Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
LTP204 | TIBBİ ANALİZ TEKNİKLERİ | 4 | 2 | 2 | 2 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. ECEM BAYKAL ALPASLAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu ders ile; tıbbi analiz teknikleri, kullanım yararları ve riskleri ile ilgili genel bilgilerin verilerek bunların analizlerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Bu ders; tıbbi analizin tanımı, klinik laboratuvarlarda kalite kavramları, klinik laboratuvar süreçleri ve hata kaynakları, örneklerin analize hazırlanması, enzim analizleri, kan ve kan ürünleri, kan bağışı, hematolojik analizler, idrar analizleri, vücut sıvılarının analizleri, immunoassay (IA) teknikleri, nükleik asit ekstraksiyon teknikleri, polimeraz zincir reaksiyonları (PCR), blotlama teknikleri, histoloji ve patoloji laboratuvar tekniklerini içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Hasta güvenliği, hasta memnuniyeti ve çalışan memnuniyeti için klinik laboratuvar kalite standartlarına göre çalışmalarını yürütür. |
Analiz test sonuçlarına yansıyacak hata unsurlarını yorumlar. |
Klinik laboratuvara gelen numuneleri kabul/red kriterleri adı altında bazı kriterlere göre seçer. |
Hastalıklar üzerinde etkili olabileceği düşünülen enzim ölçümlerini yürütür. |
Kandaki şekilli elemanların sayısı, yapısı ve fonksiyonlarını sıralar. |
Antijen - antikor ilişkisi ile moleküllerin varlığını veya konsantrasyonlarını ölçer. |
Organizmayı oluşturan hücre, doku ve organların yapısını optik cihazlar yardımı ile yorumlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Tıbbi analizin tanımı | Anlatım, soru - cevap. |
2 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Klinik laboratuvarlarda kalite kavramları | Anlatım, soru - cevap. |
3 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Klinik laboratuvar süreçleri ve hata kaynakları | Anlatım, soru - cevap. |
4 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Örneklerin analize hazırlanması | Anlatım, soru - cevap. |
5 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Enzim analizleri | Anlatım, soru - cevap. |
6 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Kan ve kan ürünleri, kan bağışı | Anlatım, soru - cevap. |
7 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Hematolojik analizler | Anlatım, soru - cevap. |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | İdrar analizleri | Anlatım, soru - cevap. |
10 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Vücut sıvılarının analizleri | Anlatım, soru - cevap. |
11 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | İmmunoassay (IA) teknikleri | Anlatım, soru - cevap. |
12 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Nükleik asit ekstraksiyon teknikleri | Anlatım, soru - cevap. |
13 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Polimeraz zincir reaksiyonları (PCR) | Anlatım, soru - cevap. |
14 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Blotlama teknikleri | Anlatım, soru - cevap. |
15 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Histoloji ve patoloji laboratuvar teknikleri | Anlatım, soru - cevap. |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Görmüş, U. (Ed.). (2018). Laboratuvar Dünyası Klinik Laboratuvar Uygulamaları (2. Baskı). İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. |
Gürdol, F. (Ed.). (2019). Tıbbi Biyokimya (4. Baskı). İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. |
Öğüt, S. (2016). Sağlık Bilimleri İçin Biyokimya. Ankara: Kongre Kitabevi. |
Konukoğlu, D. (Ed.). (2018). Sorularla Konu Anlatımlı Biyokimya (2. Baskı). İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. |
Dey, N. (2019). Classification Techniques for Medical Image Analysis and Computer Aided Diagnosis. Cambridge: Academic Press. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They have basic theoretical and practical knowledge in the field of laboratory science.
|
5 | |||||
2 |
They have a minimum technical infrastructure in basic mathematics and science subjects.
|
0 | |||||
3 |
They acquire the ability to effectively collect data through efficient sampling, experiments, and analysis, and to interpret and evaluate the obtained data.
|
5 | |||||
4 |
They are aware of the fundamental concepts related to quality assurance and quality management systems, and they can conduct work in accordance with the importance of the quality control process within total quality management.
|
5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They have knowledge of ethical principles and rules related to their field.
|
3 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They possess the capability to generate original ideas that can respond to the demands and advancements in the laboratory sector, as well as the ability to conduct research and development (R&D) activities.
|
5 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They interpret and evaluate data using the basic level of knowledge and skills acquired in their field, identify problems, analyze them, and participate/take responsibility in planned activities for solving them.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They have the ability to work independently.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They acquire an awareness of the necessity of lifelong learning and gain an understanding of keeping up with developments in science and technology, as well as continually renewing themselves.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They are respectful towards historical values and possess social responsibility awareness.
|
0 | |||||
2 |
They understand the necessity of teamwork and engage in team collaboration when needed.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They are knowledgeable about laboratory technology and proficiently utilize laboratory instruments and equipment in an appropriate and effective manner.
|
5 | |||||
2 |
They can conduct analyses of food, water, plants, soil, chemicals, microbiological samples, and medical materials.
|
5 | |||||
3 |
They have sufficient awareness regarding individual and public health, environmental protection, and occupational safety.
|
5 | |||||
4 |
They act in accordance with laws, regulations, legislation, and professional ethical standards regarding their duties, rights, and responsibilities as an individual.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 4 | 2 | 8 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 5 | 2 | 10 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 27 | 0 | 50 |
Genel Toplam | 50 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 2,0 |