Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
ORP203 | ORTEZ I | 3 | 7 | 4 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. TUBA YILDIZ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. ŞABO KESLER |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Ortopedik ortez-protez teknikerliği öğrencilerine, sık görülen alt ekstremite patolojilerinde kullanılan ortez yaklaşımlarına ilişkin temel prensipleri öğretmek, bazı ortezlerin ölçü, yapım ve uygulama aşamalarını gerçekleştirmelerini sağlamak, üretim, hastaya uygulama ve kullanım sırasında oluşabilecek sorunların çözümlenmesine yönelik beceriler kazandırmaktır. |
İçerik: | Alt ekstremitenin temel anatomik ve biyomekanik dizilimi hakkındaki temel bilgiler ışığında, yaygın görülen patolojiler, ortez kullanımını gerektiren sorunların ortaya konması ve bu sorunların giderilmesine yönelik olarak kullanılan ortezlerin temel prensipleri, üretim aşamaları, hastaya uygulanması, kullanıma özgü bilgiler, modifikasyon, adaptasyon ve onarım konularındaki teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Ayak, ayak bileği, diz ve kalçanın ortez endikasyonu gerektiren patolojilerinde uygulanacak ortezlerin tüm üretim aşamalarını tamamlar. |
Gerektiğinde hastaya uygulama ve kullanım sırasında ortaya çıkan sorunları giderebilecek bilgi ve beceriye sahip olur. |
Ayak, ayak bileği, diz ve kalça bölgelerinde meydana gelen patolojiler hakkında bilgi sahibi olur. |
Dizlik gibi soft ortezler hakkında bilgi sahibi olur ve hasta üzerinde uygulamasını yapar. |
Ortez yapımında kullanılan polipropilen, polietilen ve throlen termoplastikleri hakkında bilgi sahibi olur. |
Plastazot ve poliform malzemelerini kullanır. |
Legg Calve Perthes'te ortezlemeyi bilir. |
Doğuştan kalça çıkığında uygulanması gereken ortez hakkında bilgi sahibi olur. |
Dizi içine alan ortezler hakkında bilgi sahibi olur. |
Ayak ayak bileği ortezi ve çeşitlerini yapar. |
Halluks valgusta uygulanacak ortezi bilir ve uygular. |
Plantar fasiit ve kalkaneal epin deformiteleri arasındaki farkı bilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Kaynaklardan okuma | Medial longitüdinal ark problemlerinde ortez uygulamaları | İnteraktif Sunum, pratik çalışma |
2 | Kaynaklardan okuma | Metatarsaljide, tarsal tünel sendromunda ortez uygulamaları | İnteraktif Sunum, pratik çalışma |
3 | Kaynaklardan okuma | Halluks valgus, plantar fasiit, kalkaneal epinde ortez uygulamaları | İnteraktif Sunum, pratik çalışma |
4 | Kaynaklardan okuma | Ayak bileğinin patolojileri ve ortezleme prensipleri ve uygulamaları | İnteraktif Sunum, pratik çalışma |
5 | Kaynaklardan okuma | Plastik ve konvansiyonel ayak-ayak bileği ortezlerinin farklı uygulamaları, prensipleri, farkları | İnteraktif Sunum, pratik çalışma |
6 | Kaynaklardan okuma | Plastik ve konvansiyonel ayak-ayak bileği ortezlerinin farklı uygulamaları, prensipleri, farkları | İnteraktif Sunum, pratik çalışma |
7 | Kaynaklardan okuma | Dizi içine alan patolojiler, ve diz ortezlerinin temel prensipleri | İnteraktif Sunum, pratik çalışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
8 | - | ARA SINAV | - |
10 | Kaynaklardan okuma | Alt ekstremitenin paralitik problemlerinde ortezleme (uzun yürüme cihazları) | İnteraktif Sunum, pratik çalışma |
11 | Kaynaklardan okuma | Uzun yürüme cihazlarında kullanılan farklı diz eklemeleri, dizlik, çektirme uygulamaları | İnteraktif Sunum, Pratik Çalışma |
12 | Kaynaklardan okuma | Mekanik kalça eklemi endikasyonları, pelvik kemer ve mekanik kalça eklemi uygulamaları | İnteraktif Sunum, pratik çalışma |
13 | Kaynaklardan okuma | Dizin diğer patolojilerinde (kontraktürler, bağ yaralanmaları, PFS) ortez uygulamaları | İnteraktif Sunum, Pratik Çalışma |
14 | Kaynaklardan okuma | Leg-Calve-Perheste ortezleme prensipleri ve kullanılan ortez yaklaşımları | İnteraktif Sunum, Pratik Çalışma |
15 | Kaynaklardan okuma | Doğuştan kalça çıkığında ortezleme prensipleri, sık kullanılan ortezler | İnteraktif Sunum, Pratik Çalışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Alsancak, S.(2015). Ortez. Hatiboğlu Yayınları. |
Bek, N.(2020) Ortezler. |
Bek, N.(2018) Ayak Bileği ve Ayak Problemleri. |
Rehabilitation Of The Hand And Upper Extremity, Sixth Edition |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ortopedik protez ve ortez alanındaki güncel bilgileri içeren ders notları, uygulama araç-gereçleri, görsel-nesnel kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri mesleki olarak değerlendirebilir ve uygulayabilir.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ortopedik protez ve ortez alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ortopedik Protez ve Ortez alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ortopedik Protez ve Ortez alanı ile ilgili tüm uygulamaları tekniğine uygun olarak yapabilir.
|
5 | |||||
2 |
Ortopedik Protez ve Ortez alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alabilir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ortopedik protez ve ortez alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütebilir.
|
5 | |||||
2 |
Ortopedik protez ve ortez alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışabilir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ortopedik protez ve ortez alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
|
5 | |||||
2 |
Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirebilir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ortopedik ortez ve protez alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilir
|
2 | |||||
2 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurabilir.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ortopedik protez ve ortez alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunabilir.
|
4 | |||||
2 |
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranabilir.
|
1 | |||||
3 |
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilir.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 6 | 84 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 6 | 5 | 30 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 8 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 38 | 0 | 158 |
Genel Toplam | 158 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6,2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |