Belgeleme, teşhis çalışmaları raporlandırılması. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
14 | Öğrenci ödev hazırlama | Taş eser uygulama çalışmaları raporlandırılması. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
15 | Öğrenci ödev hazırlama | Genel tekrar ve dersin değerlendirilmesi. | Uygulamalı Anlatım, Grup Çalışması Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Ersen, A. (2011, Eylül). Taş Korumada Son 20 Yıldaki Gelişmeler ve Yenilikler. Restorasyon ve Konservasyon Çalışmaları Dergisi. (10), 3-19. |
Ersen, A., Güleç, A., Alkan, N. ve Kudde, E. (2009, Eylül). Konservasyon Raporunun Önemi, İçeriği Ve Hazırlama Adımları. Restorasyon Konservasyon Dergisi. (2), 3-16. |
Küçükkaya, A. (2004), Taşların Bozunma Nedenleri ve Koruma Yöntemleri. İstanbul: Birsen Yayınevi. |
Sutherland, W. J. ( 2008). The Conservation Handbook. Oxford: Blackwell Publishing. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the current information about the field by associating with the modern technical and material knowledge necessary for conservation and restoration.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Establish a connection between the knowledge and facts acquired in the field of Restoration and Conservation and the necessary scientific and digital technological areas.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply the advanced theoretical and practical knowledge gained in the field of restoration and conservation.
|
3 | |||||
2 |
Interpret the concepts and laws of conservation on universal scale.
|
0 | |||||
3 |
Prepare technical specifications, discovery, quantity and progress reports.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the raw material and current deterioration status of the work.
|
3 | |||||
2 |
Prepare restoration and restitution projects.
|
1 | |||||
3 |
Analyze the problems and project data in restoration and conservation projects.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conclude an advanced project related to the field independently.
|
1 | |||||
2 |
Collaborate with other departments in offices, workshops, construction sites and archaeological excavations.
|
2 | |||||
3 |
Express his/her ideas orally and in writing in interdisciplinary studies related to the field.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gain basic knowledge about the field of restoration and conservation.
|
3 | |||||
2 |
With the awareness of the necessity of lifelong learning, accept the principle of following up the scientific and technological developments and renewing itself continuously.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Discuss the ideas and solutions to the problems related to restoration and conservation with experts.
|
1 | |||||
2 |
Discuss the ideas and solutions to the problems related to restoration and conservation with experts.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Consider social, scientific, cultural and ethical values in the stages of restoration and conservation.
|
1 | |||||
2 |
Apply the knowledge of terminology, principles and legislation in the field of restoration and conservation with the awareness of legal and ethical responsibilities.
|
1 | |||||
3 |
Distinguish the deterioration processes of building and building materials and detect measures to be taken against existing disturbances.
|
3 | |||||
4 |
Evaluate the chemical properties and application of materials used in professional applications.
|
2 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 7 | 2 | 14 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 14 | 1 | 14 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 7 | 2 | 14 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 7 | 1 | 7 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 81 | 0 | 157 |
Total Workload of the Course Unit | 157 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |