Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
OYP212 | TOKSİKOLOJİ | 3 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi İLKSEN SARI O |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı; zehir kavramı ve toksik doz, zehirlerin vücuda giriş yolları, zehirlerin toksikokinetiği, toksikodinamiği, toksisiteyi etkileyen bireysel faktörler, sistemik toksikoloji, kimyasal maddelerde risk değerlendirme, ilaç advers etkilerinin mekanizmaları ve ilaçta risk yönetimi hakkında bilgi vermektir. |
İçerik: | Toksikolojinin Temel Prensipleri Doz, Toksik doz, LD50, Zehirlerin vücuda giriş yolları, Dağilimi ve Atılımı Biyotransformasyon, Biyotransformasyonu Etkileyen Faktörler, Farmakogenomik, Toksikogenomik Zehirlerin etki mekanizmaları, Mutajenezis Karsinojenezis Teratojenezis, Dokulara Doğrudan Etkiler, Allerjik Reaksiyonlar İlaç geliştirmede/ klinik araştırmalarda toksikoloji Toksikolojide Test Sonuçlarının Değerlendirilmesi ve Risk Değerlendirilmesi Sistemik Toksikoloji Mikotoksinlerin Toksik Etkileri Metal Toksisitesi Organik Çözücülerin Toksik Etkileri Bitkisel, Hayvansal ve Bitkisel Toksinler- Etkileri |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Toksikolojinin tanımını yapabilir. |
Toksikolojinin bölümlerini açıklayabilir. |
Toksik maddenin (zehirin) znlamını bilebilir. |
Toksik etki mekanizmalarını sınıflandırabilir. |
İlaçların neden olabileceği toksik etkileri çözümleyebilir. |
Vücut sistemleri üzerine toksik etki gösteren maddeleri ayırt edebilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Toksikoloji Ve Zehirler Hakkında Genel Bilgi, Toksikolojinin Bölümleri. | - |
2 | - | Zehirlerin Giriş Yolları, Absorbsiyon, Dağılım, Metabolizma Ve Atılımları. | - |
3 | - | Toksik Etki Mekanizmaları. | - |
4 | - | Genetik Toksikolojiye Giriş, Kimyasal Kanserojenezis | - |
5 | - | Teratojenezis, Kimyasal Mutajenezis. | - |
6 | - | Sistemik Toksikolojiye Giriş, Merkezi Sinir Sistemi Zehirleri. Karaciğer Zehirleri. | - |
7 | - | Sistemik Toksikolojiye Giriş, Merkezi Sinir Sistemi Zehirleri. Karaciğer Zehirleri. | - |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | - | Genel tekrar | - |
10 | - | Böbrek Zehirleri. | - |
11 | - | İmmünotoksikoloji. | - |
12 | - | İmmünotoksikoloji. | - |
13 | - | İlaç Toksisitesi. | - |
14 | - | Çevremizde Bulunan Önemli Toksik Maddeler Ve Pestisitler. | - |
15 | - | Endüstride Kullanılan Önemli Toksik Maddeler. Doğal Kaynaklı Zehirler. (Bitkisel Ve Hayvansal Zehirler). | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
ERDEM O., BACANLI M. (2021). Temel Toksikoloji, Nobel Tıp Kitabevleri |
MOLINA D. K., HARGROVE V. (2009). Handbook of Forensic Toxicology for Medical Examiners (Practical Aspects of Criminal and Forensic Investigations), 1st Edition |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Temel, klinik tıp bilimleri ve adli tıp hakkında yeterli birikim sahibi olmak için adli tıp alanında teorik ve pratik bilgileri kullanır.
|
||||||
2 |
Uygun yöntem ile teknikleri seçerek ve uygulayarak, adli tıp ve otopsi işlemlerinde karşılaşılabilecek problemleri tanımlama, çözme ve postmortem örnek alma yeteneği kazanır.
|
||||||
3 |
Otopsi yapım tekniklerini uygulama becerisine sahip olmak ve modern görüntüleme tekniklerini kullanabilmek için gerekli olan ekipmanları seçer.
|
||||||
4 |
Otopsiyi gerçekleştirme ve otopsi sonucunda ölüm nedenini belirleme konusunda neticeye ulaşmayı planlar.
|
||||||
5 |
Türkçe ve İngilizceyle yeterli şekilde kendini ifade etme yeteneğine sahip olmak, belirli konularda iletişim ve topluluk önünde fikirlerini belirtmek için özgüven ve mesleki yeterlilik yeteneğini geliştirir.
|
||||||
6 |
Hayat boyu yeni şeyler öğrenme gerekliliği bilinci, teknoloji ve kendini yenileme yeteneği ile olur.
|
||||||
7 |
Öğrenci alan dışı dersler ile ilgili bilgi kazanır.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Otopsi yaparken ihtiyaç duyulan malzemeleri temin etme ve pratik olarak modern teçhizatlarla otopsi işlemini uygular.
|
||||||
2 |
Bilgilere erişme ve bu amaca göre gerekli kaynakları sıralar.
|
||||||
3 |
Bilgi kaynaklarının kullanılması yeteneğini sağlar.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri değerlendirir.
|
||||||
2 |
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak sorunları tanımlar.
|
||||||
3 |
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri analiz eder.
|
||||||
4 |
Çözüm için planlanan çalışmalarda sorumluluk alır.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar.
|
||||||
2 |
Sağlık alanı ile ilgili temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
|
||||||
3 |
Sağlık alanında tanımlanan sorunların çözümü için planlanan çalışmalarda yer alır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
|
||||||
2 |
Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
||||||
2 |
Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirir.
|
||||||
3 |
Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir.
|
||||||
2 |
Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
|
||||||
3 |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir.
|
||||||
4 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izleyerek meslektaşları ile iletişim kurar.
|
||||||
5 |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
||||||
6 |
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları izler.
|
||||||
7 |
Sağlık alanındaki gelişmelere duyarlıdır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
||||||
2 |
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır.
|
||||||
3 |
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
|
||||||
4 |
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun hareket eder.
|
||||||
5 |
Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnektir.
|
||||||
6 |
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir.
|
||||||
7 |
Mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir.
|
||||||
8 |
Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 16 | 4 | 64 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 12 | 2 | 24 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 131 |
Genel Toplam | 131 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |