Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
STV457 | SİNEMA VE PSİKOLOJİ | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. METİN KUŞ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı öğrencilere insan ilişkileri ve insan psikolojisi ile ilgili çeşitli temaların sembolik ya da doğrudan ele alındığı filmler aracılığıyla psikolojinin temel kavramları ve yaşam arasında ilişki kurabilmelerini sağlamaktır. Bu genel çerçevede dersin diğer bir amacı öğrencilerin bilgi temelli gözlem, analiz ve yorum yapma becerilerini geliştirmektir. |
İçerik: | Ders etkileşimli anlatım ve öğrencilerin sorumlu oldukları malzeme üzerinden yapılan tartışmalarla yürütülmektedir. Bu amaçla derste; görsel materyallerle desteklenmiş düz anlatım yöntemi ve ders içi tartışmalar kullanılmaktadır. Tartışmalar, öğrencilerin özellikle aynı konuya farklı yaklaşımları ortaya koyabilecekleri eleştirel ve yaratıcı düşünme mantığı çerçevesinde yürütülmektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Psikolojiye giriş konularının temel kavramlarının filmler aracılığıyla dışavurumlarını anlamak. |
Psikolojinin çeşitli uygulama alanlarının dinamik bilgisini kavramak |
Sözel ve yazılı anlatım yeteneği geliştirmek |
İnsan ilişkilerine dair empatik içgörü kazanmak |
Derinliğe sahip hikayeler anlatma ve karakterler yaratma becerisini geliştirmek. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma | Sinemaya giriş ve psikoloji, sinema ve psikoloji ilişkisi | Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma |
2 | Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma | Sigmund Freud, Carl Gustav Jung, Alfred Adler, Rollo May ve sinemaya olan etkileri | Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma |
3 | Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma | Hollywood sineması ve toplumsal psikoloji, aile kavramı | Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma |
4 | Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma | Şiddet, aşk vb. içgüdülerin filmlerdeki temsili | Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma |
5 | Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma | Oedipus Kompleksi ve Elektra Kompleksi | Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma |
6 | Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma | Rüyalar, kabuslar ve bu öğeleri işleyen filmler: Gizli Yüz, Mulholland Dr. | Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma |
7 | Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma | Vize öncesi genel değerlendirme | Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma | Genel değerlendirmen ve sinemada türlerin psikolojiyle ilişkisi | Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma |
10 | Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma | Korku filmlerinin psikolojik değerlendirilmesi, korku filmlerinde 'slasher' alt türünün psikolojik arka planı | Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma |
11 | Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma | Halloween, Friday the 13th, Nightmare on Elm Street filmleri ve Oedipus Karmaşası | Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma |
12 | Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma | Arketipler ve sinema, karakterler ve psikolojinin analizi: Taxi Driver, American Psycho filmleri | Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma |
13 | Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma | Karakter yaratma, karakter psikolojisinin analizi, karakter psikolojisinin aktarılması | Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma |
14 | Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma | Genel değerlendirme | Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma |
15 | - | - | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Arslan, U.T. (2009). Aynanın Sırları Psikanalitik Film Kuramı. Kültür ve İletişim, 12(1), 9-38. |
Bakır, B. (2008). Sinema ve Psikanaliz. İstanbul: Hayalet Kitap. |
Erdoğan, N. (1996). “Sinema ve Psikanaliz.” Toplum ve Bilim, 70, 241- 250. |
Freud, S. (2009). Uygarlığın Huzursuzluğu, Haluk Barışcan (Çev.) İstanbul: Metis. |
Freud, S. (2001). Haz ilkesinin ötesinde ben ve id. A. Babaoğlu (Çev.) İstanbul: Metis Yayınları. |
Habip, B. (2019). Kültür ve Psikanaliz (Sinema, Edebiyat ve Güncelin Psikanalizi). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. |
Kaya, F. Ş. (2021). Sosyal psikolojide film analizleri. 3.Baskı. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. |
Stam, R. (2014). Sinema Teorisine Giriş. SeldaSalman & Çiğdem Asatekin (Çev.) İstanbul: Ayrıntı. |
Tura, S. M. (2005). Freud’dan Lacan’a Psikanaliz. İstanbul: Kanat. |
Türkoğlu, N. (2010). Psikanaliz ve sinema üzerine. Sinema Araştırmaları. |
Campbell, J. (2010). Kahramanın Sonsuz Yolculuğu. İstanbul: Kabalcı Yayınevi. |
Indick, W. (2011). Senaryo Yazarları İçin Psikoloji. İstanbul: Agora Kitaplığı. |
Tecimer, Ö. (2005). Sinema Modern Mitoloji. İstanbul: Planb Yayıncılık. |
Rank, O. (2014). Doğum Travması. İstanbul: Metis Yayınları. |
May, R. (2019). Yaratma Cesareti. İstanbul: Metis Yayınları. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Grafik Tasarımı alanıyla ilgili temel kavramları ve uygulamalardaki yansımalarını tanımlar.
|
||||||
2 |
Grafik Tasarımı alanının toplumsal ve sosyal bağlamdaki işlevini tanımlar.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Hedef kitle ile görsel tasarım arasındaki ilişkileri planlar.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Grafik Tasarımı alanına ait geçmiş ve güncel teknikleri tasarımın gerektirdiği yetkinlikte uygular.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Grafik Tasarımı alanının diğer disiplinlerle etkileşimlerini göz önünde bulundurarak uygun kombinasyonlarla tasarımlarını yapar.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Grafik Tasarımı alanı ile ilgili tasarım sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve meslek etiği değerlerine uygun davranır.
|
||||||
2 |
Kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularının alanının gerektirdiği ölçüde bilir ve kullanır.
|
||||||
3 |
Grafik Tasarımı alanında kapsamlı tasarım süreçlerini bireysel veya grup çalışması içerisinde organize ederek, planlanan görevleri istenilen şekilde ve zamanında uygular.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Grafik Tasarımı alanında edindiği bilgileri daha üst akademik eğitim süreçlerinde veya farklı bir alan disipliniyle ilişkilendirerek aktif olarak kullanır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Grafik Tasarımı alanı ile ilgili teori ve uygulama bilgilerini amaca uygun sunum ve iletişim teknikleri kullanarak ifade eder.
|
||||||
2 |
Bir yabancı dili en az Avrupa dil portföyü B1 genel düzeyinde meslektaşları ile kullanır.
|
||||||
3 |
Grafik Tasarımı alanının gerektirdiği ölçüde temel bilgisayar yazılımı ve grafik tasarım programlarını, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Grafik Tasarım alanının güncel gelişmelerini takip eder ve yaşam boyu öğrenme ilkeleri doğrultusunda çalışmalarında yansıtır.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 10 | 2 | 20 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 10 | 3 | 30 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 53 | 0 | 130 |
Genel Toplam | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |