Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SHT324 | SOCIAL POLICY AND PLANNING | 6 | 3 | 3 | 7 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı, öğrencilerin sosyal politikaya yönelik bir bakış açısı kazandırarak politika planlayıcı olarak tasarım yapabilme ve politika geliştirme yeteneği kazanmalarını sağlamaktır. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin odağında çeşitli dezavantajlı gruplara yönelik politikaların temellerini desteklemektir. Bir başka odağı ise politika planlamanın ilkelerini anlamlandırmalarını sağlamaktır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Çeşitli dezavantajlı gruplara yönelik uygun politikaların esaslarını anlamlandırarak rapor çıkartır |
Politikaları tanıyarak sosyal politikalar arasında karşılaştırır |
Politikaları tanıyarak politikalarda sorun bulunması durumunda yeniden organize eder |
Sosyal hizmet kurumlarındaki eksiklikleri fark edecek bilgileri edinerek o kurumun vizyon ve misyonuna yönelik küçük ölçekli politikalar geliştirir |
Politika uygulama temellerini öğrenerek bulunduğu sosyal hizmet alanına ilişkin makro düzeyde politikalar tasarlar |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Tanışma | Giriş ve dersin genel tanıtımı | Anlatım |
2 | Önceki Haftanın Tekrarı ve Referanslar | Sosyal politikayı tanımlamak | Anlatım |
3 | Önceki Haftanın Tekrarı ve Referanslar | Sosyal politika analizi: Tarih ve modeller | Anlatım ve Tartışma |
4 | Önceki Haftanın Tekrarı ve Referanslar | Sosyal politikada hükümetlerin rolü | Anlatım |
5 | Önceki Haftanın Tekrarı ve Referanslar | Sosyal refah modelleri ve sosyal politika | Anlatım |
6 | Önceki Haftanın Tekrarı ve Referanslar | Sosyal Risklerle Mücadele Açısından Koruyucu Sosyal Politika | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Önceki Haftanın Tekrarı ve Referanslar | Yaşlanma | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Önceki Haftanın Tekrarı ve Referanslar | Aile Politikası | Anlatım ve Tartışma |
10 | Önceki Haftanın Tekrarı ve Referanslar | Yoksulluk ve eşitsizlik | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Önceki Haftanın Tekrarı ve Referanslar | Sağlık politikaları | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Önceki Haftanın Tekrarı ve Referanslar | Kentleşme: Soylulaştırma, konut, iş ve suç | Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Önceki Haftanın Tekrarı ve Referanslar | Çocuk Ve Gençlere Yönelik Sosyal Politikalar | Anlatım ve Tartışma |
14 | Önceki Haftanın Tekrarı ve Referanslar | Kadınlara Yönelik Sosyal Politikalar | Anlatım ve Tartışma |
15 | Bütün Haftanın Tekrarı | Genel Tekrar | Geribildirim ve Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Alper Y. ve Tokol A. (2017). Sosyal Politika, Bursa: Dora Yayınları. |
Altuntaş, B. (2016). Dezavantajlı Gruplar ve Sosyal Politika, İstanbul: Nobel Akademi Yayınları. |
Kut, S. (1988) Sosyal Hizmet Mesleği, Nitelikleri, Temel Unsurları, Müdahale Yöntemleri, Ankara. |
Şahin, F.(2000). Sosyal Hizmet Uzmanlarının Sosyal Refah Politikası Süreçlerine Katılımı. Ankara. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the basic concepts of Social Service, working fields and application frameworks.
|
4 | |||||
2 |
Uses up-to-date information on Social Service field by associating it with the theory and application information of Social Service.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Establish the link between the application frameworks of Social Service.
|
2 | |||||
2 |
Evaluate the developments in the field of migration, globalization and human rights in the new world by using the theoretical knowledge in the field.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Using the research methods related to the field of Social Service, concludes scientific conclusions about social problems.
|
2 | |||||
2 |
Examine the spatial legislation of Social Service and develop new strategies for implementation.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Solve the problems specific to the field of Social Service according to scientific data.
|
3 | |||||
2 |
Conduct trainings for individual, family and society by using advanced theoretical and practical knowledge in the field of Social Service.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Develop his / her competence in this area by taking the leadership role in working with individuals, groups and society and taking responsibility as a team member.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describes a life worthy of dignity of the person who is the subject of social service science.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Configures the communication between institutions in order to solve the problems.
|
2 | |||||
2 |
Uses the educational role in the social service area.
|
1 | |||||
3 |
Produces projects that will increase the consciousness level of the society.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collaborate with other professionals in the work team through an interdisciplinary approach at the stage of Social Service intervention
|
5 | |||||
2 |
Acts as a social worker in accordance with the laws, regulations and professional ethics rules.
|
4 | |||||
3 |
Organize their work in accordance with their rights and responsibilities as an individual.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 5 | 65 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 10 | 5 | 50 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 44 | 0 | 179 |
Total Workload of the Course Unit | 179 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 7,0 |