| Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
|---|---|---|---|---|---|
| BNS256 | BORÇLAR HUKUKU | 4 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
|---|---|
| Language of Instruction : | Turkish |
| Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
| Type of the Course : | Compulsory |
| Mode of Delivery of the Course Unit | - |
| Coordinator of the Course Unit | |
| Instructor(s) of the Course Unit | |
| Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
|---|---|
| Objectives of the Course Unit: | Türk Borçlar Hukukunun temel kavramlarını, borç ilişkilerini ve borcun kaynaklarını (hukukî işlemler, haksız fiiller ve sebepsiz zenginleşme) anlatmaktır. |
| Contents of the Course Unit: | Borçlar Hukukunun Konusu ve Temel Kavramlar, Sözleşmeler, Borcun Kaynakları, Sözleşmenin Kurulması, Sözleşmenin Geçerlilik Şartları, Sözleşmenin Hükümsüzlüğü, Sözleşmede Değişiklik Yapılması, İfa, İfa Çeşitleri, Temsil, Temsil Türleri, Alacaklının ve Borçlunun Temerrüdü, Haksız Fiiller, Haksız Fiilin Koşulları, Hukuka Uygunluk Nedenleri, Zarar Kavramı ve Türleri, Nedensellik Bağı ve Kusur, Sebepsiz Zenginleşme, Borcu Sona Erdiren Durumlar konularını içerir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
|---|
| Borç ilişkisine dair temel kavramları tanımlar. |
| Sözleşmelerin kuruluş aşamalarını ve bu sözleşmenin taraflara getirdiği yükümlülükleri analiz eder. |
| Sözleşmelere hakim olan prensipleri, sözleşmelerin kuruluşunu kavrar ve sözleşme tiplerini ayırt eder. |
| Borçların sona erme nedenlerini, temerrütün sonuçlarını somut bir olayda değerlendirir. |
| Haksız fiil ve sebepsiz zenginleşmenin şartlarını göz önünde bulundurularak somut olaylarda temel çözümlere ulaşır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
|---|---|---|---|
| Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
| 1 | Kaynak Taraması | Borçlar Hukukunun Konusu ve Temel Kavramlar | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 2 | Kaynak Taraması | Sözleşmeler, Borcun Kaynakları | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 3 | Kaynak Taraması | Sözleşmenin Kurulması | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 4 | Kaynak Taraması | Sözleşmenin Geçerlilik Şartları | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 5 | Kaynak Taraması | Sözleşmenin Hükümsüzlüğü, Sözleşmede Değişiklik Yapılması | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 6 | Kaynak Taraması | İfa, İfa Çeşitleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 7 | Kaynak Taraması | Temsil, Temsil Türleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 8 | Kaynak Taraması | Alacaklının ve Borçlunun Temerrüdü | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 9 | Kaynak Taraması | Sebepsiz Zenginleşme-Haksız Fiiller | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 10 | - | MID-TERM EXAM | - |
| 11 | Kaynak Taraması | Haksız Fiilin Koşulları, Hukuka Uygunluk Nedenleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 12 | Kaynak Taraması | Zarar Kavramı ve Türleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 13 | Kaynak Taraması | Nedensellik Bağı ve Kusur | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 14 | Kaynak Taraması | Borçların Hükümleri, Borçların Sona Ermesi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 15 | Kaynak Taraması | Borçların Hükümleri, Borçların Sona Ermesi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 16 | - | FINAL EXAM | - |
| 17 | - | FINAL EXAM | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
|---|
| Fikret EREN, Borçlar Hukuku Genel Hükümler, Legem Yayınevi, 2025 |
| Gökhan ANTALYA, Borçlar Hukuku Genel Hükümler, Seçkin Yayınları, 2019 |
ASSESSMENT |
||||
|---|---|---|---|---|
| Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
| Level of Contribution | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
| Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Define basic concepts related with banking, insurance and finance.
|
||||||
| 2 |
Relates the theoretical and practical knowledge in the field to economics, business, law, statistics, accounting and marketing
|
||||||
KNOWLEDGE |
|||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
| Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Relate banking and insurance applications to financial theories, mathematical and statistical methods.
|
||||||
| 2 |
Relate the information and facts in the field with other social sciences such as law, sociology, philosophy and history.
|
||||||
SKILLS |
|||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
| Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Explain the planning and implementation process in banking and insurance transactions.
|
||||||
| 2 |
Provide solutions for the problems encountered in banking and insurance transactions.
|
||||||
SKILLS |
|||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
| Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Use theoretical and practical knowledge in the field of banking and insurance transactions.
|
||||||
| 2 |
By analyzing economic data accurately, manage savings and portfolio investments to minimize financial risks.
|
||||||
OCCUPATIONAL |
|||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
| Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
He/She works as a leader or a team member in a teamwork from the planning of the banking transactions to the implementation and performs the task assigned to them within the team.
|
||||||
OCCUPATIONAL |
|||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
| Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Gain the basic knowledge necessary for the planning process of banking and insurance activities and human resources performance management.
|
||||||
| 2 |
Use the computer programs related with field in banking and insurance transactions.
|
||||||
OCCUPATIONAL |
|||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
| Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Cooperate to bring innovative ideas to the stakeholders in the sector using banking insurance-related databases, information and communication technologies.
|
||||||
| 2 |
Research on scientific, sectoral developments and innovations related to the field with lifelong learning as a principle.
|
||||||
OCCUPATIONAL |
|||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
| Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Analyze financial data related to his / her field.
|
||||||
| 2 |
Apply knowledge and skills related to his / her field by taking into account his legal, social and ethical responsibilities.
|
||||||
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
|---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
| Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
| Lecture & In-Class Activities | 0 | 0 | 0 |
| Preliminary & Further Study | 0 | 0 | 0 |
| Land Surveying | 0 | 0 | 0 |
| Group Work | 0 | 0 | 0 |
| Laboratory | 0 | 0 | 0 |
| Reading | 0 | 0 | 0 |
| Assignment (Homework) | 0 | 0 | 0 |
| Project Work | 0 | 0 | 0 |
| Seminar | 0 | 0 | 0 |
| Internship | 0 | 0 | 0 |
| Technical Visit | 0 | 0 | 0 |
| Web Based Learning | 0 | 0 | 0 |
| Implementation/Application/Practice | 0 | 0 | 0 |
| Practice at a workplace | 0 | 0 | 0 |
| Occupational Activity | 0 | 0 | 0 |
| Social Activity | 0 | 0 | 0 |
| Thesis Work | 0 | 0 | 0 |
| Field Study | 0 | 0 | 0 |
| Report Writing | 0 | 0 | 0 |
| Final Exam | 0 | 0 | 0 |
| Preparation for the Final Exam | 0 | 0 | 0 |
| Mid-Term Exam | 0 | 0 | 0 |
| Preparation for the Mid-Term Exam | 0 | 0 | 0 |
| Short Exam | 0 | 0 | 0 |
| Preparation for the Short Exam | 0 | 0 | 0 |
| TOTAL | 0 | 0 | 0 |
| Total Workload of the Course Unit | 0 | ||
| Workload (h) / 25.5 | 0 | ||
| ECTS Credits allocated for the Course Unit | 0,0 |