TR EN

LABORATUVAR TEKNİKLERİ II DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
GKP102 LABORATUVAR TEKNİKLERİ II 2 4 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi NEGİN AZARABADİ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı, temel gıda analizleri hakkında bilgi vermektir.
İçerik: Bu ders, çözelti hazırlama, volumetrik analizler ve temel gıda kalite analizlerini kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Laboratuvar çalışmalarında ölçme ve ölçü birimlerini kavrar.
Laboratuvar çalışmalarında uygun derişimdeki çözeltileri hazırlamayı bilir.
Analizler ile ilgili teorik bilgileri kavrar.
Elde edilen sonuçları mevzuatla ilişkilendirmeyi bilir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Laboratuvar kuralları ve deney raporu hazırlama Anlatım, soru cevap, uygulama
2 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Birim çevirme, çözelti hazırlama Anlatım, soru cevap, uygulama
3 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Karışımların ayırılması (Dekantasyon – Süzme – Özkütle Farkı) Anlatım, soru cevap, uygulama
4 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Karışımların ayırılması (Santrifüjleme - Damıtma) Anlatım, soru cevap, uygulama
5 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Sütte yağ tayini (Gerber santrifüj) Anlatım, soru cevap, uygulama
6 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Vitamin tayini: C Vitamini tayini Anlatım, soru cevap, uygulama
7 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Renk tayini: L, a*, b*, Hue ve Chroma Anlatım, soru cevap, uygulama
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Spektrofotometrik analizler Anlatım, soru cevap, uygulama
10 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Soxhlet yöntemi ile yağ tayini Anlatım, soru cevap, uygulama
11 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Serbest yağ asitliği Anlatım, soru cevap, uygulama
12 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Peroksit sayısı tayini Anlatım, soru cevap, uygulama
13 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Toplam polar madde tayini Anlatım, soru cevap, uygulama
14 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Duyusal analiz Anlatım, soru cevap, uygulama
15 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Genel Tekrar Anlatım, soru cevap, uygulama
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

B, Cemeroğlu. (2018). Gıda Analizleri. Gıda Teknolojisi Dergisi Yayınları No: 34.
S, Suzanne Nielsen., K, N, Turhan. (2020). Gıda Analizi Laboratuvar El Kitabı. Springer. Nobel Akademik Yayıncılık.
T, Altuğ Onoğur ve E, Elmacı. (2011). Gıdalarda Duyusal Değerlendirme. Sidas Medya.
S, S, Evrensel.(2014).Laboratuvar Teknikleri. Dora Yayın. 4. Baskı.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gıda yönetmelik ve mevzuat koşullarını kavrayarak risk tespitinde bulunur.
3
2
Gıda bileşenlerinin karakteristik özelliklerini analiz eder.
5
3
Etkin bir şekilde numune alabilir, deney ve analiz aracılığıyla veri toplar.
5
4
Gıdaların mikrobiyolojik analizlerini gerçekleştirir.
0
5
Elde ettiği verileri yorumlama ve değerlendirme becerisi kazanır.
5
6
Gıda alanındaki teknoloji ve muhafaza tekniklerine bağlı üretilen ürünlerin kalite kontrolü ve kalite kriterlerinin tespitinde bulunur.
5
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Temel matematik ve fen bilimleri konularında temel teknik bilgileri kullanır.
5
2
Gıda ürünleri ve bileşenleri hakkında bilgi sahibi olup bu bilgileri gıda işlemede kullanır.
5
3
Gıda alanında farklı ve güncel tekniklerle araştırma yapıp bilgilerini kullanır.
4
4
Gıda alanında, mesleki etik ve genel ahlaki değerleri benimser.
4
5
Gıda ile ilgili mikrobiyolojik terimleri kullanır.
1
6
Gıda alanındaki teknoloji ve muhafaza tekniklerine ilişkin bilgi kazanır.
3
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gıda sektörünün talep ve gelişmelerine cevap verebilen özgün fikirler üretir ve AR-GE çalışmalarında yer alır.
4
2
Gıda sektöründe üretim ve/veya AR-GE alanlarında sorumluluk alır.
4
3
Gıda güvenliği ve üretim teknolojileri ile ilgili bilgi kaynaklarını kullanır.
1
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gıda maddelerine ve gıda ile temasta bulunan madde ve malzemelere ilişkin öngörülen kontrol ve analizleri yürüterek ilgili mevzuata uygunluğunun tespiti sorumluluğunu alır.
4
2
Gıda Laboratuvarlarında deney yaparak, sonuçları sorumlulukları ölçüsünde değerlendirir.
5
3
Gıda laboratuvarlarında alanı ile ilgili temel cihaz ve ilgili teknolojileri kullanır.
5
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gıda laboratuvardaki fiziksel, kimyasal, duyusal ve mikrobiyoloji analizleri uygular.
5
2
Gıda hijyen uygulamalarında görev alır.
1
3
Sorumlulukları dahilinde takım çalışmalarında yer alır veya bireysel çalışır.
5
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahiptir.
5
2
Kendini yenileyerek alanındaki mesleki ve akademik gelişmeleri sürdürür, geliştirir ve kullanabilir.
4
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bilgi teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak sunumlar hazırlayabilir.
1
2
Görsel, yazılı ve sözlü iletişimi etkili biçimde kullanır.
1
3
Alanı ile ilgili güncel çalışmaları takip edecek yabancı dil bilgisine sahip olur.
0
4
Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
1
5
Alanı ile ilgili ekip çalışmalarında yer alabilir.
5
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanında meslek etiğinin gözetilmesi konusunda sorumluluk alabilir.
5
2
Çeşitli gıda ürünlerinin üretim ve kalite tespitinde görev alabilir.
5
3
Gıda hijyeni ve sanitasyonunun değerlendirilmesinde yetkinliği bulunabilir.
2
4
Gıda mevzuatının takibi ve uygulanmasında görev alabilir.
2

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 6 84
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 14 2 28
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 5 1 5
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 5 5
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 3 3
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 51 0 155
Genel Toplam 155
Toplam İş Yükü / 25.5 6,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0