Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
DYP202 | MESLEKİ UYGULAMALAR II | 4 | 8 | 4 | 9 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. İKBAL DEMİRALP |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Hemodiyaliz ve Periton Diyalizi teorik eğitimi alan öğrenciye, hasta başında pratik eğitim vermek ve işlemleri uygulamalı yaptırmaktır. |
İçerik: | Hemodiyaliz ve Periton Diyalizi tekniğini sahada görerek öğrenmek uygulamak,Hastayı diyalize almak,Diyaliz tedavisi esnasında takip etmek,Gelişebilcek olumsuzlukları tanımlayabilmek;Gerekirse doktora haber verip tedavisini yapabilme teorik bilgisini pratiğe dökebilme becerisini geliştirmek |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Hemodiyaliz makinesini test etmeyi, dezenfeksiyonunu sağlamayı öğrenir. |
Makineyi setlemeyi öğrenir. |
Hastayı diyalize almayı öğrenir. |
Diyaliz esnasında hastayı takip etmeyi öğrenir. |
Oluşabilecek olumsuzluklara müdahale etmeyi öğrenir. |
Hemodiyalizi başlatmayı ve sonlandırmayı öğrenir. |
Periton Diyalizi hastasına müdahaleyi ve takibini sağlamayı öğrenir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Meslek derslerinin tamamlanması | Hemodiyaliz makinesini tanımak | İzleme Uygulama |
2 | Meslek derslerinin tamamlanması | Hemodiyaliz makinesini setlemek | İzleme Uygulama |
3 | Meslek derslerinin tamamlanması | Hemodiyaliz makinesini dezenfeksiyonu. | İzleme Uygulama |
4 | Meslek derslerinin tamamlanması | Hemodiyalize alınacak hastaya UF kontrolü | İzleme Uygulama |
5 | Meslek derslerinin tamamlanması | Hemodiyalize alınacak hastaya ANT takibi | İzleme Uygulama |
6 | Meslek derslerinin tamamlanması | Hemodiyaliz hastasına hastalığı ile ilgili eğitim vermek | İzleme Uygulama |
7 | Meslek derslerinin tamamlanması | Hastayı diyaliz makinesine almak | İzleme Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Meslek derslerinin tamamlanması | Hemodiyaliz esnasında hastanın takibi | İzleme Uygulama |
10 | Meslek derslerinin tamamlanması | Hastada gelişebilecek komplikasyonları müdahele edebilmek | İzleme Uygulama |
11 | Meslek derslerinin tamamlanması | Hemodiyaliz esnasında hastadan kan almak | İzleme Uygulama |
12 | Meslek derslerinin tamamlanması | Hemodiyaliz hastasının tahlillerini değerlendirip Dr. ile iletişime | İzleme Uygulama |
13 | Meslek derslerinin tamamlanması | Periton Diyalizi Hasta seçim kriteri ve hastayı değerlendirmek | İzleme Uygulama |
14 | Meslek derslerinin tamamlanması | Hastaya Periton Katateri yerleştirmek | İzleme Uygulama |
15 | Meslek derslerinin tamamlanması | Periton Diyaliz hasta eğitim vermek | İzleme Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Daurgidas, J.,Blake, PJ.,Ing TS.(2020).Diyaliz El Kitabı.(çev). Semra Bozfakıoğlu,Halil Yazıcı,Yaşar K. Çalışkan.5. Baskı. Güneş Tıp Kitapevi |
Gülcan, E.(2021). Klinik Nefroloji El Kitabı,4. Baskı.Ema Tıp Kitapevi, ISBN9786257849128 |
Kösem, M.(2017). Hemodiyaliz İçin Damar Yolu,1. Basım, Nobel Tıp Kitabevleri |
Yüregen, B.,Gökdoğan, F.,Nural, N.(2015).Diyaliz Teknikerleri için Nefroloji Kitabı,Akademisyen Kitapevi |
Diyaliz ünitesi bulunan kurum ve kuruluşlarda uygulama |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Teorik alan bilgilerini uygulamada kullanır
|
5 | |||||
2 |
Alan terminolojisini etkin kullanır
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuata uygun davranır.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik değerleri ifade eder.
|
5 | |||||
2 |
Kalite yönetimine ve süreçlerine katılır
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bir yabancı dilde, temel düzeyde iletişim kurar.
|
5 | |||||
2 |
Gelişen teknolojiye bağlı olarak değişen teknikleri uygular.
|
5 | |||||
3 |
Gelişen teknolojiye bağlı olarak yeni araçları kullanır.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili yetkinlikleri, yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel olarak geliştirir.
|
5 | |||||
2 |
Alanıyla ilgili temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanır.
|
5 | |||||
3 |
Alanıyla ilgili verileri yorumlar.
|
5 | |||||
4 |
Alanıyla ilgili verileri değerlendirir.
|
5 | |||||
5 |
Alanıyla ilgili olası sorunları tanımlayıp çözer.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
|
5 | |||||
2 |
Diyaliz makinesini işlem için hazırlar.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapar.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Diyaliz işleminden sonra makineyi yeniden kullanıma hazır hale getirir.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 12 | 8 | 96 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 1 | 12 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 5 | 8 | 40 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 5 | 8 | 40 |
Mesleki Faaliyet | 5 | 8 | 40 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 234 |
Genel Toplam | 234 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 9,2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 9,0 |