Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SHT319 | SOCIAL SERVICE WITH GROUPS | 5 | 3 | 3 | 7 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı, öğrencilere grubun kimyasının ne olduğunu öğretmek, farklı grupların tanımlamasını yapmak ve grupla çalışan sosyal hizmet uzmanlarının mülakatlarda uyması gereken kuralları öğrencilere öğretmektir. |
Contents of the Course Unit: | Bu ders kapsamında, grubun tanımı, gruplarla sosyal hizmetin uygulama alanları, grupla çalışırken başta uygulanacak tanışma aşaması, ön değerlendirme aşaması, planlama aşaması gibi değişik aşamalardaki uygulama prosedürleri ve uygulanması gereken tekniklerin neler olduğu gibi konular öğretilecektir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Gruplarla sosyal hizmet kapsamında uygulama alanlarını tanımlar |
Gruplarla çalışırken bulunan aşamaların doğasını özümseyerek gruplara ilişkin sosyal hizmet mülakat tekniklerini uygular |
Farklı grup çeşitlerini öğrenerek bu gruplara yönelik destek programlarını organize eder |
Makro, mikro ve mezzo düzeydeki gruplara yönelik politika yapıcılara politika ve proje önerileri tasarımı yapar |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Taraması | Grubun Tanımı | Anlatım |
2 | Önceki dersin tekrarı ve referanslar | Dünyada Sosyal Hizmetin Düşünsel ve Örgütsel Temelleri ve Sosyal Hizmetlerin Doğuşu | Anlatım |
3 | Önceki dersin tekrarı ve referanslar | Grupla Çalışmadan Önceki Hazırlık Aşaması | Anlatım ve Tartışma |
4 | Önceki dersin tekrarı ve referanslar | Grupla Çalışmanın Ön Değerlendirme Aşaması | Anlatım |
5 | Önceki dersin tekrarı ve referanslar | Grupla Çalışma Programının Hazırlanması | Anlatım |
6 | Önceki dersin tekrarı ve referanslar | Grupla Çalışmada Kuramlar Eşliğinde Müdahale Aşaması | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Önceki dersin tekrarı ve referanslar | Müdahale Aşamasında Grup Dinamiklerini Kavrama | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Önceki dersin tekrarı ve referanslar | Grupları İyileştirmeye Yönelik Etmenler | Anlatım ve Tartışma |
10 | Literatür Taraması | Grup Üyelerinin Rol ve Sorumlulukları | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Önceki dersin tekrarı ve referanslar | Gruptaki Sorunların Çözümlenmesi ve Çatışma Teorileri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Literatür Taraması | Sorunları Çözerken Uygulanacak Müdahalede Etkinliklerin Kullanılması | Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Önceki dersin tekrarı ve referanslar | Grupla Çalışmada Son Değerlendirme ve Sonlandırma Aşaması | Anlatım ve Tartışma |
14 | Önceki dersin tekrarı ve referanslar | Grupla Çalışmada Son Değerlendirme ve Sonlandırma Aşaması | Anlatım ve Tartışma |
15 | Bütün Haftanın Tekrarı | Genel Tekrar | Geribildirim ve Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Duyan V. (2007) Gruplarla Sosyal Hizmet. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları. |
Sheafor, B. ve Horejsi C. (2014). Sosyal Hizmet Uygulaması. Ankara: Nika Yayınevi. |
Teater, B. (2015). Sosyal Hizmet Kuram ve Yöntemleri. Ankara: Nika Yayınevi. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the basic concepts of Social Service, working fields and application frameworks.
|
4 | |||||
2 |
Uses up-to-date information on Social Service field by associating it with the theory and application information of Social Service.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Establish the link between the application frameworks of Social Service.
|
3 | |||||
2 |
Evaluate the developments in the field of migration, globalization and human rights in the new world by using the theoretical knowledge in the field.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Using the research methods related to the field of Social Service, concludes scientific conclusions about social problems.
|
2 | |||||
2 |
Examine the spatial legislation of Social Service and develop new strategies for implementation.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Solve the problems specific to the field of Social Service according to scientific data.
|
2 | |||||
2 |
Conduct trainings for individual, family and society by using advanced theoretical and practical knowledge in the field of Social Service.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Develop his / her competence in this area by taking the leadership role in working with individuals, groups and society and taking responsibility as a team member.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describes a life worthy of dignity of the person who is the subject of social service science.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Configures the communication between institutions in order to solve the problems.
|
1 | |||||
2 |
Uses the educational role in the social service area.
|
2 | |||||
3 |
Produces projects that will increase the consciousness level of the society.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collaborate with other professionals in the work team through an interdisciplinary approach at the stage of Social Service intervention
|
3 | |||||
2 |
Acts as a social worker in accordance with the laws, regulations and professional ethics rules.
|
2 | |||||
3 |
Organize their work in accordance with their rights and responsibilities as an individual.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 5 | 65 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 10 | 5 | 50 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 44 | 0 | 179 |
Total Workload of the Course Unit | 179 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 7,0 |