Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
SHT216 |
SOCIAL SERVICE WITH INDIVIDUALS |
4 |
3 |
3 |
6 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
, TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
|
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu dersin amacı, öğrencilerin birey, aile ve gruplarla çalışmada uygulama becerisi kazanması, her düzeyde uygulama becerisinin kazandırılması, sosyal hizmet teori ve yöntemlerinin temel alınarak müracaatçıların sosyal adalet, insan onuru, bireysel güçlendirilmesi süreçlerine katkı vermesine yardımcı olmaktır. |
Contents of the Course Unit: |
Bu dersin içeriği sorun çözme süreci olarak sosyal hizmet, sosyal hizmet müdahale süreci, sosyal hizmet uygulama sürecinin aşamaları, mikro (birey), mezzo (grup) düzeylerinde bilgi toplama, sorunun belirlenmesi, planlama, müdahale eylemi (doğrudan ve dolaylı uygulama eylemleri), sonlandırma ve değerlendirme gibi konulardan oluşmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Sosyal hizmet uzmanının arabulucu ve aracı rollerini kategorize eder |
Sosyal hizmet mesleğinin bilgi, beceri ve değer temellerini öğrenerek mesleki uygulamayı tam anlamıyla sonuçlandırır |
Mülakat tekniklerini özümseyerek müracaatçılarla yapacağı mülakatlarını değerlendirir |
Sosyal hizmet uygulamalarında bireyin geçireceği aşamaları mantık sırasına göre tasarlar |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Tanışma |
Tanışma Ve Dersin Tanıtılması |
Tartışma |
2 |
Önceki ders notları ve referanslar |
Sosyal Hizmetin Bilgi Temelleri |
Anlatım/Tartışma |
3 |
Önceki ders notları ve referanslar |
Sosyal Hizmetin Beceri Temelleri |
Anlatım / Tartışma/ Soru-Cevap |
4 |
Önceki ders notları ve referanslar |
Sosyal Hizmetin Değer Temeli |
Anlatım/Tartışma |
5 |
Önceki ders notları ve referanslar |
Sosyal Hizmette Bireyle Çalışma Yöntem ve Teknikleri |
Anlatım / Tartışma/ Soru-Cevap |
6 |
Literatürün okunması |
Sosyal Hizmet Mülakat Yöntem ve Teknikleri |
Anlatım/Tartışma |
7 |
Önceki ders notları |
Planlı Değişim Süreci |
Anlatım- Soru-Cevap |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatürün okunması |
Sosyal Hizmette Danışmanlık Teknikleri |
Anlatım/Tartışma |
10 |
Literatür taraması |
Gereksinim ve Problem Türleri |
Anlatım / Tartışma/ Örnek Olay |
11 |
İlgili makalenin okunması |
Sosyal Hizmette Proje Hazırlama |
Soru Cevap, Anlatım Tartışma |
12 |
Literatür taraması |
Sosyal Hizmet Uygulamalarında Planlama ve Organizasyon |
Beyin Fırtınası / Örnek Olay |
13 |
Literatür taraması |
Sosyal Hizmet Uygulamalarında Toplum Kaynaklarını Harekete Geçirme |
Anlatım / Tartışma |
14 |
Literatür taraması |
Sosyal Hizmet Alan Uygulaması |
Soru-Cevap/ Tartışma/ Beyin Fırtınası |
15 |
Bireysel Tekrar |
Genel Tekrar |
Anlatım / Soru-Cevap |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Kadushin A. Ve Kadushin, G. (2016). Sosyal Hizmet Görüşme Teknikleri. Ankara: Nika Yayınevi. |
Sheafor, B. ve Horejsi C. (2014). Sosyal Hizmet Uygulaması. Ankara: Nika Yayınevi. |
Teater, B. (2015). Sosyal Hizmet Kuram ve Yöntemleri. Ankara: Nika Yayınevi. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Explain the basic concepts of Social Service, working fields and application frameworks.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Uses up-to-date information on Social Service field by associating it with the theory and application information of Social Service.
|
|
|
|
|
4 |
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Establish the link between the application frameworks of Social Service.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Evaluate the developments in the field of migration, globalization and human rights in the new world by using the theoretical knowledge in the field.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Using the research methods related to the field of Social Service, concludes scientific conclusions about social problems.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Examine the spatial legislation of Social Service and develop new strategies for implementation.
|
|
|
2 |
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Solve the problems specific to the field of Social Service according to scientific data.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Conduct trainings for individual, family and society by using advanced theoretical and practical knowledge in the field of Social Service.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Develop his / her competence in this area by taking the leadership role in working with individuals, groups and society and taking responsibility as a team member.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Describes a life worthy of dignity of the person who is the subject of social service science.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Configures the communication between institutions in order to solve the problems.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Uses the educational role in the social service area.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Produces projects that will increase the consciousness level of the society.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Collaborate with other professionals in the work team through an interdisciplinary approach at the stage of Social Service intervention
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Acts as a social worker in accordance with the laws, regulations and professional ethics rules.
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
Organize their work in accordance with their rights and responsibilities as an individual.
|
|
|
|
|
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
5 |
65 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
10 |
3 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
5 |
3 |
15 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
44 |
0 |
154 |
|
Total Workload of the Course Unit |
154 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
6 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
6,0 |
|