Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BCP204 | AMELİYATHANE VE YAŞAM DESTEK CİHAZLARI | 4 | 3 | 3 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. MEHMET GÖL |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu ders kapsamında ameliyathane ve yoğun bakımlar için kullanılan cihazlar; hasta başı monitörü, defibrilatör, elektrokoter, küvöz, aspiratör, nebulizatör, ventilatör, anestezi, kalp akciğer pompası, hemodiyaliz cihazlarının çalışma prensiplerini, arızalarını, bakım, onarım ve kalibrasyonlarını öğrenmektir. |
İçerik: | Bu ders kapsamında ameliyathane ve yoğun bakımlar için tanıtımlarının ardından, ilgili bölümlerde kullanılan; hasta başı monitörü, defibrilatör, elektrokoter, küvöz, aspiratör, nebulizatör, ventilatör, anestezi, kalp akciğer pompası, hemodiyaliz cihazlarının tanıtımları ve çalışma prensipleri, arızaları, bakım, onarım ve kalibrasyonları işlenmektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Ameliyathane cihazlarının Genel Özelliklerinin Kavrar |
Ameliyathane Cihazlarının, Olası Elektrik, Elektronik ve Elektromekanik Arızalarını Giderir |
Ameliyathane Cihazlarının Çalışmasını Açıklar |
Ameliyathane Cihazlarının Blok Diyagramlarını Bilir |
Yaşam Destek Cihazları ve Yoğun Bakım Cihazlarını Tanır |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Ameliyathane ve yoğun bakım tanımlamaları, genel gereksinimleri, yönetmelik ve prosedürlerin tanıtımları. | - |
2 | - | Kullanılan cihazların sınıflandırılması. Hasta başı monitörlerinin gelişimi, kullanım alanları, çalışma prensipleri, sık karşılaşılan arızalar, bakım, onarım ve kalibrasyonu. | - |
3 | - | Defibrilatör cihazının gelişimi, kullanım alanları, çalışma prensipleri, sık karşılaşılan arızalar, bakım, onarım ve kalibrasyonu. | - |
4 | - | Elektrokoter cihazının gelişimi, kullanım alanları, çalışma prensipleri, sık karşılaşılan arızalar, bakım, onarım ve kalibrasyonu. | - |
5 | - | Küvöz, transport küvöz ve açık yatak cihazlarının gelişimi, kullanım alanları, çalışma prensipleri. | - |
6 | - | Küvöz, transport küvöz ve açık yatak cihazlarındaki sık karşılaşılan arızalar, bakım, onarım ve kalibrasyonu. | - |
7 | - | Genel tekrar, tecrübe aktarımı. | - |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | - | Aspiratör ve nebulizatör cihazlarının gelişimi, kullanım alanları, çalışma prensipleri, sık karşılaşılan arızalar, bakım, onarım ve kalibrasyonu. | - |
10 | - | Medikal gaz sistemlerinin gelişimi, kullanım alanları, çalışma prensipleri, kurulumları, sık karşılaşılan arızalar, bakım, onarım ve kalibrasyonu. | - |
11 | - | Solunum grubu cihazlarının gelişimi, kullanım alanları, çalışma prensipleri, sık karşılaşılan arızalar, bakım, onarım ve kalibrasyonu. | - |
12 | - | Ventilatör cihazının gelişimi, kullanım alanları, çalışma prensipleri, sık karşılaşılan arızalar, bakım, onarım ve kalibrasyonu. | - |
13 | - | Anestezi ve vaporizatör cihazlarının gelişimi, kullanım alanları, çalışma prensipleri, sık karşılaşılan arızalar, bakım, onarım ve kalibrasyonu. | - |
14 | - | Kalp akciğer pompası cihazının gelişimi, kullanım alanları, çalışma prensipleri, sık karşılaşılan arızalar, bakım, onarım ve kalibrasyonu. | - |
15 | - | Hemodiyaliz cihazının gelişimi, kullanım alanları, çalışma prensipleri, sık karşılaşılan arızalar, bakım, onarım ve kalibrasyonu. Genel tekrar, tecrübe aktarımı. | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
John D. Enderle, Susan M. Blanchard, Joseph D; Bronzino, Introduction to Biomedical Engineering- Academic Press, 2005 Yadin David, Wolf W. von Maltzahn, Michael R. Neuman, Joseph D. Bronzino , Clinical Engineering,CRC Press, 2003. |
Raghbir Singh Khandpur, “Compendium of Biomedical Instrumentation”, John Wiley & Sons, 2020, isbn: 9781119288121,1119288126 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Biyomedikal Cihaz Teknolojisinin gerektirdiği bilimsel eşitlikleri,temel prensip ve kuramları karşılaşılacak problemlerin çözümünde kullanma becerisine sahip olabilir.
|
2 | |||||
2 |
Biyomedikal cihaz teknolojisi alanı ile ilgili olarak seminer,konferans, kongre,sempozyum vb. etkinliklere katılır.
|
1 | |||||
3 |
Biyomedikal Cihazlardaki elektrik, elektronik, elektromekanik sistemleri tanıyabilir, arızalarını giderebilir; sürekliliğini sağlayabilir.
|
2 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Karar, uygulama ve davranışlarında işletmecilik ve yönetim alanına ilişkin edindiği bilgileri kullanma becerisine sahip olabilir.
|
2 | |||||
2 |
Biyomedikal Cihaz Teknolojisi alanına ilişkin bilgileri analiz etme, yorumlama ve değerlendirme becerisine sahip olabilir.
|
2 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Office program bileşenleri ile internet arama motorlarını,yazılı ve sözlü iletişimi, rapor hazırlama tekniklerini,iletişim ve mesleki yabancı dil yeterliliklerini kullanabilir.
|
1 | |||||
2 |
Biyomedikal Cihazların analizinde eşdeğer devre yaklaşım mantığı ve eşdeğer devre elemanlarını deneysel yaklaşımla belirleyip ölçme ve kontrol yöntemlerini kullanabilir.
|
2 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirebilir.
|
3 | |||||
2 |
Öğrendiği bilgi ve becerileri kullanarak küçük çaplı biyomedikal projelerini tasarlama, bilgisayar ile çizerek rapor hazırlama ve gerçekleştirebilir.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bağımsız çalışmada karar verebilme, disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapabilir.
|
2 | |||||
2 |
Üstlenilen sorumlulukları başarılı ve doğru bir biçimde yerine getirebilir.
|
3 | |||||
3 |
Mesleki etik değerler ile kalite ve güvenlik bilincine sahip olabilir.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Hayat boyu öğrenmenin önemini benimsemiş, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek kendini sürekli geliştirir.
|
4 | |||||
2 |
Küresel sorunları takip etme bilincine sahip bireyler olabilir.
|
2 | |||||
3 |
Biyomedikal cihaz teknikeri olarak mesleğe ait bilgileri takip etme alışkanlığını kazanılabilir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Hastane ortamında Tıbbi Cihazların satın alma, bakım-onarım ve kullanıcı eğitimi ile ilgili konularda gerekli teknik İletişimi kurabilir.
|
5 | |||||
2 |
Hastane personeli ile doğru şekilde iletişim kurabilir.
|
2 | |||||
3 |
Office program bileşenleri sağlık kurumlarında etkin bir biçimde kullanır.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Tıbbi cihazların enfeksiyon, strilizasyon, tıbbi atık ve emniyet kurallarını hastane işleyişi içerisinde yürütebilir.
|
1 | |||||
2 |
Sağlık kurumlarına özgü terminolojiye hakimdir
|
2 | |||||
3 |
Meslek etiğini özümseyerek evrensel etik çevresinde çalışması ve davranması gerektiğini bilir.
|
2 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 10 | 2 | 20 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 14 | 1 | 14 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 42 | 0 | 103 |
Genel Toplam | 103 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |