Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
MTT478 |
MODA VE MARKALAŞMA |
5 |
4 |
3 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi ADEM ÖZER |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Bu dersle öğrencilere, 20. yüzyılın sonları ve 21. yüzyılın başlarında öne çıkan marka kavramı stratejilerinin ve marka iletişiminin moda tasarım konusu üzerindeki etkilerini kavrama becerisi kazandırmak amaçlanmaktadır. |
İçerik: |
Bu dersin içeriği; Marka ve markalaşma kavramları, tarihsel sürecinin analizi, Tüketim kavramının 20. yüzyıldaki konumunu, Kültür ve davranış biçimlerinin tasarım ile ilişkisi, Kurumsal kimlik tasarımının firmalar üzerindeki öneminin Moda tasarımının örnekler ile incelenmesi, Küreselleşme kavramı çerçevesinde moda, marka ve tasarım konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Moda ve tasarım alanında marka ve markalaşma kavramlarını tanımlar. |
Tüketim kavramının 20. yüzyıldaki konumunu anlatır. |
Kurumsal kimlik tasarımının firmalar üzerindeki önemi çözümler. |
Moda tasarım süreçlerini markalaşma üzerinden eleştirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, kullanılacak kaynakların, izlenecek yöntemlerin, konuların ve dersin genel tanımı |
Beyin Fırtınası, Anlatma Yöntemi |
2 |
Kaynak tarama |
Markanın tanımı, mark, Dünyada ve Türkiye’de markalaşmanın tarihi |
Anlatma Yöntemi |
3 |
Kaynak tarama |
Marka yönetimi süreci; marka imajı, marka ederi, marka sadakati, marka farkındalığı, algılanan kalite, marka çağrışımı, marka ederi |
Anlatma Yöntemi |
4 |
Kaynak tarama |
Marka Tasarım Süreci; marka kimliği, kişiliği, marka ismi, sembol, logo, slogan kavramlarının açıklanması. |
Anlatma Yöntemi |
5 |
Kaynak tarama |
Marka ve Farklılaşma, kurumsal kimlik ve marka kavramı ilişkisi |
Anlatma Yöntemi |
6 |
Kaynak tarama |
Markalaşma stratejileri |
Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi |
7 |
Kaynak tarama |
Markalaşma stratejileri |
Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Kaynak tarama |
Markalaşma stratejileri |
Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi |
10 |
Araştırma |
Teknik Gezi |
Örnek Olay Yöntemi |
11 |
Kaynak tarama |
Markalaşma stratejileri |
Anlatma Yöntemi |
12 |
Kaynak tarama |
Markalaşma stratejileri |
Anlatma Yöntemi |
13 |
Kaynak tarama |
Moda Tasarımı alanında lider markaların markalaşma hikayeleri |
Anlatma Yöntemi |
14 |
Kaynak tarama |
Moda Tasarımı alanında lider markaların markalaşma hikayeleri |
Anlatma Yöntemi |
15 |
Kaynak tarama |
Moda Tasarımı alanında lider markaların markalaşma hikayeleri |
Anlatma Yöntemi |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Aaker, D. (2018a). Güçlü markalar yaratmak. İstanbul: Mediacat Yayıncılık. |
Aaker, D. (2018b). Markalama: Başarıya ulaştıran 20 temel ilke. İstanbul: Mediacat Yayıncılık. |
Arslan, K. (2009). Moda Tasarımı MÜSİAD Araştırma Raporları:60. İstanbul: Mavi. |
Berg, J., V., D., Behrer, M. (2016). Markalar nasıl genç kalır. İstanbul: Mediacat Yayıncılık. |
Calderin, J. (2013). The fashion design, reference and specification book. US: Rockport Publishers, Inc. |
Hopkins, J. (2012). Fashion design the complate guide. Switzerland: AVA Publishing SA. |
İdris, K. (2003). Marka olmak: Küçük ve orta ölçekli işletmeler için markaların tanıtımı. Sayı:1, Türk Patent Enstitüsü, Ankara:Wipo. |
Okonkwo, U. (2007). Luxury fashion branding. China: Palgrave Macmillan. |
Ries, A. ve Ries L., (2005). Marka yaratmanın 22 kuralı. İstanbul: Mediacat Yayıncılık. |
Sorger, R., Udale, J. (2013). Moda tasarımının temelleri. Akademik Temeller Dizisi:10. İstanbul: Literatür Yayıncılık. |
Tungate, M., (2006). Modada marka olmak. İstanbul: Rota Yayınları. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sanat, tasarım, kültür ve mobilya tarihi gibi konular hakkındaki edindiği bilgileri meslek hayatında ve günlük yaşamında kullanır.
|
|
|
|
|
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İç mimaride tasarım ilkeleri ile ilgili temel kavramları tanımlar.
|
|
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ulusal ve uluslararası, iç ve dış (kamu özel sektör ve gönüllü kuruluşlar) paydaşlar ile disiplinler arası çalışmalarda, proje yönetimi ve süreçleri analiz eder.
|
|
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İç mekân tasarım ilke ve becerilerini bireysel veya grup içinde sorumluluk alarak uygular.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Çizim yöntemleri ve tekniklerini (CAD, 3D max ve görsel anlatım programları ve serbest el çizim) tasarım alanlarındaki çalışmalarda kullanır.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İç mekânda diğer mesleki alanlar ile disiplinler arası iş birliğini içerisinde, iç mimari, uygulama ve teknik donatım projelerini organize eder.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; iç mekanların tasarım ve planlama alanlarında olası problemleri ve farklı düzenlemeleri yenilikçi, özgün ve sürdürülebilir çözümlerle analiz eder.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İç Mimarlık programı mezunları, alanı ile ilgili çalışmalarda sürdürülebilir, özgün proje ve etkinlikler organize eder.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
İlgili kişi ve kurumlarla iş birliği yapabilmek için Türkçe ve en az bir yabancı dilde yazılı ve sözlü olarak kendilerini ifade eder.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İç Mimarlık programı mezunları; mesleki ölçütler, standartlar ve yasal çerçeveleri kullanarak iç mekân uygulama detayları, mobilya tasarımı ve bina maliyeti yönetimi gibi konularda çözümler geliştirir.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
İç Mimarlık programı mezunları, profesyonel alanlarında; kavramsal tasarım, uygulama detay projeleri ve mobilya tasarımı gibi iç mimarlığa yönelik sürdürülebilir, özgün ve yenilikçi projeler tasarlar.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
İç mimari tasarım, uygulama detayları ve mobilya tasarımı odaklı çalışmalarını; yerel, bölgesel, ulusal ve kültürel duyarlılıkla ve etik değerlere uygun olarak disiplinler arası çalışmalar iş birliği ile organize eder.
|
|
|
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
4 |
56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
3 |
39 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
Final Sınavı Hazırlığı |
4 |
3 |
12 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
5 |
4 |
20 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
38 |
0 |
130 |
|
Genel Toplam |
130 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5,1 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
5,0 |
|