Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
LTP101 | LABORATUVAR TEKNİĞİ I | 1 | 4 | 3 | 12 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. ECEM BAYKAL ALPASLAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. ECEM BAYKAL ALPASLAN |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu ders ile; laboratuvarda kişisel ve ekip güvenliğini sağlayıcı bir şekilde çalışma ortamının sağlanarak laboratuvar alet ve cihazlarının tanıtılması ve çeşitli analiz yöntemlerini öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Bu ders; genel laboratuvar kuralları, kişisel güvenlik önlemleri, kimyasal güvenlik sembolleri, kullanılan malzemeler ve temel ekipmanlar, analiz öncesi hazırlıklar, çözeltilerin özellikleri ve hazırlanması, laboratuvarda sterilizasyon ve dezenfeksiyon yöntemleri, pH kavramı ve ölçümü, nicel analizde temel işlemler ve ayırma teknikleri, gravimetrik ve volumetrik analiz, ölçüm yöntemlerinin seçimi ve değerlendirilmesini içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Laboratuvar kuralları ve laboratuvar tehlike işaretlerini tanımlar. |
Laboratuvar test sonuçlarına analiz öncesi etki eden faktörleri yorumlar. |
Nicel analizlerde uygulanacak temel işlemler ve ayırma tekniklerini sınıflandırır. |
Nicel ve nitel analizlerde kullanılacak çözeltileri hazırlar. |
Laboratuvarda sterilizasyon ve dezenfeksiyon yöntemlerini uygular. |
Laboratuvar malzeme ve temel ekipmanlarını kullanır. |
Laboratuvar kuralları ve güvenliğine bağlı olarak laboratuvar çalışmalarını yürütür. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Laboratuvar kuralları ve güvenliği | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
2 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Laboratuvar tehlike işaretleri | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
3 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Laboratuvarda kullanılan malzemeler ve temel ekipmanlar | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
4 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Numunelerin alınması ve analiz için hazırlanması | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
5 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Laboratuvar test sonuçlarına analiz öncesi etki eden faktörler | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
6 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Çözeltilerin özellikleri | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
7 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Çözeltilerin hazırlanması | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Laboratuvarda sterilizasyon ve dezenfeksiyon yöntemleri | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
10 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | pH kavramı ve ölçümü | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
11 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Nicel analizlerde temel işlemler ve ayırma teknikleri (ısıtma, buharlaştırma, kurutma, yakma, çöktürme, ayırma) | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
12 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Nicel analizlerde temel işlemler ve ayırma teknikleri (kristallendirme, damıtma, destilasyon, ekstraksiyon) | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
13 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Gravimetrik analiz yöntemleri | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
14 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Volumetrik analiz yöntemleri | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
15 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Ölçüm yöntemlerinin seçimi ve değerlendirilmesi | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Saltan, S., (2019). Laboratuar Teknikleri (6. Baskı). Bursa: Dora Yayıncılık. |
Yaman, Ü. ve Kavas N. (2016). Laboratuvar Tekniği. İzmir: Sidas Yayınları. |
Görmüş, U. (Ed.). (2018). Laboratuvar Dünyası Klinik Laboratuvar Uygulamaları (2. Baskı). İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. |
Bağ, H. ve Dolu, G.(Ed.). (2018). Kimya 1 (8. Baskı). Ankara: Pegem Akademi. |
Bağ, H. ve Kendüzler, E. (Ed.). (2017). Genel Kimya 3 Analitik Kimya (6. Baskı). Ankara: Pegem Akademi. |
Petrucci ve ark., (2011). General Chemistry (10th ed.). Toronto: Pearson Canada Inc. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They have basic theoretical and practical knowledge in the field of laboratory science.
|
5 | |||||
2 |
They have a minimum technical infrastructure in basic mathematics and science subjects.
|
4 | |||||
3 |
They acquire the ability to effectively collect data through efficient sampling, experiments, and analysis, and to interpret and evaluate the obtained data.
|
5 | |||||
4 |
They are aware of the fundamental concepts related to quality assurance and quality management systems, and they can conduct work in accordance with the importance of the quality control process within total quality management.
|
0 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They have knowledge of ethical principles and rules related to their field.
|
3 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They possess the capability to generate original ideas that can respond to the demands and advancements in the laboratory sector, as well as the ability to conduct research and development (R&D) activities.
|
5 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They interpret and evaluate data using the basic level of knowledge and skills acquired in their field, identify problems, analyze them, and participate/take responsibility in planned activities for solving them.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They have the ability to work independently.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They acquire an awareness of the necessity of lifelong learning and gain an understanding of keeping up with developments in science and technology, as well as continually renewing themselves.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They are respectful towards historical values and possess social responsibility awareness.
|
0 | |||||
2 |
They understand the necessity of teamwork and engage in team collaboration when needed.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They are knowledgeable about laboratory technology and proficiently utilize laboratory instruments and equipment in an appropriate and effective manner.
|
5 | |||||
2 |
They can conduct analyses of food, water, plants, soil, chemicals, microbiological samples, and medical materials.
|
5 | |||||
3 |
They have sufficient awareness regarding individual and public health, environmental protection, and occupational safety.
|
5 | |||||
4 |
They act in accordance with laws, regulations, legislation, and professional ethical standards regarding their duties, rights, and responsibilities as an individual.
|
1 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 4 | 56 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 10 | 4 | 40 |
Laboratuvar | 14 | 2 | 28 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 70 | 0 | 250 |
Genel Toplam | 250 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 9,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 10,0 |