TR EN

SİNEMA VE FELSEFE DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
STV357 SİNEMA VE FELSEFE 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. METİN KUŞ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Sinema ve Felsefe dersi felsefi bir bakışla filmlerin analiz edilmesini amaçlar. Bu bağlamda pek çok felsefecinin sinemayla ilişkisini ele alır.
İçerik: Sinema ve felsefe kuramlarının karşılaştırılması ve filmlerin felsefi boyutta incelenip eleştirilebilme yetisinin geliştirilebilmesi dersin içeriğini oluşturur.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Sinema eserlerini kavramsal olarak tanımlayabilme.
Filmleri felsefi açıdan inceleyebilmek ve eleştirebilmek.
Sinema kuramlarını felsefi kuramlarla karşılaştırabilmek.
Bir filmi felsefi olarak tasarlayabilmek.
Film olgusunu farklı parametrelerden değerlendirebilmek.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma Sinema ve felsefeye giriş Anlatım, Film İncelemesi ve Tartışma
2 Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma Felsefeyi filme almak Anlatım, Film İncelemesi ve Tartışma
3 Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma Sinematografik bir olgu olarak Platon’un mağarası Anlatım, Film İncelemesi ve Tartışma
4 Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma Filmsel olgunun felsefesi Anlatım, Film İncelemesi ve Tartışma
5 Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma Uzay Zaman Madde: Bergson Anlatım, Film İncelemesi ve Tartışma
6 Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma Felsefe üzerine film yapılabilir mi?: Eisenstein Anlatım, Film İncelemesi ve Tartışma
7 Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma Sinemanın Ontolojisi: Bazin Anlatım, Film İncelemesi ve Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma Teknoloji hakkında soruşturma: Heidegger Anlatım, Film İncelemesi ve Tartışma
10 Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma Wim Wenders sineması Anlatım, Film İncelemesi ve Tartışma
11 Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma Deleuze: felsefe ve sinema teorisi Anlatım, Film İncelemesi ve Tartışma
12 Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma Deleuze: felsefe ve sinema teorisi Anlatım, Film İncelemesi ve Tartışma
13 Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma Sinemanın felsefesi nedir? Anlatım, Film İncelemesi ve Tartışma
14 Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma Görüntülerin Yazgısı: Rancière Anlatım, Film İncelemesi ve Tartışma
15 Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma Özgürleşen Seyirci Anlatım, Film İncelemesi ve Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Chateau, D. (2003). Cinéma et Philosophie. Paris: Nathan Yayınları.
Demirdöven, K. (2011). Felsefenin Düşüşü Sinemanın Yükselişi: Felsefenin Işığında Sinema. İstanbul: Es Yayınları.
Deleuze, G. (2014). Sinema I: Hareket İmge. Soner Özdemir (çev.). İstanbul: Norgunk Yayınları.
Zizek, S. (2009). Hitchcock ya da Bir Filmi Yeniden Çekmenin Özel Bir Yolu Var Mı?. İstanbul: Encore Yayınları.
Bogue, R. (2021). Deleuze Sinema ve Felsefe. Ekrem Ekici (çev.). İstanbul: Küre Yayınları.
Cox, D. & Levine, M. (2018). Filmle Düşünmek: Felsefe Yapmak ve Film İzlemek. Onur Orhangazi (çev.). Ankara: Ütopya Yayınevi.
Soysal A. (2021). Deleuze Bir Yeni Metafizikçi. İstanbul: MonoKL Yayınları.
Deleuze, G. (2021). Sinema II: Zaman-İmge. Burcu Yalım & Emre Koyuncu (çev.). İstanbul: Norgunk Yayınları.
Öztürk, S. (2018). Sinema Felsefesine Giriş Film - Yapımı Felsefe. Ankara: Ütopya Yayınevi.
Kabadayı, L. (2013). Film Eleştirisi: Kuramsal Çerçeve ve Sinemamızdan Örnek Çözümlemeler. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Grafik Tasarımı alanıyla ilgili temel kavramları ve uygulamalardaki yansımalarını tanımlar.
2
Grafik Tasarımı alanının toplumsal ve sosyal bağlamdaki işlevini tanımlar.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Hedef kitle ile görsel tasarım arasındaki ilişkileri planlar.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Grafik Tasarımı alanına ait geçmiş ve güncel teknikleri tasarımın gerektirdiği yetkinlikte uygular.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Grafik Tasarımı alanının diğer disiplinlerle etkileşimlerini göz önünde bulundurarak uygun kombinasyonlarla tasarımlarını yapar.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Grafik Tasarımı alanı ile ilgili tasarım sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve meslek etiği değerlerine uygun davranır.
2
Kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularının alanının gerektirdiği ölçüde bilir ve kullanır.
3
Grafik Tasarımı alanında kapsamlı tasarım süreçlerini bireysel veya grup çalışması içerisinde organize ederek, planlanan görevleri istenilen şekilde ve zamanında uygular.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Grafik Tasarımı alanında edindiği bilgileri daha üst akademik eğitim süreçlerinde veya farklı bir alan disipliniyle ilişkilendirerek aktif olarak kullanır.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Grafik Tasarımı alanı ile ilgili teori ve uygulama bilgilerini amaca uygun sunum ve iletişim teknikleri kullanarak ifade eder.
2
Bir yabancı dili en az Avrupa dil portföyü B1 genel düzeyinde meslektaşları ile kullanır.
3
Grafik Tasarımı alanının gerektirdiği ölçüde temel bilgisayar yazılımı ve grafik tasarım programlarını, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Grafik Tasarım alanının güncel gelişmelerini takip eder ve yaşam boyu öğrenme ilkeleri doğrultusunda çalışmalarında yansıtır.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 3 42
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 3 3 9
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 2 2
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 47 0 125
Genel Toplam 125
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0