Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
UTY218 | TURKISH CUSTOMS TRANSACTIONS APPLICATIONS | 4 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; gümrük mevzuatı ve uygulamalarına hakim olmak suretiyle, öğrencilere gümrük işlemlerinin kapsamını ve başta 4458 sayılı Gümrük Kanunu ve ikincil mevzuat olmak üzere temel gümrük düzenlemelerini ve uygulamalarını öğretmektir. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, gümrük mevzuatı ve gümrük tarifesi kavramı, Gümrük tarife cetveli ile ilgili mevzuatın uluslararası anlaşmalar çerçevesinde teknik mevzuat uyumu, eşyanın sınıflandırılması, GTİP kodu, eşyanın meşeii, eşyanın kıymeti gibi konuları kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Gümrük Kanunu kapsam ve amacını açıklar. |
Gümrük Kanunu çerçevesinde Türk Gümrük Tarifelerinin önemini açıklar. |
Öğrenciler ticarete konu olan eşyanın bölüm, fasıl, alt pozisyonlarının belirlenmesi ve tespit edilmesini değerlendirir. |
Türk Gümrük tarife cetvelinin mevzuatta nasıl uygulandığını gösterir. |
Türk Gümrük tarife cetvelinin vergiler açısından önemini açıklar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kitap okuma | Gümrük Mevzuatı / Gümrük Tarifesi kavramı –Türkiye ile AB ilişkileri Kapsamında Teknik Mevzuat Uyumu /Uluslararası Kuruluşlarla İlişkiler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | Kitap okuma | Türk Gümrük Tarife Cetveli - Kapsamı - Gümrük Tarifeleri, Gümrük Tarifelerinin Amaçları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | Kitap okuma | Eşyanın Sınıflandırılması- Armonize sistemin esasları: Armonize sistemde bölüm, fasıl, pozisyon ve alt pozisyon notları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | Kitap okuma | Gümrük Tarifesinin İzahname ve İzahnamenin Kullanımı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
5 | Öğrenci ödev hazırlama | Eşyanın Menşei- Bağlayıcı Menşe Bilgisi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | Kitap okuma | Eşyanın Kıymeti | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
7 | Kitap okuma | Makale/ Tartışma/ Grup Çalışması | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap okuma | Makale/ Tartışma/ Grup Çalışması | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | Kitap okuma | Gümrük Vergileri ve Uygulamaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | Kitap okuma | Gümrüklerde Beyan ve Muayene | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | Öğrenci ödev hazırlama | Gümrük Cezaları ve İtiraz Yolları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
13 | Kitap okuma | Gümrük Birliğinin Ekonomik Etkileri- Serbest Ticaret Anlaşmaları (Tartışma) – Röportaj | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
14 | Kitap okuma | Makale/ Tartışma/ Grup Çalışması | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
15 | Kitap okuma | Genel Tekrar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Dölek A., (2017). Gümrük İşlemleri. Umut Kitap Basım Yayın Dağıtım. İstanbul |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students interpret the basic concepts, theories and approaches of international trade and logistics.
|
2 | |||||
2 |
Students explain current information about the field with economics and business theories.
|
2 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students analyze economic and financial data related to their field.
|
1 | |||||
2 |
Students relate the information and facts in the field with other social sciences such as sociology, political science and philosophy.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students prepare the technical infrastructure and content of international trade transactions.
|
2 | |||||
2 |
Students use the theoretical knowledge in his/her field to determine new strategies.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students carry out the import and export transactions by applying the customs legislation and foreign exchange legislation.
|
5 | |||||
2 |
Students use the theoretical and practical knowledge in the field for academic and professional career.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students develop strategies to reach the sales and marketing targets.
|
3 | |||||
2 |
Students carry out the correspondence on orders, transportation and payment with the foreign customers.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students organize participations in national and international fairs in the field.
|
1 | |||||
2 |
Students prepare the documentation used in import and export transactions.
|
4 | |||||
3 |
Students consider life-long learning as a principle and search on developments, changes and innovations in the field.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students manage all phases from finding the customers until delivery of orders.
|
2 | |||||
2 |
Students cooperate with stakeholders in order to generate new ideas.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students implement knowledge and skills related to his / her field by taking into account his / her legal, social and ethical responsibilities.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 5 | 65 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 5 | 35 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 3 | 9 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 39 | 0 | 153 |
Total Workload of the Course Unit | 153 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |