TR EN

GIDA KİMYASI VE BİYOKİMYASI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
GKP106 GIDA KİMYASI VE BİYOKİMYASI 2 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi NEGİN AZARABADİ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı gıda bileşenleri hakkında bilgi sahibi olmak ve üretim sırasında meydana gelen kimyasal ve biyokimyasal değişimler ile gıda üretimi arasında ilişki kurmayı sağlamaktır.
İçerik: Gıdalarda makro (su, karbohidratlar, proteinler, lipidler) ve mikro (vitaminler, mineraller, pigmentler, tat ve koku maddeleri, organik asitler) yapı taşlarının kimyası, reaksiyonları ve bu bileşenlerde meydana gelebilecek değişikliklerin gıda üzerindeki etkileri

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Gıdalarda bulunan makro ve mikro bileşenlerin kimyasal yapısını, sınıflandırılmasını ve özelliklerini bilir.
Gıdaların işlenmesi ve üretimi sırasında oluşan kimyasal ve biyokimyasal değişimleri öğrenir ve yorumlar.
Gıdalarda ortaya çıkan olumlu veya olumsuz değişimlerin kontrol mekanizmasını bilir.
Enzimlerin gıda endüstrisinde kullanım alanlarını bilir.
Gıdalarda bulunan doğal lezzet ve renk bileşiklerini bilir.
Gıdalarda bulunan mineral ve vitaminlerin yapısını ve zenginleştirme amacı ile sanayide kullanım alanlarını bilir.
Gıda katkı maddeleri hakkında bilgi sahibi olur.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür araştırması Tanışma ve gıda kimyası e biyokimyasına giriş Anlatım
2 Literatür araştırması Su Anlatım, Soru-Cevap
3 Literatür araştırması Karbonhidrat; kimyasal yapı, sınıflandırma ve adlandırma Anlatım, Soru-Cevap
4 Literatür araştırması Karbonhidrat ve özellikleri Anlatım, Soru-Cevap
5 Literatür araştırması Lipitler; kimyasal yapı, sınıflandırma ve adlandırma Anlatım, Soru-Cevap
6 Literatür araştırması Lipitler ve özellikleri Anlatım, Soru-Cevap
7 Literatür araştırması Proteinler; kimyasal yapı, konformasyon, sınıflandırma ve özellikleri Anlatım, Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Literatür araştırması Biyoaktif bileşikler ve doğal renk maddeleri Anlatım, Soru-Cevap
10 Literatür araştırması Vitaminler Anlatım, Soru-Cevap
11 Literatür araştırması Mineral Maddeler Anlatım, Soru-Cevap
12 Literatür araştırması Enzimler Anlatım, Soru-Cevap
13 Literatür araştırması Lezzet bileşikleri Anlatım, Soru-Cevap
14 Literatür araştırması Gıda katkı maddeleri Anlatım, Soru-Cevap
15 - Genel tekrar Anlatım, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Demirci, M. (2019). Gıda kimyası. Kutupyıldızı yayınları
Saldam, İ. (2005). Gıda kimyası. Hacettepe Üniversitesi Yayınları
Gökalp, H.Y., Nas, S., ve Certel, M. (2002). Biyokimya-I''temel yapılar ve kavramlar''. Pamukkaale Üniversitesi Yayınları
Zeece, M. (2020). Introduction to the chemistry of food. Academic Press

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
It determines the risk by understanding the food regulations and legislation conditions.
2
2
Analyze the characteristic properties of food components.
4
3
They can take samples effectively, collect data through experimentation and analysis.
0
4
Performs microbiological analysis of foods.
0
5
Gains the ability to interpret and evaluate the data obtained.
2
6
They determine the quality control and quality criteria of the products produced in accordance with the technology and preservation techniques in the food field.
4
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Uses basic technical knowledge in basic mathematics and science subjects.
0
2
Has knowledge about food products and ingredients and uses this information in food processing.
5
3
Uses knowledge by doing research with different and up-to-date techniques in the field of food.
2
4
In the field of food, it adopts professional ethics and general moral values.
5
5
Uses food-related microbiological terms.
0
6
Gain knowledge of technology and preservation techniques in the field of food.
3
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They produce original ideas that can respond to the demands and developments of the food industry and take part in R&D studies.
1
2
They take responsibility in the fields of production and/or R&D in the food industry.
0
3
They use information resources related to food safety and production technologies.
3
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They take the responsibility of determining their compliance with the relevant legislation by carrying out the prescribed controls and analyzes on foodstuffs and substances and materials in contact with food.
0
2
Evaluates the results within the scope of their responsibilities by conducting experiments in Food Laboratories.
0
3
Uses basic devices and related technologies related to the field in food laboratories.
0
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Applies physical, chemical, sensory and microbiology analyzes in the food laboratory.
0
2
They take part in food hygiene practices.
0
3
She/He takes part in teamwork or works individually within her responsibilities.
4
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
It is aware of the necessity of lifelong learning.
5
2
Maintains, develops and uses professional and academic developments in the field by renewing herself/himself
5
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Can prepare presentations by using information technologies effectively.
3
2
Uses visual, written and verbal communication effectively.
3
3
Have foreign language knowledge to follow current studies related to the field.
0
4
Uses information and communication technologies at the basic level required by the field.
1
5
She/He can take part in team work related to her field.
4
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
May take responsibility for observing professional ethics in the field.
5
2
They can take part in the production and quality determination of various food products.
5
3
May have competency in the evaluation of food hygiene and sanitation.
0
4
They can take part in the follow-up and implementation of food legislation.
2

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 3 42
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 1 1
Kısa Sınav 1 1 1
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 45 0 127
Genel Toplam 127
Toplam İş Yükü / 25.5 5
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0