Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
LTP104 | ENSTRÜMANTEL ANALİZ | 2 | 2 | 2 | 7 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. ECEM BAYKAL ALPASLAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu ders ile; modern analiz metotlarının temel prensiplerinin, kullanılan cihazların temel bileşenlerinin, özelliklerinin ve çalışma prensiplerinin öğretilmesi, yöntemlerin analitik uygulamaları konusunda bilgi sahibi olunması ve maddelerin analizlerinin yapılabilmesi için analiz çıktıları hakkında yorum yapılabilmesi amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Enstrümantal analize giriş, ışın ve özellikleri, elektromanyetik dalga spektrumu, ışığın madde ile etkileşimi, spektroskopi, spekrofotometre cihazı ve bileşenleri, atomik absorpsiyon spektrometri, atomik emisyon spektrometri, ultraviyole-görünür bölge moleküler absorpsiyon spektrometri, aletli yöntemlerde kalibrasyon, türbidimetri, refraktometri, polarimetri, moleküler lüminesans spektrometri (floresans ve fosforesans), kromatografi ile ilgili genel bilgiler, kromatografik yöntemler, kütle spektrometri, elektroanalitik yöntemleri içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Elektromanyetik ışıma ile ilgili temel kavramları tanımlar. |
Enstrümantal analiz metotlarının temel kavramlarını tanımlar. |
Enstrümantal analiz cihazlarının temel elemanlarını listeler. |
Spektroskopik yöntemlere ilişkin temel prensipleri sınıflandırır. |
Kromatografik ayırma yöntemlerine ilişkin temel prensipleri sınıflandırır. |
Kalitatif ve kantitatif analiz sonuçlarını yorumlar. |
Analiz yöntemlerini enstrümantal analiz cihazlarında uygular. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Enstrümantal analize giriş, Işın ve özellikleri, Elektromanyetik dalga spektrumu, Işığın madde ile etkileşimi | Anlatım, video, soru - cevap. |
2 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Spektroskopi, Spekrofotometre cihazı ve bileşenleri | Anlatım, video, soru - cevap. |
3 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Atomik Absorpsiyon Spektrometri | Anlatım, video, soru - cevap. |
4 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Atomik Emisyon Spektrometri | Anlatım, video, soru - cevap. |
5 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Ultraviyole-Görünür Bölge Moleküler Absorpsiyon Spektrometri | Anlatım, video, soru - cevap. |
6 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Aletli Yöntemlerde Kalibrasyon | Anlatım, video, soru - cevap. |
7 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Türbidimetri, Refraktometri, Polarimetri | Anlatım, video, soru - cevap. |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Moleküler Lüminesans Spektrometri (Floresans ve fosforesans) | Anlatım, video, soru - cevap. |
10 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Kromatografi ile ilgili genel bilgiler | Anlatım, video, soru - cevap. |
11 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Kromatografik Yöntemler (İnce Tabaka Kromatografisi (TLC), Yüksek Basınçlı Sıvı Kromatografisi (HPLC) ) | Anlatım, video, soru - cevap. |
12 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Kromatografik Yöntemler (Gaz Kromatografisi (GC), Kolon Kromatgorafisi) | Anlatım, video, soru - cevap. |
13 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Kütle Spektrometri, GC-MS- HPLC-MS | Anlatım, video, soru - cevap. |
14 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Elektroanalitik Yöntemler (Kulometri, Potansiyometri) | Anlatım, video, soru - cevap. |
15 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Voltametri | Anlatım, video, soru - cevap. |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Skoog, D. A. ,F.J. Holler, T.A. Nieman, (Çev:E. Kılıç) (2013). Enstrümantal Analiz, 6.Baskı, Bilim Yayıncılık, Ankara. |
Bağ H ve ark. (2017). Analitik Kimya, 6. Baskı, Pegem Akademi, Ankara. |
Skoog, D. A., F.J. Holler, T.A.,West D. M., Holler F.J. Fundamentals of Analytical Chemistry, Ninth Edition, Mary Finch, USA. |
Gamlı F, (2016). Laboratuvar Teknikleri ve Temel Gıda Analizleri, 3.Baskı, Dora Yayıncılık, Bursa. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Laboratuvar alanında temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
5 | |||||
2 |
Temel matematik ve fen bilimleri konularında asgari teknik alt yapıya sahip olur.
|
4 | |||||
3 |
Etkin bir şekilde numune alma, deney ve analiz aracığıyla veri toplama, elde ettiği verileri yorumlama ve değerlendirme becerisi kazanır.
|
4 | |||||
4 |
Kalite güvencesi ve kalite yönetim sistemleriyle ilgili temel kavramları bilir ve kalite kontrol sürecinin toplam kalite yönetimi içerisindeki önemine uygun şekilde çalışmalar yürütebilir.
|
0 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilişkili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Laboratuvar sektörünün talep ve gelişmelerine cevap verebilen özgün fikirler üretebilme ve AR-GE yapabilecek yetenekte olur.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bireysel çalışma yapabilme becerisine sahip olur.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanır.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Tarihi değerlere saygılıdır ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir.
|
0 | |||||
2 |
Ekip çalışmasının gerekliliğini bilir ve gerektiğinde ekip çalışması yapar.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Laboratuvar teknolojisi alanı ile ilgili teknikleri bilir ve laboratuvar araç, alet ve cihazları uygun ve etkin bir biçimde kullanır.
|
5 | |||||
2 |
Gıda, su, bitki, toprak, kimyasal, mikrobiyolojik ve tıbbi materyallerin analizini gerçekleştirebilir.
|
3 | |||||
3 |
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
|
1 | |||||
4 |
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 4 | 56 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 15 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 15 | 30 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 50 | 0 | 176 |
Genel Toplam | 176 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 7,0 |