TR EN

TIBBİ ANALİZ TEKNİKLERİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
LTP204 TIBBİ ANALİZ TEKNİKLERİ 4 2 2 2

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. ECEM BAYKAL ALPASLAN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu ders ile; tıbbi analiz teknikleri, kullanım yararları ve riskleri ile ilgili genel bilgilerin verilerek bunların analizlerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır.
İçerik: Bu ders; tıbbi analizin tanımı, klinik laboratuvarlarda kalite kavramları, klinik laboratuvar süreçleri ve hata kaynakları, örneklerin analize hazırlanması, enzim analizleri, kan ve kan ürünleri, kan bağışı, hematolojik analizler, idrar analizleri, vücut sıvılarının analizleri, immunoassay (IA) teknikleri, nükleik asit ekstraksiyon teknikleri, polimeraz zincir reaksiyonları (PCR), blotlama teknikleri, histoloji ve patoloji laboratuvar tekniklerini içermektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Hasta güvenliği, hasta memnuniyeti ve çalışan memnuniyeti için klinik laboratuvar kalite standartlarına göre çalışmalarını yürütür.
Analiz test sonuçlarına yansıyacak hata unsurlarını yorumlar.
Klinik laboratuvara gelen numuneleri kabul/red kriterleri adı altında bazı kriterlere göre seçer.
Hastalıklar üzerinde etkili olabileceği düşünülen enzim ölçümlerini yürütür.
Kandaki şekilli elemanların sayısı, yapısı ve fonksiyonlarını sıralar.
Antijen - antikor ilişkisi ile moleküllerin varlığını veya konsantrasyonlarını ölçer.
Organizmayı oluşturan hücre, doku ve organların yapısını optik cihazlar yardımı ile yorumlar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama, bireysel araştırma. Tıbbi analizin tanımı Anlatım, soru - cevap.
2 Literatür tarama, bireysel araştırma. Klinik laboratuvarlarda kalite kavramları Anlatım, soru - cevap.
3 Literatür tarama, bireysel araştırma. Klinik laboratuvar süreçleri ve hata kaynakları Anlatım, soru - cevap.
4 Literatür tarama, bireysel araştırma. Örneklerin analize hazırlanması Anlatım, soru - cevap.
5 Literatür tarama, bireysel araştırma. Enzim analizleri Anlatım, soru - cevap.
6 Literatür tarama, bireysel araştırma. Kan ve kan ürünleri, kan bağışı Anlatım, soru - cevap.
7 Literatür tarama, bireysel araştırma. Hematolojik analizler Anlatım, soru - cevap.
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, bireysel araştırma. İdrar analizleri Anlatım, soru - cevap.
10 Literatür tarama, bireysel araştırma. Vücut sıvılarının analizleri Anlatım, soru - cevap.
11 Literatür tarama, bireysel araştırma. İmmunoassay (IA) teknikleri Anlatım, soru - cevap.
12 Literatür tarama, bireysel araştırma. Nükleik asit ekstraksiyon teknikleri Anlatım, soru - cevap.
13 Literatür tarama, bireysel araştırma. Polimeraz zincir reaksiyonları (PCR) Anlatım, soru - cevap.
14 Literatür tarama, bireysel araştırma. Blotlama teknikleri Anlatım, soru - cevap.
15 Literatür tarama, bireysel araştırma. Histoloji ve patoloji laboratuvar teknikleri Anlatım, soru - cevap.
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Görmüş, U. (Ed.). (2018). Laboratuvar Dünyası Klinik Laboratuvar Uygulamaları (2. Baskı). İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri.
Gürdol, F. (Ed.). (2019). Tıbbi Biyokimya (4. Baskı). İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri.
Öğüt, S. (2016). Sağlık Bilimleri İçin Biyokimya. Ankara: Kongre Kitabevi.
Konukoğlu, D. (Ed.). (2018). Sorularla Konu Anlatımlı Biyokimya (2. Baskı). İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri.
Dey, N. (2019). Classification Techniques for Medical Image Analysis and Computer Aided Diagnosis. Cambridge: Academic Press.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They have basic theoretical and practical knowledge in the field of laboratory science.
5
2
They have a minimum technical infrastructure in basic mathematics and science subjects.
0
3
They acquire the ability to effectively collect data through efficient sampling, experiments, and analysis, and to interpret and evaluate the obtained data.
5
4
They are aware of the fundamental concepts related to quality assurance and quality management systems, and they can conduct work in accordance with the importance of the quality control process within total quality management.
5
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They have knowledge of ethical principles and rules related to their field.
3
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They possess the capability to generate original ideas that can respond to the demands and advancements in the laboratory sector, as well as the ability to conduct research and development (R&D) activities.
5
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They interpret and evaluate data using the basic level of knowledge and skills acquired in their field, identify problems, analyze them, and participate/take responsibility in planned activities for solving them.
5
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They have the ability to work independently.
4
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They acquire an awareness of the necessity of lifelong learning and gain an understanding of keeping up with developments in science and technology, as well as continually renewing themselves.
5
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They are respectful towards historical values and possess social responsibility awareness.
0
2
They understand the necessity of teamwork and engage in team collaboration when needed.
4
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They are knowledgeable about laboratory technology and proficiently utilize laboratory instruments and equipment in an appropriate and effective manner.
5
2
They can conduct analyses of food, water, plants, soil, chemicals, microbiological samples, and medical materials.
5
3
They have sufficient awareness regarding individual and public health, environmental protection, and occupational safety.
5
4
They act in accordance with laws, regulations, legislation, and professional ethical standards regarding their duties, rights, and responsibilities as an individual.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 4 2 8
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 5 2 10
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 1 1
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 1 1
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 27 0 50
Genel Toplam 50
Toplam İş Yükü / 25.5 2
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 2,0