Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
RKY109 | TECHNICAL DRAWING I | 1 | 5 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı, özel bir uzmanlık dalı olan teknik resmin ilkelerini açıklamak, uygulamalar yaptırarak öğrencilerin bu alanda el becerilerini geliştirmektir. Ayrıca ölçek, plan, izdüşüm, izometrik perspektif gibi konularda teknik resim temel bilgilerini öğreterek restorasyon ve konservasyon uygulamalarına yönelik teknik resim çizim becerisi kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriği; temel teknik resim bilgileri öğrenme, teknik resimde kullanılan malzemeyi tanıma, uygulamalarla becerisini geliştirmedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Teknik resmin tarihsel gelişim sürecini örneklerle açıklar. |
Teknik resim ilke ve kurallarını anımsar. |
Teknik resimde kullanılan aletleri tanır. |
Örnek çizimleri yorumlar. |
Kesit ve izdüşüm çizimi yöntemlerini tanımlar. |
1.20 ve 1.100 ölçekte plan ve kesit çizmini yapar. |
Teknik çizimde kullanılan sembol ve lejandları tanır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Dersin İlgili Bölümü | Derse giriş, ders içeriğinin tanıtılması. Teknik resmin tarihçesi. | Sözlü Anlatım |
2 | Dersin İlgili Bölümü | Teknik resimde kullanılan çizim aletlerinin ve kağıtların tanıtılması. | Sözlü Anlatım |
3 | Dersin İlgili Bölümü | Basit çizgiler, açılar ve geometrik şekillerin çizimi. Ölçek örnekleri. | Sözlü Anlatım ve Uygulama |
4 | Dersin İlgili Bölümü | Kesit nedir, kesit nasıl alınır? Örnek çizim uygulamaları | Sözlü Anlatım ve Uygulama |
5 | Dersin İlgili Bölümü | Kesit nedir, kesit nasıl alınır? Örnek çizim çalışmaları. | Sözlü Anlatım ve Uygulama |
6 | Dersin İlgili Bölümü | İzdüşüm ve görünüş çıkarma. Örnek çizim çalışmaları. | Sözlü Anlatım ve Uygulama |
7 | Dersin İlgili Bölümü | İzdüşüm ve görünüş çıkarma. Örnek çizim çalışmaları. | Sözlü Anlatım ve Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Dersin İlgili Bölümü | Ölçekli çizim örnekleri ve uygulaması. | Sözlü Anlatım ve Uygulama |
10 | Dersin İlgili Bölümü | 1:20 ölçekli plan ve kesit çizimi. | Sözlü Anlatım ve Uygulama |
11 | Dersin İlgili Bölümü | 1:100 ölçekli plan ve kesit çizimi. | Sözlü Anlatım ve Uygulama |
12 | Dersin İlgili Bölümü | Perspektif çeşitleri ve örnekleri. | Sözlü Anlatım ve Uygulama |
13 | Dersin İlgili Bölümü | Perspektif çizim uygulamaları. | Sözlü Anlatım ve Uygulama |
14 | Dersin İlgili Bölümü | Semboller ve lejandlar. | Sözlü Anlatım ve Uygulama |
15 | Dersin İlgili Bölümü | Genel Tekrar ve Dersin Değerlendirilmesi. | Sözlü Anlatım ve Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Şahinler O. ve Kızıl F. (2016). Mimarlıkta Teknik Resim. İstanbul: Yem Yayınları. |
Metzger P. (2012). Perspektif Sanatı. İstanbul: Hayalperest Yayınevi. |
Ching, F. D.K. (2010). Mimarlıkta ve Sanatta Yaratıcı bir Süreç: Çizim. İstanbul: Yem Yayınları. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the current information about the field by associating with the modern technical and material knowledge necessary for conservation and restoration.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Establish a connection between the knowledge and facts acquired in the field of Restoration and Conservation and the necessary scientific and digital technological areas.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply the advanced theoretical and practical knowledge gained in the field of restoration and conservation.
|
3 | |||||
2 |
Interpret the concepts and laws of conservation on universal scale.
|
1 | |||||
3 |
Prepare technical specifications, discovery, quantity and progress reports.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the raw material and current deterioration status of the work.
|
2 | |||||
2 |
Prepare restoration and restitution projects.
|
4 | |||||
3 |
Analyze the problems and project data in restoration and conservation projects.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conclude an advanced project related to the field independently.
|
2 | |||||
2 |
Collaborate with other departments in offices, workshops, construction sites and archaeological excavations.
|
3 | |||||
3 |
Express his/her ideas orally and in writing in interdisciplinary studies related to the field.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gain basic knowledge about the field of restoration and conservation.
|
4 | |||||
2 |
With the awareness of the necessity of lifelong learning, accept the principle of following up the scientific and technological developments and renewing itself continuously.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Discuss the ideas and solutions to the problems related to restoration and conservation with experts.
|
1 | |||||
2 |
Discuss the ideas and solutions to the problems related to restoration and conservation with experts.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Consider social, scientific, cultural and ethical values in the stages of restoration and conservation.
|
0 | |||||
2 |
Apply the knowledge of terminology, principles and legislation in the field of restoration and conservation with the awareness of legal and ethical responsibilities.
|
2 | |||||
3 |
Distinguish the deterioration processes of building and building materials and detect measures to be taken against existing disturbances.
|
2 | |||||
4 |
Evaluate the chemical properties and application of materials used in professional applications.
|
0 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 5 | 70 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 14 | 1 | 14 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 44 | 0 | 152 |
Total Workload of the Course Unit | 152 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |