TR EN

FİLM ELEŞTİRİSİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
STV472 FİLM ELEŞTİRİSİ 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ADEM ÖZER
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu ders aracılığıyla öğrenciler anlatı kuramları ve filmsel anlam yaratımı hakkında bilgi sahibi olacak ve film çözümlemesi, eleştirisi için temel bilgi düzeyine sahip olacaklardır.
İçerik: Bu dersin içeriği sinema kuramları, filmdeki olaylar, karakterler, müzik ve kurgu gibi kavramları içermektedir. Bunlarla ek olarak filmde anlam yaratma sürecine değinilecektir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Film dilini anlama, kategorize etme ve anlam çıkarma yetisi kazanır.
Öğretilen teknik bilgilerini film analizi yaparken kullanır.
Felsefe ve göstergebilimi hikâye içinde ayrıştırır ve anlamlandırır.
Yayımlanabilecek düzeyde bir film eleştirisi yazma yeteneği geliştirir.
Filmleri, türlerine göre ayırt edip değerlendirme yetisi kazanır.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Ders konusunda genel bilgi almaları Film eleştirisinin tanımı Anlatma ve Tartışma Yöntemi
2 İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları Popüler film okumaları-eleştiri ayrımı Anlatma ve Tartışma Yöntemi
3 İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları Eleştirmenin sorumluluğu Anlatma ve Tartışma Yöntemi
4 İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları Eleştiri yazımı için temel kavramlar Anlatma ve Tartışma Yöntemi
5 İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları Çekim, sahne Anlatma ve Tartışma Yöntemi
6 İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları Kamera hareketleri Anlatma ve Tartışma Yöntemi
7 İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları Kurgu Anlatma ve Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları Eleştiri ve felsefe Anlatma ve Tartışma Yöntemi
10 İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları Filmde sosyolojik yaklaşım, Filmde tarihsel yaklaşım Anlatma ve Tartışma Yöntemi
11 İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları Filmde gösterge bilimsel yaklaşım, Filmde psikanalitik yaklaşım Anlatma ve Tartışma Yöntemi
12 İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları Filmde bilişsel yaklaşım, Eleştiride feminist yaklaşım Anlatma ve Tartışma Yöntemi
13 İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları Film İzlemesi, Çözümleme ve Eleştirisi Tartışma ve Analiz Yöntemi
14 İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları Film İzlemesi, Çözümleme ve Eleştirisi Tartışma ve Analiz Yöntemi
15 İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları Genel Tekrar Anlatma ve Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Kabadayı, L. (2013), Film Eleştirisi Kuramsal Çerçeve ve Sinemamızdan Örnek Çözümlemeler. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Corrigan, T. (1997), A Short Guide to Writing About Film. New York: Longman Press.
Özden, Z. (2014), Film Eleştirisi, İstanbul: İmge Kitapevi
Ryan, M. (2013), Eleştiriye Giriş Edebiyat-Sinema-Kültür, Ankara: Deki Yayın
Benjamin, W. (2022) Sanatta ve Edebiyatta Eleştiri (Çev: Mustafa Tüzel), İstanbul: İletişim Yayınları
Smith, G. (2008) Dünya Sinema Tarihi (Çev: Ahmet Fethi) ;stanbul: Kabalcı Yayınları
Benjamin, W. (1995)Estetiteze Edilmiş Yaşam (Sun: Ünsal Oskay) İstanbul: Der Yayınları
Büker, S.& Topçu, Y.G. (2010) Sinema: Tarih-Kuram-Eleştiri, İstanbul: Kırmızı Kedi
Oskay, Ü. (2014) Popüler Kültür Açısından Çağdaş Fantazya Bilim-Kurgu ve Korku Sineması, İstanbul: İnkılap Yayınevi
Thomson, D. (2018) Bir Film Nasıl İzlenir (Çev: Ayşecan Ay) İstanbul: Alfa Yayınları

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sanat, tasarım, kültür ve mobilya tarihi gibi konular hakkındaki edindiği bilgileri meslek hayatında ve günlük yaşamında kullanır.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İç mimaride tasarım ilkeleri ile ilgili temel kavramları tanımlar.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ulusal ve uluslararası, iç ve dış (kamu özel sektör ve gönüllü kuruluşlar) paydaşlar ile disiplinler arası çalışmalarda, proje yönetimi ve süreçleri analiz eder.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İç mekân tasarım ilke ve becerilerini bireysel veya grup içinde sorumluluk alarak uygular.
2
Çizim yöntemleri ve tekniklerini (CAD, 3D max ve görsel anlatım programları ve serbest el çizim) tasarım alanlarındaki çalışmalarda kullanır.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İç mekânda diğer mesleki alanlar ile disiplinler arası iş birliğini içerisinde, iç mimari, uygulama ve teknik donatım projelerini organize eder.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; iç mekanların tasarım ve planlama alanlarında olası problemleri ve farklı düzenlemeleri yenilikçi, özgün ve sürdürülebilir çözümlerle analiz eder.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İç Mimarlık programı mezunları, alanı ile ilgili çalışmalarda sürdürülebilir, özgün proje ve etkinlikler organize eder.
2
İlgili kişi ve kurumlarla iş birliği yapabilmek için Türkçe ve en az bir yabancı dilde yazılı ve sözlü olarak kendilerini ifade eder.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İç Mimarlık programı mezunları; mesleki ölçütler, standartlar ve yasal çerçeveleri kullanarak iç mekân uygulama detayları, mobilya tasarımı ve bina maliyeti yönetimi gibi konularda çözümler geliştirir.
2
İç Mimarlık programı mezunları, profesyonel alanlarında; kavramsal tasarım, uygulama detay projeleri ve mobilya tasarımı gibi iç mimarlığa yönelik sürdürülebilir, özgün ve yenilikçi projeler tasarlar.
3
İç mimari tasarım, uygulama detayları ve mobilya tasarımı odaklı çalışmalarını; yerel, bölgesel, ulusal ve kültürel duyarlılıkla ve etik değerlere uygun olarak disiplinler arası çalışmalar iş birliği ile organize eder.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 2 3 6
Ödev 3 3 9
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 7 3 21
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 3 3 9
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 3 3 9
Sosyal Faaliyet 3 3 9
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 1 3 3
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 2 2
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 52 0 126
Genel Toplam 126
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0