Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SHT109 | INTRODUCTION TO SOCIAL SERVICE | 1 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı; öğrencilerin bir disiplin ve meslek olarak sosyal hizmetin felsefesi, değerleri, bilgi temeli, işlevleri, sosyal hizmet uzmanlarının bu işlevleri yerine getirmedeki rol ve fonksiyonlarını tanımalarını ve öğrencilerin bir meslek ve disiplin olarak sosyal hizmetin temel kavramlarını kazanmalarını sağlamaktır. |
Contents of the Course Unit: | Bu ders kapsamında; sosyal hizmetin ana kavramları ve alanları, sosyal hizmet kavramının temeli, sosyal hizmet bilimine ilişkin temellendirmeler konularına değinilecektir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Dünyada ve Türkiye’deki gelişimini ifade eder |
Demokrasi, insan hakları ve sosyal adalet kavramlarını sosyal hizmet açısından yorumlar |
Sosyal Hizmet disiplininin amaç, işlev, değer, konu ve felsefesini tanımlar |
Sosyal hizmeti diğer disiplinlerle beraber kategorize eder |
Sosyal çalışma kuramlarını ve sosyal çalışma yöntem ve tekniklerini ifade eder |
Aile ve çocuklara, gençlere, yaşlılara ve engellilere yönelik sosyal hizmetleri analiz eder |
Sosyal hizmet uygulamasına ilişkin temel becerilerini geliştirir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Hazırlık | Tanışma, Temel Kavramlar (Yoksulluk, Hayırseverlik, Sosyal Politika, Sosyal Refah, Sosyal Hizmetler) | Anlatım |
2 | Önceki öğrenmelerin tekrarı ve Referanslar | Dünyada Sosyal Hizmetin Düşünsel ve Örgütsel Temelleri ve Sosyal Hizmetlerin Doğuşu | Anlatım |
3 | Önceki öğrenmelerin tekrarı ve Referanslar | Sosyal Hizmetin Tanımları ve Amacı | Soru/cevap |
4 | Önceki öğrenmelerin tekrarı ve Referanslar | Sosyal Hizmet Mesleği ve Temel Unsurları | Anlatım |
5 | Önceki öğrenmelerin tekrarı ve Referanslar | Sosyal Hizmet Mesleği ve Temel Unsurları | Anlatım |
6 | Önceki öğrenmelerin tekrarı ve Referanslar | Sosyal Hizmetin Bilgi Temeli ve Değer Sistemi | Anlatım |
7 | Önceki öğrenmelerin tekrarı ve Referanslar | Sosyal Hizmetin Bilgi Temeli ve Değer Sistemi | Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Önceki öğrenmelerin tekrarı ve Referanslar | Sosyal Hizmet Uygulama İlkeleri | Soru/cevap |
10 | Önceki öğrenmelerin tekrarı ve Referanslar | Sosyal Hizmetin Uygulama Düzeyleri | Anlatım |
11 | Önceki öğrenmelerin tekrarı ve Referanslar | Sosyal Hizmetin Mesleki Yaklaşımları | Anlatım |
12 | Önceki öğrenmelerin tekrarı ve Referanslar | Sosyal Hizmetin Mesleki Yaklaşımları | Tartışma |
13 | Önceki öğrenmelerin tekrarı ve Referanslar | Sosyal Hizmetin Çalışma Alanları | Uygulama |
14 | Önceki öğrenmelerin tekrarı ve Referanslar | Sosyal Hizmetin Çalışma Alanları | Uygulama |
15 | Bütün Haftanın Tekrarı | Genel Tekrar | Geribildirim ve Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Buz, S. (2002). Sosyal Hizmette Etik Kurallar ve Çelişkiler- Sosyal Hizmette Yeni Yaklaşımlar ve Sorun Alanları, Ankara: SHYO Yayını. |
Cılga, İ. (2001). Türkiye’de İnsan ve Toplum Sorunları Karşısında Sosyal Hizmet. Ankara: SHYO Yayını. |
Kut, S. (1988). Sosyal Hizmet Mesleği Nitelikleri- Temel Unsurları- Müdahale Yöntemleri, Ankara: SHYO Yayını. |
Kongar, E. (1972). Sosyal Çalışmaya Giriş. Ankara: Sosyal Bilimler Derneği Yayınları. |
Zastrow, C. (2014). Sosyal Hizmete Giriş. İstanbul: Nika Yayınevi. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the basic concepts of Social Service, working fields and application frameworks.
|
5 | |||||
2 |
Uses up-to-date information on Social Service field by associating it with the theory and application information of Social Service.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Establish the link between the application frameworks of Social Service.
|
4 | |||||
2 |
Evaluate the developments in the field of migration, globalization and human rights in the new world by using the theoretical knowledge in the field.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Using the research methods related to the field of Social Service, concludes scientific conclusions about social problems.
|
3 | |||||
2 |
Examine the spatial legislation of Social Service and develop new strategies for implementation.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Solve the problems specific to the field of Social Service according to scientific data.
|
3 | |||||
2 |
Conduct trainings for individual, family and society by using advanced theoretical and practical knowledge in the field of Social Service.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Develop his / her competence in this area by taking the leadership role in working with individuals, groups and society and taking responsibility as a team member.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describes a life worthy of dignity of the person who is the subject of social service science.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Configures the communication between institutions in order to solve the problems.
|
3 | |||||
2 |
Uses the educational role in the social service area.
|
5 | |||||
3 |
Produces projects that will increase the consciousness level of the society.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collaborate with other professionals in the work team through an interdisciplinary approach at the stage of Social Service intervention
|
4 | |||||
2 |
Acts as a social worker in accordance with the laws, regulations and professional ethics rules.
|
3 | |||||
3 |
Organize their work in accordance with their rights and responsibilities as an individual.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 5 | 65 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 10 | 3 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 3 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 44 | 0 | 154 |
Total Workload of the Course Unit | 154 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |