| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| GKP151 | LABORATUVAR TEKNİKLERİ I | 1 | 4 | 2 | 7 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
| Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi NEGİN AZARABADİ |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi NEGİN AZARABADİ |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | Bu ders ile öğrencilere; laboratuvarda güvenli çalışma ortamı sağlama, analiz öncesi ve sonrası işlemleri yapmak, etkin bir şekilde numune alma ve hazırlama, çözelti hazırlamak ve laboratuvar temel analiz tekniklerini uygulamak yeterliklerinin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
| İçerik: | Bu dersin içeriği; temel analiz teknikleri (süzme, çöktürme vb.), çözelti hazırlama (molarite, normalite, ppm vb.), gravimetrik, titrimetrik ve duyusal analizlerdir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| Öğrencinin Analiz metotlarına uygun olarak analiz öncesi ve analiz sonrası işlemleri yapar. |
| Karışımları süzerek çöktürerek veya santrifüjleyerek ayırır. |
| Tekniğine uygun olarak çözelti hazırlar. |
| Yöntemine uygun olarak gravimetrik ve titrimetrik analiz yapar. |
| Örneğe bağlı olarak doğru nem, toplam kuru madde ve kül analizi yapar. |
| Duyusal panelleri oluşturup değerlendirir. |
| Elde ettiği verileri yorumlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Tanışma ve laboratuvar genel güvenlik Önlemleri ve kuralları, Atık yönetimi | Anlatım, uygulama |
| 2 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Ürün üretimi (Turşu vb.) | Anlatım, uygulama, kısa sınav |
| 3 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Laboratuvarda kullanılan alet ve ekipman | Anlatım, uygulama, kısa sınav |
| 4 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Örnekleme ve Örnek Hazırlama | Anlatım, uygulama, kısa sınav |
| 5 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Çözelti ve derişim (konsantrasyon, molarite, normalite, ppm, ppb. vb.) | Anlatım, uygulama, kısa sınav |
| 6 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Çözelti hazırlanması ve ayarlanması | Anlatım, uygulama |
| 7 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Gravimetrik analiz yöntemler | Anlatım, uygulama |
| 8 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Enstrümental analiz yöntemleri (su aktivitesi, dansimetri, refraktometri) | Anlatım, uygulama, kısa sınav, rapor |
| 9 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Nem ve toplam kuru madde tayini | Anlatım, uygulama, kısa sınav, rapor |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Kül tayini | Anlatım, uygulama, kısa sınav, rapor |
| 12 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | pH ve titrasyon asitliği | Anlatım, uygulama, kısa sınav, rapor |
| 13 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Tuz tayini | Anlatım, uygulama, kısa sınav, rapor |
| 14 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Duyusal analiz | Anlatım, uygulama, kısa sınav |
| 15 | - | - | - |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
| B, Cemeroğlu. (2018). Gıda Analizleri. Gıda Teknolojisi Dergisi Yayınları No: 34. |
| S, Suzanne Nielsen., K, N, Turhan. (2020). Gıda Analizi Laboratuvar El Kitabı. Springer. Nobel Akademik Yayıncılık.8 |
| T, Altuğ Onoğur ve E, Elmacı. (2011). Gıdalarda Duyusal Değerlendirme. Sidas Medya. |
| S, S, Evrensel.(2014).Laboratuvar Teknikleri. Dora Yayın. 4. Baskı. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 100 | Bilgisayar-Lab-Uygulama Sınavı | |
| TOPLAM | 1 | 100 | ||
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Gıda yönetmelik ve mevzuat koşullarını kavrayarak risk tespitinde bulunur.
|
4 | |||||
| 2 |
Gıda bileşenlerinin karakteristik özelliklerini analiz eder.
|
5 | |||||
| 3 |
Etkin bir şekilde numune alabilir, deney ve analiz aracılığıyla veri toplar.
|
5 | |||||
| 4 |
Gıdaların mikrobiyolojik analizlerini gerçekleştirir.
|
0 | |||||
| 5 |
Elde ettiği verileri yorumlama ve değerlendirme becerisi kazanır.
|
5 | |||||
| 6 |
Gıda alanındaki teknoloji ve muhafaza tekniklerine bağlı üretilen ürünlerin kalite kontrolü ve kalite kriterlerinin tespitinde bulunur.
|
5 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Temel matematik ve fen bilimleri konularında temel teknik bilgileri kullanır.
|
5 | |||||
| 2 |
Gıda ürünleri ve bileşenleri hakkında bilgi sahibi olup bu bilgileri gıda işlemede kullanır.
|
5 | |||||
| 3 |
Gıda alanında farklı ve güncel tekniklerle araştırma yapıp bilgilerini kullanır.
|
5 | |||||
| 4 |
Gıda alanında, mesleki etik ve genel ahlaki değerleri benimser.
|
5 | |||||
| 5 |
Gıda ile ilgili mikrobiyolojik terimleri kullanır.
|
0 | |||||
| 6 |
Gıda alanındaki teknoloji ve muhafaza tekniklerine ilişkin bilgi kazanır.
|
4 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Gıda sektörünün talep ve gelişmelerine cevap verebilen özgün fikirler üretir ve AR-GE çalışmalarında yer alır.
|
5 | |||||
| 2 |
Gıda sektöründe üretim ve/veya AR-GE alanlarında sorumluluk alır.
|
5 | |||||
| 3 |
Gıda güvenliği ve üretim teknolojileri ile ilgili bilgi kaynaklarını kullanır.
|
4 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Gıda maddelerine ve gıda ile temasta bulunan madde ve malzemelere ilişkin öngörülen kontrol ve analizleri yürüterek ilgili mevzuata uygunluğunun tespiti sorumluluğunu alır.
|
5 | |||||
| 2 |
Gıda Laboratuvarlarında deney yaparak, sonuçları sorumlulukları ölçüsünde değerlendirir.
|
5 | |||||
| 3 |
Gıda laboratuvarlarında alanı ile ilgili temel cihaz ve ilgili teknolojileri kullanır.
|
5 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Gıda laboratuvardaki fiziksel, kimyasal, duyusal ve mikrobiyoloji analizleri uygular.
|
5 | |||||
| 2 |
Gıda hijyen uygulamalarında görev alır.
|
0 | |||||
| 3 |
Sorumlulukları dahilinde takım çalışmalarında yer alır veya bireysel çalışır.
|
5 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahiptir.
|
5 | |||||
| 2 |
Kendini yenileyerek alanındaki mesleki ve akademik gelişmeleri sürdürür, geliştirir ve kullanabilir.
|
5 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Bilgi teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak sunumlar hazırlayabilir.
|
0 | |||||
| 2 |
Görsel, yazılı ve sözlü iletişimi etkili biçimde kullanır.
|
0 | |||||
| 3 |
Alanı ile ilgili güncel çalışmaları takip edecek yabancı dil bilgisine sahip olur.
|
0 | |||||
| 4 |
Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
0 | |||||
| 5 |
Alanı ile ilgili ekip çalışmalarında yer alabilir.
|
5 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alanında meslek etiğinin gözetilmesi konusunda sorumluluk alabilir.
|
5 | |||||
| 2 |
Çeşitli gıda ürünlerinin üretim ve kalite tespitinde görev alabilir.
|
5 | |||||
| 3 |
Gıda hijyeni ve sanitasyonunun değerlendirilmesinde yetkinliği bulunabilir.
|
1 | |||||
| 4 |
Gıda mevzuatının takibi ve uygulanmasında görev alabilir.
|
2 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 4 | 56 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 4 | 56 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 14 | 4 | 56 |
| Okuma | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 5 | 1 | 5 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav | 10 | 1 | 10 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| TOPLAM | 58 | 0 | 184 |
| Genel Toplam | 184 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 7,2 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 7,0 |