Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
TLP106 |
TIBBİ BİYOLOJİ VE GENETİK I |
2 |
3 |
3 |
7 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi ARZU ÖZGEN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Dr.Öğr.Üyesi ARZU KAYA KOÇDOĞAN |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Bu ders ile canlıların yapısını oluşturan moleküllerin ve en küçük canlılık birimi olan hücrenin özelliklerini, kuşaklar boyu aktarılan ve kalıtsal materyal olan DNA’daki genetik bilginin protein moleküllerine çevrilme aşamalarını (replikasyon, trankripsiyon, translasyon), genetiğin temeli olan hücresel olayları (hücre döngüsü, mitoz-mayoz ve kontrolü) ve Genetik bilimindeki son gelişmeleri aktarmayı amaçlamaktır. |
İçerik: |
Bu dersin içeriğinde hücre Kavramı ve Hücrenin Kimyasal Bileşenleri, Hücre Membranının Özellikleri ve Fonksiyonu, Hücre Organellerinin Genel Özellikleri, Genetik Materyal, Genetik Bilgi Akışı, Genom Organizasyonu ve Kromozom,Hücre Döngüsü ve Kontrolü, Hücre Bölünmesi, Mutasyon Tanımı ve Tipleri, Genetik Bilimindeki Yenilikler incelenmektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Hücre Bileşenleri ve İşlevi hakkında bilgi sahibi olur. |
Genetik materyal ve işlevini tanımlar. |
Santral dogmayı özetler. |
Genom Organizasyonu ve Kromozomları açıklar. |
Hücre bölünmesi ve kontrolü hakkında bilgi sahibi olur. |
Mutasyonları açıklar. |
Genetik alanındaki son gelişmeleri özetler. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. |
Canlılar Alemi – Evrim |
Anlatım, Video, Şekil |
2 |
Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. |
Hücre Yapısına ve Hücre Organelleri |
Anlatım, Video, Şekil |
3 |
Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. |
Hücrenin Kimyasal Yapısı 1 |
Anlatım, Video, Şekil |
4 |
Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. |
Hücrenin Kimyasal Yapısı 2 |
Anlatım, Video, Şekil |
5 |
Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. |
Metabolizma, Biyokimyasal Reaksiyonlar |
Anlatım, Video, Şekil |
6 |
Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. |
Hücre zarında Taşınma |
Anlatım, Video, Şekil |
7 |
Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. |
Hücre Bölünmesi |
Anlatım, Video, Şekil |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. |
Genetiğe Giriş |
Anlatım, Video, Şekil |
10 |
Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. |
Mendel Genetiği |
Anlatım, Video, Şekil |
11 |
Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. |
DNA, RNA, Protein Sentezi |
Anlatım, Video, Şekil |
12 |
Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. |
Mutasyonlar,DNA tamir Mekanizmaları |
Anlatım, Video, Şekil |
13 |
Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. |
Moleküler Genetik ve Hastalıklar |
Anlatım, Video, Şekil |
14 |
Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. |
Hastalık Teşhis Yöntemleri |
Anlatım, Video, Şekil |
15 |
Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. |
Kanser ve Mekanizması |
Anlatım, Video, Şekil |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Tıbbı Biyoloji ve Genetik Ders Kitabı, Prof.Dr. Abdullah EKMEKÇİ |
Tıbbı Genetik Laboratuvar ve Klinik Ders Kitabı, Prof.Dr. Özgür ÇOĞULU |
Cell Biology and Genetics, Veena KUMARI |
Cell Biology and Genetics Genetics:Fundamentals, Kavikishore P.B. Singh B.D., Nallari P. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanının gerektirdiği konularda yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli yöntem, teknik hizmet ve teknolojileri belirleyerek etkin bir şekilde kullanmak.
|
|
|
|
3 |
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak.
|
|
|
|
3 |
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilme bilgisine sahip olmak.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Alanı ile ilgili teşhise yönelik verilerin eldesi ve muhafazası ile ilgili bilgi ve beceriye sahip olmak.
|
|
|
|
|
4 |
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bireysel çalışma yapabilme becerisine sahip olmak.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Meslektaşlar, hekimler ve hastalar ile etik çerçevede etkin bir iletişim kurar.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Kamu ve özel sektör kuruluşlarındaki alanı ile ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazandırmak.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Testler için hastadan materyal alma, saklama ve transfer konusunda yeterli beceriyi gösterir.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Tıbbi laboratuvarda malzemeleri tekniklerine uygun biçimde kullanır ve bakımını yapar.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar kullanabilme becerisi kazanmak.
|
|
|
|
3 |
|
|
4 |
İş hukuku ve iş güvenliği, çevre koruma bilgisi ve kalite bilincine sahip olmak.
|
|
|
|
3 |
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
6 |
84 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
32 |
0 |
148 |
|
Genel Toplam |
148 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5,8 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|