Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
RKY426 | EXPLORATION AND QUANTITIES | 8 | 4 | 3 | 7 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı, Restorasyon çalışmalarında metraj çıkarabilme, keşif ve hakediş hesaplarını kamu kuruluşlarının mevzuatına uygun olarak yapabilme, ihale tipleri arasındaki farkı, yapı yaklaşık maliyeti, hakediş düzenlemeleri, hesap özeti, kesin hesap hazırlama ve analiz yapabilme becerisi kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriği; ihale ilgili kamu kuruluşlarına restorasyon projesi keşfi çıkarma, taahhütlü projelere metraj, ataşman ve hakkediş hazırlama uygulamalarıdır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Restorasyon projesi ve imalat üzerinden metraj ve keşif hazırlar. |
Kamu kurumlarının restorasyon birim fiyatlarını hesaplar. |
Yeni yapı yapılırken kullanılan ihale tipleriyle, restorasyon uygulamalarında kullanılan ihale tiplerini ayırt eder. |
Yeşil defter ve ataşman defteri bilgilerini kullanarak elde veya bir hakediş programında, bir projeye ait hakedişleri düzenler. |
Geçici ve kesin kabul işlemlerini yaparak eksikler için çözüm yaratır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kitap okuma | Ders tanıtımı, uygulama ve değerlendirme bilgilerinin öğrenciye açıklanması. Keşif ve Metrajın Tanımı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | Kitap okuma | Restorasyonda Metraj Hesapları ve Uygulamaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | Kitap okuma | Birim Fiyatlar, Birim Fiyat Tarifleri ve Eski Eser Birim Fiyat Analizleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | Kitap okuma | Restorasyon Özel Fiyat Analizleri, Elemanları ve Özel Fiyat Gereksinim Nedenleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
5 | Uygulama ve Öğrenci ödev hazırlama | Restorasyon Yapı Metraj Cetvelinin Düzenlenmesi | Uygulamalı Anlatım, Grup Çalışması Yöntemi |
6 | Uygulama ve Öğrenci ödev hazırlama | Restorasyonda Metraj Hesapları ve Uygulamaları | Uygulamalı Anlatım, Grup Çalışması Yöntemi |
7 | Uygulama ve Öğrenci ödev hazırlama | Restorasyonda Keşif Hesapları ve Uygulamaları | Uygulamalı Anlatım, Grup Çalışması Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Uygulama ve Öğrenci ödev hazırlama | Restorasyonda Keşif Hesapları ve Uygulamaları | Uygulamalı Anlatım, Grup Çalışması Yöntemi |
10 | Öğrenci ödev hazırlama | Restorasyon Projeleriyle İlgili İhale Dosyalarının Hazırlanması | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | Öğrenci ödev hazırlama | Proje Üzerinden Metraj ve Yerinde Ataşman Hazırlanması | Uygulamalı Anlatım, Grup Çalışması Yöntemi |
12 | Öğrenci ödev hazırlama | Metraj ve Birim Fiyata Dayalı Olarak I. Keşif Özeti, II. Keşif Özeti | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
13 | Öğrenci ödev hazırlama | Mukayeseli Keşif ve Hakediş Düzenlenmesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
14 | Öğrenci ödev hazırlama | Kesin Kabul ve Geçici Kabul Hazırlama | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
15 | Kitap okuma | Genel tekrar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Baytop, F. (2016). Şantiye Yönetimi. İstanbul: YEM Yayınları. |
Altı, M., Açıkel, H. ve Açıkel, A. (2013). Yapı İşletmesi ve Şantiye Yönetimi. İstanbul: Eğitim Kitabevi Yayınları. |
Tword A. C. & Rees J. G. (2004). Civil Engineering Project Management. London: Butterworth-Heinemann. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the current information about the field by associating with the modern technical and material knowledge necessary for conservation and restoration.
|
0 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Establish a connection between the knowledge and facts acquired in the field of Restoration and Conservation and the necessary scientific and digital technological areas.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply the advanced theoretical and practical knowledge gained in the field of restoration and conservation.
|
4 | |||||
2 |
Interpret the concepts and laws of conservation on universal scale.
|
1 | |||||
3 |
Prepare technical specifications, discovery, quantity and progress reports.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the raw material and current deterioration status of the work.
|
1 | |||||
2 |
Prepare restoration and restitution projects.
|
3 | |||||
3 |
Analyze the problems and project data in restoration and conservation projects.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conclude an advanced project related to the field independently.
|
3 | |||||
2 |
Collaborate with other departments in offices, workshops, construction sites and archaeological excavations.
|
3 | |||||
3 |
Express his/her ideas orally and in writing in interdisciplinary studies related to the field.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gain basic knowledge about the field of restoration and conservation.
|
3 | |||||
2 |
With the awareness of the necessity of lifelong learning, accept the principle of following up the scientific and technological developments and renewing itself continuously.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Discuss the ideas and solutions to the problems related to restoration and conservation with experts.
|
0 | |||||
2 |
Discuss the ideas and solutions to the problems related to restoration and conservation with experts.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Consider social, scientific, cultural and ethical values in the stages of restoration and conservation.
|
0 | |||||
2 |
Apply the knowledge of terminology, principles and legislation in the field of restoration and conservation with the awareness of legal and ethical responsibilities.
|
2 | |||||
3 |
Distinguish the deterioration processes of building and building materials and detect measures to be taken against existing disturbances.
|
0 | |||||
4 |
Evaluate the chemical properties and application of materials used in professional applications.
|
0 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 14 | 1 | 14 |
Laboratuvar | 14 | 2 | 28 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 14 | 1 | 14 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 1 | 14 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 9 | 1 | 9 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 14 | 1 | 14 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 111 | 0 | 177 |
Total Workload of the Course Unit | 177 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 7,0 |