Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
DYP203 |
DİYALİZ II |
3 |
4 |
3 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Öğr.Gör. İKBAL DEMİRALP |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Öğr.Gör. EMİNE HAS |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Hemodiyaliz işleminin amacı, işlem öncesi hazırlık, işlem sırasında oluşabilecek klinik durumlar hakkında bilgi sahibi olmak ve tıbbi müdahale yöntemlerini öğrenmek, diyaliz işlemini sonlandırmak, diyaliz ile ilgili medikal tedavilerin uygulanması ve kayıt edilmesini, diyaliz işlemi ile ilgili laboratuvar tetkiklerinin uygun şekilde alınmasını, hesaplamaların yapılmasını ve kayıt edilmesini sağlamaktır. |
İçerik: |
Dersin İçeriği Diyaliz işlemi, diyaliz order bileşenleri, diyaliz hastası bakımı ve takibi, diyaliz işlemi, diyaliz öncesinde ve sonrasında oluşan klinik durumlar, damar erişim yolları uygulaması ve damar yolu bakımı, diyalizde ilaç uygulama, diyalizde rutin sorunların çözümüne katkı sağlama Dersin Meslek Eğitimini Sağlamaya Yönelik Katkısı Hemodiyaliz işlemini tüm detaylarıyla uygulayabilecek teorik yeterliliğe kavuşturmalarını sağlamak |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Hemodiyaliz için gerekli şartları öğrenir . |
Diyaliz esnasında görülebilecek klinik durumlar hakkında bilgi sahibi olur. |
Klinik tabloya göre müdahale eder. |
Diyaliz hastasının öz bakım ve yaşam kalitesini arttıran durumları öğrenir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Literatür Taraması |
Diyalizde Anemi |
Anlatım ve soru cevap |
2 |
Literatür Taraması |
Hepatit ve Diyaliz |
Anlatım ve soru cevap |
3 |
Literatür Taraması |
Antikoagülasyon-Heparin-Heparinsiz Diyaliz |
Anlatım ve soru cevap |
4 |
Literatür Taraması |
Resirkülasyon-Reuse |
Anlatım ve soru cevap |
5 |
Literatür Taraması |
Diyaliz Hastalarında Beslenme-Malnütrisyon |
Anlatım ve soru cevap |
6 |
Literatür Taraması |
Diyalizde Hipertansiyon |
Anlatım ve soru cevap |
7 |
Literatür Taraması |
Renalosteodistrofi |
Anlatım ve soru cevap |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür Taraması |
Yaşlı-Çocuk-Gebe-Diyabetiklerde Diyaliz |
Anlatım ve soru cevap |
10 |
Literatür Taraması |
Yaşlı-Çocuk-Gebe-Diyabetiklerde Diyaliz |
Anlatım ve soru cevap |
11 |
Literatür Taraması |
Hemodiyalizde Sık Karşılaşılan Problemler |
Anlatım ve soru cevap |
12 |
Literatür Taraması |
Diyalizde Kullanılan İlaçlar-EKG |
Anlatım ve soru cevap |
13 |
Literatür Taraması |
Hemodiyaliz ve Enfeksiyon Kontrolü |
Anlatım ve soru cevap |
14 |
Literatür Taraması |
Diyaliz ve Yaşam Kalitesi-Öz Bakım Gücü |
Anlatım ve soru cevap |
15 |
Literatür Taraması |
Hasta ve Ailenin Eğitimi |
Anlatım ve soru cevap |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Yüregen, B.,Gökdoğan, F.,Nural, N.(2015).Diyaliz Teknikerleri için Nefroloji Kitabı,Akademisyen Kitapevi |
Daurgidas, J.,Blake, PJ.,Ing TS.(2020).Diyaliz El Kitabı.(çev). Semra Bozfakıoğlu,Halil Yazıcı,Yaşar K. Çalışkan.5. Baskı. Güneş Tıp Kitapevi |
Beyece İncazlı, S., Tüzün Özdemir, S.,Keskin, G.(2022). Diyaliz Pratiğinde Temel Bilgi ve Uygulamalar, Akademisyen Kitabevi,ISBN 9786258299267,DOI 10.37609/akya.2038 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Teorik alan bilgilerini uygulamada kullanır
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Alan terminolojisini etkin kullanır
|
|
|
|
|
|
5 |
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuata uygun davranır.
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik değerleri ifade eder.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Kalite yönetimine ve süreçlerine katılır
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir yabancı dilde, temel düzeyde iletişim kurar.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Gelişen teknolojiye bağlı olarak değişen teknikleri uygular.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Gelişen teknolojiye bağlı olarak yeni araçları kullanır.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanı ile ilgili yetkinlikleri, yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel olarak geliştirir.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Alanıyla ilgili temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanır.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Alanıyla ilgili verileri yorumlar.
|
|
|
|
|
|
5 |
4 |
Alanıyla ilgili verileri değerlendirir.
|
|
|
|
|
|
5 |
5 |
Alanıyla ilgili olası sorunları tanımlayıp çözer.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Diyaliz makinesini işlem için hazırlar.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapar.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Diyaliz işleminden sonra makineyi yeniden kullanıma hazır hale getirir.
|
0 |
|
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
14 |
2 |
28 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
2 |
4 |
8 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
2 |
4 |
8 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
48 |
0 |
130 |
|
Genel Toplam |
130 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5,1 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
5,0 |
|