TR EN

GIDA İŞLEME İLKELERİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
GKP108 GIDA İŞLEME İLKELERİ 2 3 3 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi NEGİN AZARABADİ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı öğrencilere gıda endüstrisinde tarladan çatala kavramında gıdanın hasattan sonra hangi işlemlere tabi tutulduğunu ve bu işlemler arasındaki farkları öğretmektir.
İçerik: Bu dersin içeriği; Hammaddenin hazır gıda haline gelene kadar gördüğü tüm işleme teknikleri; ayırma ve boyut küçültme teknikleri, karıştırma, emülsifikasyon, membran filtrasyon ve santrifüjleme teknikleri konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Gıda hammaddesi seçimindeki kalite kriterlerini kavrar.
Farklı gıda işleme teknikleri hakkında bilir.
Gıda işleme teknolojisinde kullanılan gıda makineleri hakkında bilgi sahibi olur.
Emülsifikasyon, Santrifüjleme, Membran Ayırma vb. teknolojileri hakkında bilgi sahibi olur.
Gıda endüstrisinde uygulanan temel işlemleri ve temel prosesleri ayırt edebilir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Gıda işlemede kullanılan gıda makineleri Anlatım, soru cevap, uygulama
2 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Gıda endüstrisinde uygulanan temel işlemler Anlatım, soru cevap, uygulama
3 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Hammadde temini ve temizlenmesi Anlatım, soru cevap, uygulama
4 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Ayırma işlemleri Anlatım, soru cevap, uygulama
5 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Boyut küçültme (Elek analizi) Anlatım, soru cevap, uygulama
6 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Boyut küçültme (Öğütme-Dilimleme-Küp yapma-Pulp yapma) Anlatım, soru cevap, uygulama
7 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Karıştırma (Karıştırıcılar - Tanklar) Anlatım, soru cevap, uygulama
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Karıştırma (Tanklarda akım tipleri, karıştırmaya etki eden faktörler) Anlatım, soru cevap, uygulama
10 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Emülsifikasyon Anlatım, soru cevap, uygulama
11 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Filtrasyon Anlatım, soru cevap, uygulama
12 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Membran Ayırma (Mikrofiltrasyon, Nanofiltrasyon, Ultrafiltrasyon ve Ters Osmoz) Anlatım, soru cevap, uygulama
13 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Santrifüjleme Anlatım, soru cevap, uygulama
14 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Gıda işletmelerinde temizlik Anlatım, soru cevap, uygulama
15 - Gıda işletmelerinde temizlik -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Pınar Şanlıbaba, Yalçın Güçer. 2022. Endüstriyel Gıda Üretim Teknikleri, Nobel Akademik Yayıncılık
İlbilge Saldamlı, Engin Saldamlı. 2004. 2. baskı, savaş kitap evi, Ankara
Yavuz Yüksel. 2017. Gıda makine ve ekipmanları
Cemeroğlu, B. S. (2017). Gıda mühendisliğinde temel işlemler. AC Yayınevi.
R.P.Sing and D.R.Heldman. Introduction of Food Engineering, 2001, Academic Press, UK
Gürses, Ö. L., 1986. Gıda İşleme Mühendisliği- II, Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları, Ankara

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
It determines the risk by understanding the food regulations and legislation conditions.
2
2
Analyze the characteristic properties of food components.
0
3
They can take samples effectively, collect data through experimentation and analysis.
0
4
Performs microbiological analysis of foods.
0
5
Gains the ability to interpret and evaluate the data obtained.
0
6
They determine the quality control and quality criteria of the products produced in accordance with the technology and preservation techniques in the food field.
3
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Uses basic technical knowledge in basic mathematics and science subjects.
1
2
Has knowledge about food products and ingredients and uses this information in food processing.
5
3
Uses knowledge by doing research with different and up-to-date techniques in the field of food.
2
4
In the field of food, it adopts professional ethics and general moral values.
3
5
Uses food-related microbiological terms.
1
6
Gain knowledge of technology and preservation techniques in the field of food.
5
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They produce original ideas that can respond to the demands and developments of the food industry and take part in R&D studies.
2
2
They take responsibility in the fields of production and/or R&D in the food industry.
4
3
They use information resources related to food safety and production technologies.
5
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They take the responsibility of determining their compliance with the relevant legislation by carrying out the prescribed controls and analyzes on foodstuffs and substances and materials in contact with food.
3
2
Evaluates the results within the scope of their responsibilities by conducting experiments in Food Laboratories.
0
3
Uses basic devices and related technologies related to the field in food laboratories.
0
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Applies physical, chemical, sensory and microbiology analyzes in the food laboratory.
0
2
They take part in food hygiene practices.
2
3
She/He takes part in teamwork or works individually within her responsibilities.
4
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
It is aware of the necessity of lifelong learning.
5
2
Maintains, develops and uses professional and academic developments in the field by renewing herself/himself
5
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Can prepare presentations by using information technologies effectively.
3
2
Uses visual, written and verbal communication effectively.
3
3
Have foreign language knowledge to follow current studies related to the field.
0
4
Uses information and communication technologies at the basic level required by the field.
3
5
She/He can take part in team work related to her field.
4
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
May take responsibility for observing professional ethics in the field.
3
2
They can take part in the production and quality determination of various food products.
5
3
May have competency in the evaluation of food hygiene and sanitation.
3
4
They can take part in the follow-up and implementation of food legislation.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 1 1 1
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 13 2 26
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 97
Genel Toplam 97
Toplam İş Yükü / 25.5 3,8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0