Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
GKP103 | HİJYEN VE SANİTASYON | 1 | 2 | 2 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi NEGİN AZARABADİ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. EZGİ GENÇ YILMAZ |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu ders, gıda üretiminde tarladan çatala bütün aşamaların mevzuat ve hijyen kurallarına uygun olarak gerçekleşmesi hakkında temel bilgi vermektir. |
İçerik: | Bu ders gıda hijyeni, su ve hava hijyeni, personel hijyeni, işletme hijyeni, dezenfeksiyon ve dezenfektanlar, kontaminasyon kaynakları, atık maddelerin uzaklaştırılması, gıda işletmelerinde hijyen ve sanitasyon, pest kontrol, kalite güvence ve sanitasyon programları, HACCP ve gıda güvenlik sistemleri hakkında bilgi verilmesi ve uygulanmasını içerir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Gıdalarda zehirlenmeye veya bozulmaya neden olan mikroorganizmaların gelişmesini etkileyen faktörleri ve bunları nasıl engellenebileceğini kavrar. |
Gıda güvenliği hususunda personel hijyeninin önemini kavrar. |
Gıda güvenliği yönetim sistemleri hakkında bilgi sahibi olur. |
HACCP ve ISO 22000 sistemlerinin temelleri hakkında bilgi sahibi olur. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Hijyen ve sanitasyonun önemi | Anlatım, Tartışma |
2 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Mikroorganizmalar ile sanitasyon ilişkisi | Anlatım, Tartışma |
3 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Personel hijyeni, portör muayene | Anlatım, Tartışma |
4 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Su ve hava hijyeni | Anlatım, Tartışma |
5 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | İşletme hijyeni | Anlatım, Tartışma |
6 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Temizlik ve temizlik malzemeleri | Anlatım, Tartışma |
7 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Dezenfeksiyon ve dezenfektanlar | Anlatım, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Kontaminasyon Kaynakları | Anlatım, Tartışma |
10 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Temizleme ve dezenfeksiyon işlemleri | Anlatım, Tartışma |
11 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Atık maddelerin uzaklaştırılması | Anlatım, Tartışma |
12 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Gıda İşletmelerinde hijyen ve sanitasyon | Anlatım, Tartışma |
13 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Pest kontrol | Anlatım, Tartışma |
14 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Kalite güvence ve sanitasyon programı | Anlatım, Tartışma |
15 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | HACCP ve ISO 22000 temelleri ve uygulamaları | Anlatım, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
It determines the risk by understanding the food regulations and legislation conditions.
|
2 | |||||
2 |
Analyze the characteristic properties of food components.
|
0 | |||||
3 |
They can take samples effectively, collect data through experimentation and analysis.
|
0 | |||||
4 |
Performs microbiological analysis of foods.
|
0 | |||||
5 |
Gains the ability to interpret and evaluate the data obtained.
|
0 | |||||
6 |
They determine the quality control and quality criteria of the products produced in accordance with the technology and preservation techniques in the food field.
|
3 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses basic technical knowledge in basic mathematics and science subjects.
|
1 | |||||
2 |
Has knowledge about food products and ingredients and uses this information in food processing.
|
1 | |||||
3 |
Uses knowledge by doing research with different and up-to-date techniques in the field of food.
|
1 | |||||
4 |
In the field of food, it adopts professional ethics and general moral values.
|
5 | |||||
5 |
Uses food-related microbiological terms.
|
2 | |||||
6 |
Gain knowledge of technology and preservation techniques in the field of food.
|
2 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They produce original ideas that can respond to the demands and developments of the food industry and take part in R&D studies.
|
0 | |||||
2 |
They take responsibility in the fields of production and/or R&D in the food industry.
|
0 | |||||
3 |
They use information resources related to food safety and production technologies.
|
5 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They take the responsibility of determining their compliance with the relevant legislation by carrying out the prescribed controls and analyzes on foodstuffs and substances and materials in contact with food.
|
5 | |||||
2 |
Evaluates the results within the scope of their responsibilities by conducting experiments in Food Laboratories.
|
0 | |||||
3 |
Uses basic devices and related technologies related to the field in food laboratories.
|
0 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Applies physical, chemical, sensory and microbiology analyzes in the food laboratory.
|
0 | |||||
2 |
They take part in food hygiene practices.
|
5 | |||||
3 |
She/He takes part in teamwork or works individually within her responsibilities.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
It is aware of the necessity of lifelong learning.
|
5 | |||||
2 |
Maintains, develops and uses professional and academic developments in the field by renewing herself/himself
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can prepare presentations by using information technologies effectively.
|
3 | |||||
2 |
Uses visual, written and verbal communication effectively.
|
3 | |||||
3 |
Have foreign language knowledge to follow current studies related to the field.
|
0 | |||||
4 |
Uses information and communication technologies at the basic level required by the field.
|
2 | |||||
5 |
She/He can take part in team work related to her field.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
May take responsibility for observing professional ethics in the field.
|
5 | |||||
2 |
They can take part in the production and quality determination of various food products.
|
4 | |||||
3 |
May have competency in the evaluation of food hygiene and sanitation.
|
5 | |||||
4 |
They can take part in the follow-up and implementation of food legislation.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 13 | 2 | 26 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 13 | 1 | 13 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 70 | 0 | 125 |
Genel Toplam | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |