TR EN

GAS TURBINE ENGINES AND APPLICATIONS I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
GMY417 GAS TURBINE ENGINES AND APPLICATIONS I 7 6 4 15

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi SİNEM GÜRKAN
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. BETÜL GENÇASLAN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; öğrencilere, gaz türbinli motor parçalarının işlevleri, çalışmaları ve arıza bilgisi ve sistemlerin kontrolü becerisi kazandırmak amaçlanmıştır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; gaz türbinli motorların temel kavramları ve prensipleri, termodinamik yasalar , motor performansı , uçak motor kısımları ,motor girişi (inlet), kompresörler, yanma odaları ve çeşitleri ,yağlayıcılar ve yağlama sistemi , yakıt sistemi konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Gaz türbinli motorların temel kavramlarını tanımlar
Gaz türbinli motor parçalarının işlevlerini açıklar
Gaz türbinli motorlarının sistemlerinin çalışmasını açıklar
Gaz türbinli motorlarının sistemlerindeki arızaları analiz eder
Gaz türbinli motorları parçalarının takma ve sökme işlemlerini entegre eder

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma 15.1 Temel Esaslar Anlatım Soru-cevap yöntemi
2 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma 15.2 Motor Performansı Anlatım Soru-cevap yöntemi
3 Literatür taraması Video izleme 15.2 Motor Performansı 15.3 Hava Alığı Yapısal özellikler ve çalışma prensipleri Anlatım Soru-cevap yöntemi
4 Literatür taraması Video izleme 15.3 Giriş (inlet, Hava Alığı Yapısal özellikler ve çalışma prensipleri) Anlatım Soru-cevap yöntemi
5 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, atölyede uygulama yapma 15.4 Kompresörler Yapısal özellikler ve çalışma prensipleri Anlatım Soru-cevap yöntemi, Uygulamalı grup çalışması
6 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma 15.5 Yanma Kısmı Yapısal özellikler ve çalışma prensipleri Anlatım Soru-cevap yöntemi
7 Literatür taraması 15.6 Türbin Bölümü Yapısal özellikler ve çalışma prensipleri Anlatım Soru-cevap yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Video izleme 15.7 Egzos Yapısal özellikler ve çalışma prensipleri Anlatım Soru-cevap yöntemi
10 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma 15.8 Yataklar ve Contalar Yapısal özellikler ve çalışma prensipleri Anlatım Soru-cevap yöntemi
11 Atölyede uygulama yapma 15.9 Yağlayıcılar ve Yakıtlar Yapısal özellikler ve çalışma prensipleri Anlatım Soru-cevap yöntemi, Uygulamalı grup çalışması
12 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma 15.10 Yağlama Sistemleri Yapısal özellikler ve çalışma prensipleri Anlatım Soru-cevap yöntemi
13 Atölyede uygulama yapma 15.11 Yakıt Sistemleri Yapısal özellikler ve çalışma prensipleri Anlatım Soru-cevap yöntemi, Uygulamalı grup çalışması
14 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma 15.12 Hava Sistemleri Yapısal özellikler ve çalışma prensipleri Anlatım Soru-cevap yöntemi
15 Atölyede uygulama yapma 15.12 Hava Sistemleri Yapısal özellikler ve çalışma prensipleri Anlatım Soru-cevap yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

İSTANBUL GELİŞİM ÜNİVERSİTESİ MESLEK YÜKSEK OKULU BASIM YAYIN TEKNOLOJİLERİ GAZ TÜRBİNLİ MOTORLAR MODÜL KİTABI 2018
ICAT, Modul 15, Gas Turbine Engine, Barry College, 2004-2005

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the basic concepts of aeronautical standards and rules. (Bloom 1)
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Organize teamwork during the collection, interpretation, announcement and application of data related to the field. (Bloom 6)
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Perform theoretical and practical knowledge related to his/her field in business life using analytical methods and modeling techniques. (Bloom 4)
5
2
Use maintenance manuals and other sources of information in business life to obtain information about the field
4
3
Determine the actualities of all technical and administrative documents related with the field. (Bloom 1)
5
4
Perform theoretical and practical knowledge related to his/her field in business life using analytical methods and modeling techniques. (Bloom 4)
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use computer software, information and communication technologies at the level required by the field
5
2
Interpret the sketches, scheme, graphics that describe the subject. (Bloom 2)
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Develop solutions for problems faced during application. (Bloom 6)
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Determine the learning requirements related with his/her field. (Bloom 3)
5
2
Use the lifelong learning principles in occupational development. (Bloom 3)
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply the technical drawing knowledge effectively in business life. (Bloom 3)
4
2
By informing the relevant persons and institutions about the related field; state his / her thoughts and suggestions for solutions in the field.
5
3
Debate his/her ideas and solution suggestions with experts by supporting them with quantitative and qualitative data. (Bloom 2)
3
4
Participate in training related to the field at international level. (Bloom 3)
5
5
Organize activities for the professional development of employees under his/her responsibility. (Bloom 6).
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use the knowledge and skills obtained during undergraduate education in work life. (Bloom 3)
4
2
Solve the problems encountered in his/her field. (Bloom 3)
2
3
Apply the necessary culture of behavior in the areas of quality management and processes and environmental protection and occupational safety (Bloom 3)
5
4
Locate the awareness of safety factor to himself and to the team. (Bloom 1)
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 6 84
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 10 6 60
Okuma 0 0 0
Ödev 10 5 50
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 2 5 10
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 10 6 60
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 6 5 30
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 10 2 20
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 25 25
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 20 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 80 0 403
Total Workload of the Course Unit 403
Workload (h) / 25.5 15,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 16,0