Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
GMS213 | GIDA BİLİMİ VE TEKNOLOJİSİ | 3 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ASLI ALBAYRAK |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Doç.Dr. MURAT DOĞAN |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Her türlü gıdanın üretilmesinden tüketilmesine kadarki gıda zincirinin her aşamasında yer alabilmelerini sağlayacak bilgi düzeyini öğrencilere kazandırmaktır. Gıdaların hem kalite hem de ekonomik açıdan iyileştirilmesini sağlayabilecek bilgi ve beceride profesyoneller yetiştirmektir. |
İçerik: | Et ve et ürünleri, süt ve süt ürünleri, tahıllar, meyve ve sebze, yağ üretim teknolojileri, fermentasyon teknolojisi, özel gıdalar teknolojisi konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Gıdaları oluşturan temel bileşenleri ve bu bileşenlerin birbirleriyle etkileşimlerini bilir. |
Tahıl, bitkisel yağ, süt ve süt ürünleri, meyve-sebze, et ve et ürünleri gibi temel gıdaları ve bunların işleme teknolojilerini bilir. |
Gıda muhafaza yöntemlerini anlayarak hangi gıda için hangi tekniğin uygun olduğunu açıklar. |
Gıda katkı maddelerinin kullanımı ile ilgili yasal düzenlemelerin kaynağını ve katkıların insan sağlığına etkilerini açıklar. |
Gıdaların bozulmasına sebep olan faktörleri açıkça belirtir. |
Ambalajlama teknolojisi ve ambalaj tipleri hakkında sahip olduğu bilgiler ile hangi gıdanın hangi ambalaj kullanılarak paketleneceğini bilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, gıda bilimine giriş, su aktivitesi, pH | Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Makale okuma | et teknolojisi, Türkiye’de hayvancılık sektörü, etlerin kalite özellikleri, beyin fırtınası, Kasın ete dönüşmesi, fermente et ürünleri, emülsifiye et ürünleri, pastırma üretim teknolojisi, uygulama | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
3 | Makale okuma | Et ve et ürünlerinde kullanılan ingrediyenler ve katkı maddeleri, et işletmelerinde hijyen ve sanitasyon uygulaması, et endüstrisi atıkları, et ve sağlık ilişkisi, uygulama | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Uygulama |
4 | Makale okuma | Süt ve süt ürünleri teknolojisi, sütün bileşiminde yer alan maddeler, sütün fiziko-kimyasal özellikleri, sütteki mikroorganizmalar, uygulama | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Uygulama |
5 | Literatür araştırması | Süt ürünleri, peynir, tereyağı, kefir, yoğurt, kaymak, dondurma üretimi, süt ve süt ürünlerinin sağlık açısından önemi, uygulama | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Uygulama |
6 | Literatür araştırması, grup çalışması | Meyve ve sebze işleme teknolojisi, meyve -sebzelerin temel bileşimleri, salça ve ketçap üretimi, uygulama | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Uygulama |
7 | Literatür araştırması | Reçel, marmelat ve jöle üretimi, konserve üretimi, meyve suyu üretimi, meyve ve sebzelerin sağlık açısından önemi | Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür araştırması | Tarladan sofraya gıda güvenliği, vize hazırlık çaışmaları, uygulama | Anlatım, Soru-Cevap, Uygulama |
10 | Literatür araştırması | Vize sorularının açıklanarak çözülmesi, yağ teknolojisi, yağların yapısı, yağların bozulması, yağ ürünleri, uygulama | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışmaları, Video İzleme, Uygulama |
11 | Literatür araştırması | Tahıl teknolojisi, buğdayın yapısı, kimyasal bileşimi, tahıl ürünlerinde kullanılan bileşenler, ekmek üretim teknolojisi, bisküvi üretim teknolojisi, uygulama | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışmaları, Video İzleme, Uygulama |
12 | Literatür araştırması | Kek üretim teknolojisi, makarna üretim teknolojisi, mayalı fırıncılık ürünleri, milföy hamuru, uygulama | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışmaları, Video İzleme, Uygulama |
13 | Literatür araştırması, proje sunumu hazırlama | Fermantasyon teknolojisi, sirke teknolojisi, sofralık zeytin teknolojisi, turşu üretim teknolojisi, boza teknolojisi, uygulama | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışmaları, Video İzleme, Uygulama |
14 | Literatür araştırması, proje sunumu hazırlama | Gıda katkı maddeleri, uygulama | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışmaları, Uygulama |
15 | Literatür araştırması, proje sunumu hazırlama | Proje sunumları, final hazırlık çalışmaları | Proje sunumları, Tadım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Özkaya, F. D., Coşansu, K. ve Ayhan, K. 2015. Her Yönüyle Gıda. Sidaş, Manisa, 438s. |
Ekin, M.M. 2015. Özel gıdalar teknolojisi ders notları. https://www.foodelphi.com/ozel-gidalar-teknolojisi-ders-notlari-ogr-gor-m-mustafa-ekin/ |
International Journal of Gastronomy and Food Science |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to define the working areas and responsibilities of all staff working in the food and beverage sector by considering the occupational safety rules
|
3 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to know the science behind cooking.
|
0 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to develop healthy, natural, additive-free, original food formulas by understanding the the chemical reactions underlying the cooking process as well as being aware of the effects of various cooking processes on structural, sensory and chemical attributes of food.
|
2 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to use their knowledge and skills related to gastronomy in the sector by evaluating cultural background of Turkish and World Cuisines
|
3 | |||||
2 |
Will be able to create individual menus using the principle of healthy eating plate.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to prepare projects within the framework of ethical values by following international developments related to gastronomy discipline.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to adapt easily to developments in information and communication Technologies by using life-long learning skills in business or academic life.
|
1 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to interpret different approaches in interdisciplinary studies or business life by comparing them.
|
3 | |||||
2 |
Will be able to tell the ethical implications of their decisions and actions according to different cultural, social, humanitarian and political perspectives.
|
1 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to calculate the cost of an accommodation establishment by creating a financial plan.
|
0 | |||||
2 |
Will be able to explain the chemistry of food by using the knowledge of molecular gastronomy.
|
4 | |||||
3 |
Will be able to demonstrate responsible behavior for global environmental issues through their professional career according to sustainability criteria.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 4 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 4 | 28 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 153 |
Genel Toplam | 153 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |