TR EN

INTRODUCTION TO INTERNATIONAL MARKETS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
UTY415 INTRODUCTION TO INTERNATIONAL MARKETS 7 3 3 7

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ONUR TÜRKER
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersle, öğrencilerin uluslararası pazarlara giriş stratejilerini küreselleşme, uluslararası tüketici davranışı, insan kaynakları yönetimi, pazara giriş yöntemleri; bu yöntemlerin avantaj ve dezavantajları ve uluslararası pazarlara giriş engelleri gibi konuları öğrenmeleri amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Bu dersle; öğrencilerin, uluslararası pazarlara giriş ile ilgili temel kavramlar, uluslararası pazarlama araştırması, uluslararası pazarlamada ürün, fiyatlandırma, dağıtım ve tutundurma işlevleri, çok uluslu şirketlerin fonksiyonlarının kavranması hedeflenmektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Uluslararası pazarlara giriş ile ilgili temel kavramları öğrenip yorumlar.
Uluslararası pazarlara girişi etkileyen çevresel faktörleri açıklar.
Uluslararası Pazar mikro ve makro çevresini ilişkilendirerek stratejiler kurar.
Uluslararası pazarlara giriş konusunda pazarlama karması ve stratejilerini analiz eder.
Uluslararası pazar araştırmasını uygular.
Uluslararası pazarlara girişte ticaret olgusunu ve uluslararası bütünleşmeleri analiz eder.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kitap Okuma Uluslararası pazarlamanın tanımı Sunu/Anlatım Soru Cevap Tartışma Yöntemi
2 Kitap Okuma Uluslararası pazarlamayı etkileyen çevresel faktörler-ekonomik çevre Sunu/Anlatım Soru Cevap Tartışma Yöntemi
3 Kitap Okuma Uluslararası pazarlama araştırması ve süreci Sunu/Anlatım Soru Cevap Tartışma Yöntemi
4 Kitap Okuma Uluslararası pazar seçimi ve pazara giriş Stratejileri Sunu/Anlatım Soru Cevap Tartışma Yöntemi
5 Kitap Okuma Uluslararası ürün politikası, uluslararası pazarlamadaki alternatif ürün politikaları Sunu/Anlatım Soru Cevap Tartışma Yöntemi
6 Kitap Okuma Uluslararası pazarlarda dağıtım Sunu/Anlatım Soru Cevap Tartışma Yöntemi
7 Kitap Okuma Uluslararası fiyatlandırma kararları ve uluslararası fiyatlandırmada kullanılan yöntemler Sunu/Anlatım Soru Cevap Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Kitap Okuma Uluslararası ödemelerde kullanılan yöntemler Sunu/Anlatım Soru Cevap Tartışma Yöntemi
10 Kitap Okuma Uluslararası pazarlamada tutundurma kararları: reklam ve kişisel satış Sunu/Anlatım Soru Cevap Tartışma Yöntemi
11 Kitap Okuma Uluslararası pazarlamada tutundurma kararları: halkla ilişkiler ve satış geliştirme Sunu/Anlatım Soru Cevap Tartışma Yöntemi
12 Kitap Okuma Uluslararası pazarlarda bütçeleme Sunu/Anlatım Soru Cevap Tartışma Yöntemi
13 Kitap Okuma Uluslararası pazarlarda proforma finansal tabloları hazırlama Sunu/Anlatım Soru Cevap Tartışma Yöntemi
14 Kitap Okuma Uluslararası fuar ve sergi organizasyonu Sunu/Anlatım Soru Cevap Tartışma Yöntemi
15 Kitap Okuma Uluslararası fuar ve sergi organizasyonu Sunu/Anlatım Soru Cevap Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Karafakioğlu M.,(2012), Uluslararası Pazarlama Yönetimi, 7. Baskı, Beta Yayınları,
Gegez E., Arslan M., Cengiz A., Uydacı M,(2003) Uluslararası Pazarlama Çevresi, Der Yayınları, İstanbul.
Tığlı M., Cengiz E. ,Gegez E. ,Pirtini S., (2005), Uluslararası Pazarlara Giriş Stratejisi, Beta Yayınevi, İstanbul .
Hague P., Harrison M., Cupman J., Truman O., (2016), Market Research in Practice, An introduction to gaining greater market insight, 3rd. Edition, Kogan Page., USA

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students interpret the basic concepts, theories and approaches of international trade and logistics.
3
2
Students explain current information about the field with economics and business theories.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students analyze economic and financial data related to their field.
3
2
Students relate the information and facts in the field with other social sciences such as sociology, political science and philosophy.
2

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students prepare the technical infrastructure and content of international trade transactions.
4
2
Students use the theoretical knowledge in his/her field to determine new strategies.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students carry out the import and export transactions by applying the customs legislation and foreign exchange legislation.
3
2
Students use the theoretical and practical knowledge in the field for academic and professional career.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students develop strategies to reach the sales and marketing targets.
5
2
Students carry out the correspondence on orders, transportation and payment with the foreign customers.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students organize participations in national and international fairs in the field.
4
2
Students prepare the documentation used in import and export transactions.
3
3
Students consider life-long learning as a principle and search on developments, changes and innovations in the field.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students manage all phases from finding the customers until delivery of orders.
4
2
Students cooperate with stakeholders in order to generate new ideas.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students implement knowledge and skills related to his / her field by taking into account his / her legal, social and ethical responsibilities.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 5 10 50
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 9 63
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 183
Total Workload of the Course Unit 183
Workload (h) / 25.5 7,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 7,0