TR EN

INTRODUCTION TO SOCIAL SERVICE PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SHT109 INTRODUCTION TO SOCIAL SERVICE 1 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı; öğrencilerin bir disiplin ve meslek olarak sosyal hizmetin felsefesi, değerleri, bilgi temeli, işlevleri, sosyal hizmet uzmanlarının bu işlevleri yerine getirmedeki rol ve fonksiyonlarını tanımalarını ve öğrencilerin bir meslek ve disiplin olarak sosyal hizmetin temel kavramlarını kazanmalarını sağlamaktır.
Contents of the Course Unit: Bu ders kapsamında; sosyal hizmetin ana kavramları ve alanları, sosyal hizmet kavramının temeli, sosyal hizmet bilimine ilişkin temellendirmeler konularına değinilecektir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Dünyada ve Türkiye’deki gelişimini ifade eder
Demokrasi, insan hakları ve sosyal adalet kavramlarını sosyal hizmet açısından yorumlar
Sosyal Hizmet disiplininin amaç, işlev, değer, konu ve felsefesini tanımlar
Sosyal hizmeti diğer disiplinlerle beraber kategorize eder
Sosyal çalışma kuramlarını ve sosyal çalışma yöntem ve tekniklerini ifade eder
Aile ve çocuklara, gençlere, yaşlılara ve engellilere yönelik sosyal hizmetleri analiz eder
Sosyal hizmet uygulamasına ilişkin temel becerilerini geliştirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Hazırlık Tanışma, Temel Kavramlar (Yoksulluk, Hayırseverlik, Sosyal Politika, Sosyal Refah, Sosyal Hizmetler) Anlatım
2 Önceki öğrenmelerin tekrarı ve Referanslar Dünyada Sosyal Hizmetin Düşünsel ve Örgütsel Temelleri ve Sosyal Hizmetlerin Doğuşu Anlatım
3 Önceki öğrenmelerin tekrarı ve Referanslar Sosyal Hizmetin Tanımları ve Amacı Soru/cevap
4 Önceki öğrenmelerin tekrarı ve Referanslar Sosyal Hizmet Mesleği ve Temel Unsurları Anlatım
5 Önceki öğrenmelerin tekrarı ve Referanslar Sosyal Hizmet Mesleği ve Temel Unsurları Anlatım
6 Önceki öğrenmelerin tekrarı ve Referanslar Sosyal Hizmetin Bilgi Temeli ve Değer Sistemi Anlatım
7 Önceki öğrenmelerin tekrarı ve Referanslar Sosyal Hizmetin Bilgi Temeli ve Değer Sistemi Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Önceki öğrenmelerin tekrarı ve Referanslar Sosyal Hizmet Uygulama İlkeleri Soru/cevap
10 Önceki öğrenmelerin tekrarı ve Referanslar Sosyal Hizmetin Uygulama Düzeyleri Anlatım
11 Önceki öğrenmelerin tekrarı ve Referanslar Sosyal Hizmetin Mesleki Yaklaşımları Anlatım
12 Önceki öğrenmelerin tekrarı ve Referanslar Sosyal Hizmetin Mesleki Yaklaşımları Tartışma
13 Önceki öğrenmelerin tekrarı ve Referanslar Sosyal Hizmetin Çalışma Alanları Uygulama
14 Önceki öğrenmelerin tekrarı ve Referanslar Sosyal Hizmetin Çalışma Alanları Uygulama
15 Bütün Haftanın Tekrarı Genel Tekrar Geribildirim ve Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Buz, S. (2002). Sosyal Hizmette Etik Kurallar ve Çelişkiler- Sosyal Hizmette Yeni Yaklaşımlar ve Sorun Alanları, Ankara: SHYO Yayını.
Cılga, İ. (2001). Türkiye’de İnsan ve Toplum Sorunları Karşısında Sosyal Hizmet. Ankara: SHYO Yayını.
Kut, S. (1988). Sosyal Hizmet Mesleği Nitelikleri- Temel Unsurları- Müdahale Yöntemleri, Ankara: SHYO Yayını.
Kongar, E. (1972). Sosyal Çalışmaya Giriş. Ankara: Sosyal Bilimler Derneği Yayınları.
Zastrow, C. (2014). Sosyal Hizmete Giriş. İstanbul: Nika Yayınevi.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the basic concepts of Social Service, working fields and application frameworks.
5
2
Uses up-to-date information on Social Service field by associating it with the theory and application information of Social Service.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Establish the link between the application frameworks of Social Service.
4
2
Evaluate the developments in the field of migration, globalization and human rights in the new world by using the theoretical knowledge in the field.
2

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Using the research methods related to the field of Social Service, concludes scientific conclusions about social problems.
3
2
Examine the spatial legislation of Social Service and develop new strategies for implementation.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Solve the problems specific to the field of Social Service according to scientific data.
3
2
Conduct trainings for individual, family and society by using advanced theoretical and practical knowledge in the field of Social Service.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Develop his / her competence in this area by taking the leadership role in working with individuals, groups and society and taking responsibility as a team member.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describes a life worthy of dignity of the person who is the subject of social service science.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Configures the communication between institutions in order to solve the problems.
3
2
Uses the educational role in the social service area.
5
3
Produces projects that will increase the consciousness level of the society.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Collaborate with other professionals in the work team through an interdisciplinary approach at the stage of Social Service intervention
4
2
Acts as a social worker in accordance with the laws, regulations and professional ethics rules.
3
3
Organize their work in accordance with their rights and responsibilities as an individual.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 5 65
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 10 3 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 3 15
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 154
Total Workload of the Course Unit 154
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0