TR EN

MESLEKİ BİLGİSAYAR UYGULAMALARI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
OPP206 MESLEKİ BİLGİSAYAR UYGULAMALARI 3 3 2 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi NİHAN ÜNLÜ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Optisyenlik müesseselerinde kullanılan paket program içerik ve işleyişlerinin tam olarak öğrenilerek etkin bir şekilde kullanımını sağlamak dersin temel amacıdır.
İçerik: Genel işletim sistemleri kapsam ve çeşitleri. Sektörel kullanım amacına uygun ofis programları çalışma örnekleri. SGK Medula Programı hak kontrolü, manuel ve e-reçete kayıtları, nitelikli reçete ve raporlarının kayıt edilmesi, dönem sonlandırma ve faturalandırma süreçleri. Ürün Takip Sistemi (UTS), içerik ve amaca yönelik efektif kullanımı. Tedarikçi firmaların kendi sistemleri üzerinden cam, kontakt lens ve gözlük sipariş vermek. E-devlet, E-vergi dairesi, E-imza gibi uygulamaların ihtiyaçlara yönelik kullanılması. İş görüşmelerinde yapılması gerekenler, özgeçmiş ve kişisel sunum dosyası hazırlama.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri belirler.
Alanı ile ilgili mesleki ortam ve araçları kullanarak tasarım yapabilmek, plan ve proje planlar.
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini belirler.
Sağlıkta kalite, marka pazarlama stratejileri, işletme yönetimi, genel muhasebe ve alanının gerektirdiği konularda yeterli alt yapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmenin yanında kamu ve özel sektör kuruluşlarındaki alanı ile ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygular.
Alanda kullanılan paket programların işleyiş ve içeriklerine hakim olarak efektif belirler.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama, bireysel araştırma. İşletim Sistemleri ve Kullanım Alanları, Konu anlatımı, soru-cevap, sunum, beyin fırtınası
2 Literatür tarama, bireysel araştırma. Ofis Programlarının Basit Sektörel Kullanımı, Optik Paket Programlara Genel Bakış, Konu anlatımı, soru-cevap, sunum, beyin fırtınası
3 Literatür tarama, bireysel araştırma. SGK Medula Optik Sistemi, içerik ve işleyişi, Konu anlatımı, soru-cevap, sunum, beyin fırtınası
4 Literatür tarama, bireysel araştırma. SGK Medula Optik Sisteminde, Hak Kontrolü, e-Reçete ve Manuel Reçete Kayıt İşlemleri, Konu anlatımı, soru-cevap, sunum, beyin fırtınası
5 Literatür tarama, bireysel araştırma. Afak Kontakt Lens, Prizmatik Cam ve Teleskopik Gözlük Reçetelerinin Rapor ve Reçete Kaydetme İşlemleri, Konu anlatımı, soru-cevap, sunum, beyin fırtınası
6 Literatür tarama, bireysel araştırma. SGK Medula Optik Sisteminde Dönem Sonlandırma, Faturalandırma, Teslim Evrakları Hazırlama, Konu anlatımı, soru-cevap, sunum, beyin fırtınası
7 Literatür tarama, bireysel araştırma. Online Cam ve Çerçeve Sipariş Programları, e-Ticaret Uygulamaları, Konu anlatımı, soru-cevap, sunum, beyin fırtınası
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, bireysel araştırma. Ürün Takip Sistemi İçeriği ve Kullanım Amacı, Konu anlatımı, soru-cevap, sunum, beyin fırtınası
10 Literatür tarama, bireysel araştırma. Ürün Takip Sistemi Kullanarak Ürün Alma - Verme İşlemleri Gerçekleştirme. Ürün Takip Sisteminde Tüketiciye Verme Bildirimi, Tüketiciden İade Alma İşlemleri. Konu anlatımı, soru-cevap, sunum, beyin fırtınası
11 Literatür tarama, bireysel araştırma. Optik Müesseselerde Kullanılan Çok Amaçlı Paket Program İşleyişi Stok Giriş , Marka Tanımları, Cam, Lens, Çerçeve Stok Girişleri, Konu anlatımı, soru-cevap, sunum, beyin fırtınası
12 Literatür tarama, bireysel araştırma. Stok Çıkış İşlemleri , Şubeler Arası Stok Transferi . Stok Kartları, Stok Sayımı, Barkod Basımı, Konu anlatımı, soru-cevap, sunum, beyin fırtınası
13 Literatür tarama, bireysel araştırma. Cari Hesap Hareketleri, Kasa Föy Kontrolü, Ödeme Planı Taksitli ve Açık Hesapların Kapatılması, Medula'dan Reçete Aktarımı, Konu anlatımı, soru-cevap, sunum, beyin fırtınası
14 Literatür tarama, bireysel araştırma. E-Devlet, E-Vergi Dairesi, E-Nabız içerik ve Kullanımı, Konu anlatımı, soru-cevap, sunum, beyin fırtınası
15 Literatür tarama, bireysel araştırma. Cv Hazırlama, İş Görüşmesi Hazırlıkları, Kişisel Sunum Hazırlama, Konu anlatımı, soru-cevap, sunum, beyin fırtınası
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Kayın, N., "Optalmik Optisyenin Meslek Kitabı"., Kitap No:4., ISBN 975-97172-9-8
McCleary, D. S. (2018). The Optician Training Manual 2nd edition: Simple Steps to Becoming a Great Optician. Santa Rosa Publishing.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama Sınav Yapılma Şekli
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Optisyenlik mesleği ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgi donanımına sahiptir. Optisyenlik terminolojisi, sağlık mevzuatı, sağlık hukuğu konularında bilgi ve donanımına sahiptir. Optisyenlik mesleğini etik kurallar çerçevesinde, görev ve sorumluluklarını yerine getirerek icra eder. Program mezunları, özel sektörde optisyenlik müesseselerinde mesul müdürlük yapabilirler ya da bir Optisyenlik müessesesi açma hakkına sahip olurlar.
2
2
Temel epidemiyolojik kavramları öğrenme ve mesleki uygulamalarda bu kavramları uygun biçimde kullanabilme. Optisyenlik konusunda, mesleki yetki ve sorumlulukları hakkında bilgi sahibidir.
1
3
Gözlük, kontak lens ve az görme cihazları (teleskopik ürünler vb.) gibi temel görme cihazlar hakkında bilgilere sahiptir.
2
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Temel görme cihazlarının reçeteye göre seçimi, satışı ve hazırlanmasıyla kullanıcıya adaptasyonunu sağlayabilme.
2
2
Numaralı gözlük camlarını ve kontak lenslerin diyoptrisini ölçebilme ve bunların montajı için gerekli ayarları yapabilme.
2
3
Gözlüğün hazırlanması için gerekli ekipmanları, gereçleri ve makineleri kullanabilme.
2
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Disiplinler arası takım çalışması yapabilme, sosyal sorumluluk bilincine sahip, girişimci bireyler olabilme.
1
2
Optisyenler, optisyenlik programında kullanılan bilgisayar programlarını etkin bir biçimde kullanırlar.
5
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türkçe dil bilgisi ve kullanım becerisine sahip, mesleki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde mesleki yabancı dil bilgisine sahip çağdaş bireyler yetiştirmektir.
1
2
Kendini sosyal ve kültürel anlamda geliştirerek bireysel farkındalık bilincine sahip olabilme.
2
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Üstlenilen sorumlulukların başarılı ve doğru bir biçimde yerine getirilmesi.
1
2
Sağlık sektörünü ve sektörün risklerini bilerek doğru kararlar alma.
3
3
Takım çalışması gerektiren birimlerde, uyumlu ve etkin çalışır.
1
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki ve kişisel gelişimi için eğitim programlarını düzenli takip eder.
3
2
Optisyenlik sektörü ile ilgili güncel olayları takip eder.
2
3
Optisyenlik ile ilgili olarak ulusal ve uluslararası gelişmelere ayak uydurur.
2
4
Sağlık kurumlarının tabi olduğu resmi kurumları bilir.
3
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Hastalar ve hasta yakınları ile doğru şekilde iletişim kurar.
3
2
İş yeri gizliliği ve hasta gizliliği konularında yetkindir.
1
3
Bilgi teknolojilerini iletişim konusunda etkin bir biçimde kullanır.
5
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık sektörü konusunda bilgi sahibidir.
4
2
Sağlık sektörüne özgü terminolojiye hakimdir.
3
3
Sağlık etiğini özümseyerek evrensel etik değerler çerçevesinde çalışması ve davranması gerektiğini bilir.
2

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 14 3 42
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 3 3
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 45 0 103
Genel Toplam 103
Toplam İş Yükü / 25.5 4
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0