TR EN

STERİLİZASYON VE DEZENFEKSİYON DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SMP118 STERİLİZASYON VE DEZENFEKSİYON 2 2 2 2

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi İLKSEN SARI O
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dezenfeksiyon,Sterilizasyon kavramlarını açıklar. Birbirinden farklı yönlerini ayırt eder. Kullanılacak malzemenin, alet kategorisine uygun yöntem seçimine karar verebilir.
İçerik: Dersin içeriği Tıbbi cihaz ve aletlerin sterilizasyon ve dezenfeksiyonunda genel ilkeler, Sterilizasyon ve dezenfeksiyon yöntemleri (ulusal/uluslar arası), Dezenfektanların mikroorganizma üzerine etkinliğinin önemi, Antiseptik ve dezenfektan maddelere karşı direnç sorunu, Dezenfeksiyon, sterilizasyon politikalarını kapsar.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Steril alan, cerrahi asepsi ilkeleri / Hijyenik, Cerrahi el hijyeni Koruyucu ekipman kullanımı konusunda bilgiye sahip olur.
Malzemelerin dezenfeksiyon ve sterilizasyona hazırlanması, yöntem seçimini öğrenir.
Sterilizasyon yöntemleri öğrenir ve uygulayabilir.
Merkezi Sterilizasyon ünitesi yapısını ve uygulamalarını öğrenir.
Steril malzemenin depolanması ve korunması konularını kavrar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Sterilizasyon ve dezenfeksiyon kavramları -
2 - Fiziksel sterilizasyon yöntemleri -
3 - Isı ile sterilizasyon -
4 - Nemli ısı ile sterilizasyon -
5 - Nemli ısı ile sterilizasyon -
6 - Kuru ısı ile sterilizasyon -
7 - Filtrasyonla sterilizasyon -
8 - ARA SINAV -
9 - Radyasyonla sterilizasyon -
10 - Sterilizasyon uygulamaları -
11 - Kimyasal sterilizasyon yöntemleri -
12 - Dezenfeksiyon işlemi -
13 - Dezenfektanlar -
14 - Dezenfektanların etki mekanizmaları -
15 - Dezenfeksiyon uygulamaları -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Sağlık Bilimlerinde Enfeksiyon Hastalıkları ve Sterilizasyon Dezenfeksiyon, Kadriye Kart Yaşar, Editör, Nobel Tıp Kitapevi, 2020.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Temel, klinik tıp bilimleri ve adli tıp hakkında yeterli birikim sahibi olmak için adli tıp alanında teorik ve pratik bilgileri kullanır.
2
Uygun yöntem ile teknikleri seçerek ve uygulayarak, adli tıp ve otopsi işlemlerinde karşılaşılabilecek problemleri tanımlama, çözme ve postmortem örnek alma yeteneği kazanır.
3
Otopsi yapım tekniklerini uygulama becerisine sahip olmak ve modern görüntüleme tekniklerini kullanabilmek için gerekli olan ekipmanları seçer.
4
Otopsiyi gerçekleştirme ve otopsi sonucunda ölüm nedenini belirleme konusunda neticeye ulaşmayı planlar.
5
Türkçe ve İngilizceyle yeterli şekilde kendini ifade etme yeteneğine sahip olmak, belirli konularda iletişim ve topluluk önünde fikirlerini belirtmek için özgüven ve mesleki yeterlilik yeteneğini geliştirir.
6
Hayat boyu yeni şeyler öğrenme gerekliliği bilinci, teknoloji ve kendini yenileme yeteneği ile olur.
7
Öğrenci alan dışı dersler ile ilgili bilgi kazanır.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Otopsi yaparken ihtiyaç duyulan malzemeleri temin etme ve pratik olarak modern teçhizatlarla otopsi işlemini uygular.
2
Bilgilere erişme ve bu amaca göre gerekli kaynakları sıralar.
3
Bilgi kaynaklarının kullanılması yeteneğini sağlar.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri değerlendirir.
2
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak sorunları tanımlar.
3
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri analiz eder.
4
Çözüm için planlanan çalışmalarda sorumluluk alır.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar.
2
Sağlık alanı ile ilgili temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
3
Sağlık alanında tanımlanan sorunların çözümü için planlanan çalışmalarda yer alır.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
2
Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışır.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
2
Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirir.
3
Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir.
2
Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
3
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir.
4
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izleyerek meslektaşları ile iletişim kurar.
5
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
6
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları izler.
7
Sağlık alanındaki gelişmelere duyarlıdır.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
2
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır.
3
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
4
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun hareket eder.
5
Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnektir.
6
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir.
7
Mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir.
8
Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 8 2 16
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 0 0 0
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 1 1 1
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 24 0 46
Genel Toplam 46
Toplam İş Yükü / 25.5 1,8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 2,0