TR EN

LABORATUVAR TEKNİĞİ I DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
LTP101 LABORATUVAR TEKNİĞİ I 1 4 3 12

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. ECEM BAYKAL ALPASLAN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. ECEM BAYKAL ALPASLAN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu ders ile; laboratuvarda kişisel ve ekip güvenliğini sağlayıcı bir şekilde çalışma ortamının sağlanarak laboratuvar alet ve cihazlarının tanıtılması ve çeşitli analiz yöntemlerini öğretilmesi amaçlanmaktadır.
İçerik: Bu ders; genel laboratuvar kuralları, kişisel güvenlik önlemleri, kimyasal güvenlik sembolleri, kullanılan malzemeler ve temel ekipmanlar, analiz öncesi hazırlıklar, çözeltilerin özellikleri ve hazırlanması, laboratuvarda sterilizasyon ve dezenfeksiyon yöntemleri, pH kavramı ve ölçümü, nicel analizde temel işlemler ve ayırma teknikleri, gravimetrik ve volumetrik analiz, ölçüm yöntemlerinin seçimi ve değerlendirilmesini içermektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Laboratuvar kuralları ve laboratuvar tehlike işaretlerini tanımlar.
Laboratuvar test sonuçlarına analiz öncesi etki eden faktörleri yorumlar.
Nicel analizlerde uygulanacak temel işlemler ve ayırma tekniklerini sınıflandırır.
Nicel ve nitel analizlerde kullanılacak çözeltileri hazırlar.
Laboratuvarda sterilizasyon ve dezenfeksiyon yöntemlerini uygular.
Laboratuvar malzeme ve temel ekipmanlarını kullanır.
Laboratuvar kuralları ve güvenliğine bağlı olarak laboratuvar çalışmalarını yürütür.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama, bireysel araştırma. Laboratuvar kuralları ve güvenliği Anlatım, soru - cevap, uygulama.
2 Literatür tarama, bireysel araştırma. Laboratuvar tehlike işaretleri Anlatım, soru - cevap, uygulama.
3 Literatür tarama, bireysel araştırma. Laboratuvarda kullanılan malzemeler ve temel ekipmanlar Anlatım, soru - cevap, uygulama.
4 Literatür tarama, bireysel araştırma. Numunelerin alınması ve analiz için hazırlanması Anlatım, soru - cevap, uygulama.
5 Literatür tarama, bireysel araştırma. Laboratuvar test sonuçlarına analiz öncesi etki eden faktörler Anlatım, soru - cevap, uygulama.
6 Literatür tarama, bireysel araştırma. Çözeltilerin özellikleri Anlatım, soru - cevap, uygulama.
7 Literatür tarama, bireysel araştırma. Çözeltilerin hazırlanması Anlatım, soru - cevap, uygulama.
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, bireysel araştırma. Laboratuvarda sterilizasyon ve dezenfeksiyon yöntemleri Anlatım, soru - cevap, uygulama.
10 Literatür tarama, bireysel araştırma. pH kavramı ve ölçümü Anlatım, soru - cevap, uygulama.
11 Literatür tarama, bireysel araştırma. Nicel analizlerde temel işlemler ve ayırma teknikleri (ısıtma, buharlaştırma, kurutma, yakma, çöktürme, ayırma) Anlatım, soru - cevap, uygulama.
12 Literatür tarama, bireysel araştırma. Nicel analizlerde temel işlemler ve ayırma teknikleri (kristallendirme, damıtma, destilasyon, ekstraksiyon) Anlatım, soru - cevap, uygulama.
13 Literatür tarama, bireysel araştırma. Gravimetrik analiz yöntemleri Anlatım, soru - cevap, uygulama.
14 Literatür tarama, bireysel araştırma. Volumetrik analiz yöntemleri Anlatım, soru - cevap, uygulama.
15 Literatür tarama, bireysel araştırma. Ölçüm yöntemlerinin seçimi ve değerlendirilmesi Anlatım, soru - cevap, uygulama.
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Saltan, S., (2019). Laboratuar Teknikleri (6. Baskı). Bursa: Dora Yayıncılık.
Yaman, Ü. ve Kavas N. (2016). Laboratuvar Tekniği. İzmir: Sidas Yayınları.
Görmüş, U. (Ed.). (2018). Laboratuvar Dünyası Klinik Laboratuvar Uygulamaları (2. Baskı). İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri.
Bağ, H. ve Dolu, G.(Ed.). (2018). Kimya 1 (8. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
Bağ, H. ve Kendüzler, E. (Ed.). (2017). Genel Kimya 3 Analitik Kimya (6. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
Petrucci ve ark., (2011). General Chemistry (10th ed.). Toronto: Pearson Canada Inc.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They have basic theoretical and practical knowledge in the field of laboratory science.
5
2
They have a minimum technical infrastructure in basic mathematics and science subjects.
4
3
They acquire the ability to effectively collect data through efficient sampling, experiments, and analysis, and to interpret and evaluate the obtained data.
5
4
They are aware of the fundamental concepts related to quality assurance and quality management systems, and they can conduct work in accordance with the importance of the quality control process within total quality management.
0
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They have knowledge of ethical principles and rules related to their field.
3
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They possess the capability to generate original ideas that can respond to the demands and advancements in the laboratory sector, as well as the ability to conduct research and development (R&D) activities.
5
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They interpret and evaluate data using the basic level of knowledge and skills acquired in their field, identify problems, analyze them, and participate/take responsibility in planned activities for solving them.
5
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They have the ability to work independently.
5
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They acquire an awareness of the necessity of lifelong learning and gain an understanding of keeping up with developments in science and technology, as well as continually renewing themselves.
5
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They are respectful towards historical values and possess social responsibility awareness.
0
2
They understand the necessity of teamwork and engage in team collaboration when needed.
5
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They are knowledgeable about laboratory technology and proficiently utilize laboratory instruments and equipment in an appropriate and effective manner.
5
2
They can conduct analyses of food, water, plants, soil, chemicals, microbiological samples, and medical materials.
5
3
They have sufficient awareness regarding individual and public health, environmental protection, and occupational safety.
5
4
They act in accordance with laws, regulations, legislation, and professional ethical standards regarding their duties, rights, and responsibilities as an individual.
1

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 4 56
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 10 4 40
Laboratuvar 14 2 28
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 20 20
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 20 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 70 0 250
Genel Toplam 250
Toplam İş Yükü / 25.5 9,8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 10,0