Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
LTP102 | LABORATUVAR TEKNİĞİ II | 2 | 4 | 3 | 9 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. ECEM BAYKAL ALPASLAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu ders ile; laboratuvarda güvenliği sağlayıcı bir şekilde çalışma ortamını sağlama, yeşil kimya disiplinini öğretme, kalite yönetim sistemini değerlendirme ve bu anlayışın uygulamaya kazandırılması için gerekli yaklaşımı sağlama, kimyasal reaksiyonların nasıl gerçekleştiğini yorumlama ve organik yapıların öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Bu ders; laboratuvar güvenliği ve yeşil kimya, laboratuvar kalite yönetim sistemi, radyoaktivite ve radyasyon güvenliği, gazlar ve endüstrideki kullanım alanları, kimyasal kinetik, kimyasal denge, termodinamik, elektrokimya ve elektrokimyasal enerji kaynakları, hidrokarbonlar ve reaksiyonları, alkol, aldehit, keton ve reaksiyonları, karboksilik asitler ve türevleri, aminler ve amino asitler, polimerler ve polimerleşme reaksiyonlarını içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Organik yapıdaki kimyasalların yapısını tanımlar. |
İdeal gaz modeli için gazların basıncı, hacmi, sıcaklığı ve miktarı arasındaki ilişkileri açıklayan yasaları sıralar. |
Radyasyon kaynakları ve etkilerini sınıflandırır. |
Kimyasal tepkimelerin nasıl gerçekleştiğini yorumlar. |
Elektrokimyasal enerji kaynaklarını örnekler. |
Kalite yönetim sistemininin uygulamaya kazandırılması adına gerekli yaklaşımları uygular. |
Kimyasal süreçlerin yer aldığı uygulamalarda yeşil kimya kavramının bilinciyle çalışır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Laboratuvar güvenliği ve yeşil kimya | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
2 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Laboratuvar kalite yönetim sistemi | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
3 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Radyoaktivite ve radyasyon güvenliği | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
4 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Gazlar ve endüstrideki kullanım alanları | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
5 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Kimyasal kinetik | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
6 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Kimyasal denge | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
7 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Termodinamik | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Elektrokimya ve elektrokimyasal enerji kaynakları | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
10 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Hidrokarbonlar ve reaksiyonları | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
11 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Alkol, eter ve reaksiyonları | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
12 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Aldehit, keton ve reaksiyonları | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
13 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Karboksilik asitler ve türevleri | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
14 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Aminler ve amino asitler | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
15 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Polimerler ve polimerleşme reaksiyonları | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Saltan, S., (2019). Laboratuar Teknikleri (6. Baskı). Bursa: Dora Yayıncılık. |
Yaman, Ü. ve Kavas, N. (2016). Laboratuvar Tekniği. İzmir: Sidas Yayınları. |
Görmüş, U. (Ed.). (2018). Laboratuvar Dünyası Klinik Laboratuvar Uygulamaları (2. Baskı). İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. |
Bağ, H. ve Dolu, G.(Ed.). (2018). Kimya 1 (8. Baskı). Ankara: Pegem Akademi. |
Bağ, H. ve Dolu, G.(Ed.). (2019). Kimya 2 (6.Baskı). Ankara: Pegem Akademi. |
Bağ, H. ve Kendüzler, E. (Ed.). (2017). Genel Kimya 3 Analitik Kimya (6. Baskı). Ankara: Pegem Akademi. |
Topal, G. ve Bağ, H. (Ed.). (2014). Genel Kimya 4 Organik Kimya (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi. |
Petrucci ve ark., (2011). General Chemistry (10th ed.). Toronto: Pearson Canada Inc. |
Wade, L.G., (2013). Organic Chemistry (8th ed.). Glenview: Pearson Education Inc. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Laboratuvar alanında temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
5 | |||||
2 |
Temel matematik ve fen bilimleri konularında asgari teknik alt yapıya sahip olur.
|
4 | |||||
3 |
Etkin bir şekilde numune alma, deney ve analiz aracığıyla veri toplama, elde ettiği verileri yorumlama ve değerlendirme becerisi kazanır.
|
5 | |||||
4 |
Kalite güvencesi ve kalite yönetim sistemleriyle ilgili temel kavramları bilir ve kalite kontrol sürecinin toplam kalite yönetimi içerisindeki önemine uygun şekilde çalışmalar yürütebilir.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilişkili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Laboratuvar sektörünün talep ve gelişmelerine cevap verebilen özgün fikirler üretebilme ve AR-GE yapabilecek yetenekte olur.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bireysel çalışma yapabilme becerisine sahip olur.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanır.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Tarihi değerlere saygılıdır ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir.
|
0 | |||||
2 |
Ekip çalışmasının gerekliliğini bilir ve gerektiğinde ekip çalışması yapar.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Laboratuvar teknolojisi alanı ile ilgili teknikleri bilir ve laboratuvar araç, alet ve cihazları uygun ve etkin bir biçimde kullanır.
|
5 | |||||
2 |
Gıda, su, bitki, toprak, kimyasal, mikrobiyolojik ve tıbbi materyallerin analizini gerçekleştirebilir.
|
5 | |||||
3 |
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
|
5 | |||||
4 |
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 4 | 56 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 14 | 2 | 28 |
Okuma | 14 | 3 | 42 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 25 | 25 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 25 | 25 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 60 | 0 | 234 |
Genel Toplam | 234 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 9,2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 9,0 |