TR EN

PARA TEORİSİ VE POLİTİKASI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
EFS509 PARA TEORİSİ VE POLİTİKASI 1 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi YÜKSEK LİSANS, TYY: + 7.Düzey, EQF-LLL: 7.Düzey, QF-EHEA: 2.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MEHMET SAYA
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA KEREM BÖRÜ
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Para teorisi ve politikası konusunda öğrencilere lisans düzeyinde bilgi vermektir. Özellikle finansal kurumlar, merkez bankacılığı, para arzı artış mekanizması, para talebi teorileri, para politikası ve uygulamaları gibi.
İçerik: Giriş (niçin para konusunu çalışıyoruz?, para nedir?, paranın tanımı ve fonksiyonları) , mali sistem (mali piyasalar, yapısı, araçları ve fonksiyonları, mali kurumlar) , Türkiye'de mali sektör (merkez bankası, mevduat bankaları, yatırım ve kalkınma bankaları, sigorta şirketleri, kredi kooperatifleri v. b. ) , para arzı (para arzı tanımları ve merkez bankasının rolü, kaydi para artışı ve para azının artış mekanizması, para çoğaltanı ve onu belirleyen etkenler) , para talebi , para politikasının genel yapısı (para politikasının amaçları, para politikasının araçları : zorunlu karşılık oranı, reeskont oranı, açık piyasa işlemleri, faiz oranı, selektif kredi kontrolü) , para politikası stratejileri (nominal çapanın rolü, döviz kuru hedeflemesi, parasal hedefleme, enflasyon hedeflemesi, Türkiye'de para politikası uygulamaları) , para ve maliye politikaları (reel ve parasal kesimler, IS-LM analizi) para politikasının aktarım mekanizması.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Parasal piyasalar, para teorisi ve politikası hakkında terimler ve temel kavramlar, temel yöntemler ve süreçler hakkında bilgi edineceklerdir.
Parasal piyasaların işleyişi, para arzı tanımı ve belirleyicileri, para talebi teorileri; para poliıtikası amaçları,araçları ve parafiskal politikaları kavrayacaklardır.
Merkez Bankası ve mevduat bankaları bilançoları yardımıyla para arzını paranın çoğalması, spekülatif para talebi; para pol. araçlarının kullanımını, parasal aktarım mekanizmasını ve parafiskal politikaları belirleyebileceklerdir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Okuma Paranın anlamı, özellikleri, doğuşu ve çeşitleri Ders, tartışma
2 Okuma Paranın fonksiyonları ve para arzı tanımları Ders, tartışma
3 Okuma Mali Piyasaların fonksiyonları, temel yapısı ve mali piyasa araçları Ders, tartışma
4 Okuma Mali aracılığın fonksiyonları, başlıca mali aracı kurumlar ve Türkiye'de mali kurumlar Ders, tartışma
5 Okuma TCMB, Mevduat bankaları, İMKB, bankerler ve diğer mali kurumlar Ders, tartışma
6 Okuma Para arzı tanımları ve merkez bankasının rolü (para arzının teorik tanımları ve TCMB para arzı tanımları) Ders, tartışma
7 Okuma Para arzı artış süreci (mevduat, kredi ve para çoğaltanları) Ders, tartışma
8 - ARA SINAV -
8 - ARA SINAV -
10 Okuma Modern Miktar Teorisi (Neo-klasik Okulun Chicago yaklaşımı) ve Keynesyen para talebi teorisi Ders, tartışma
11 Okuma Para politikasının genel yapısı, amaçları ve araçları Ders, tartışma
12 Okuma Para politikası stratejileri (döviz kuru hedefemesi, parasal hedefleme ve enflasyon hedeflemesi) Ders, tartışma
13 Okuma Türkiye'de para politikası uygulamaları Ders, tartışma
14 Okuma Para ve maliye politikası, reel ve parasal kesimler ve IS-LM analizi, para ve maliye politikalarının etkinsizliği sorunu (tam dışlama) Ders, tartışma
15 Okuma Makroekonomik genel denge analizi: Değişik iktisat ekollerine göre aktarma mekanizması(Keynesyen ve Klasik sistemde genel denge analizi) Ders, tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Keyder, N. Para Teori-Politika-Uygulama, Seçkin Yayıncılık ve Dağıtım, Ankara
L. Randall Wray, Modern Money Theory: A Primer on Macroeconomics for Sovereign Monetary SystemsMar 29, 2016
Georg Friedrich Knapp and James Bonar, The State Theory of Money Oct 1, 2013

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ekonomi ve finans ile ilgili temel ve ileri düzey konuları özetleme.
3
2
Ekonomi ve finansla ilgili teorileri tanımlama.
3
3
Uluslararası ekonomi ve uluslararası finans konularında bilgi sahibi olma.
3
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ekonomi ve Finansın diğer disiplinlerle ilişkisini yorumlama.
3
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ekonomi ve finansa ilişkin güncel olayları yorumlama.
3
2
Ulusal ve uluslararası ekonomi politikalarına ilişkin fikir yürütme.
3
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ekonomik ve finansal analizler yapma.
3
2
Ekonomik ve finansal rapor hazırlama
2
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili literatürü etkin biçimde tanır
3
2
Alanı ile ilgili konularda niteliksel ve niceliksel araştırmalar yapma.
3
3
Veri toplama tekniklerini bilir.
2
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ekonomi ve finans alanı ile ilgili yeni kuramsal ve pratik yaklaşımları tanıma.
3
2
Yaşam boyu öğrenme felsefesini benimseme.
4
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türkçe´yi kurallara uygun ve etkili bir biçimde yazılı ve sözlü iletişimde kullanma
4
2
Economik ve finansal olgularım toplumsal etkilerini kavrar.
3
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Makroekonomik değişkenlerin yapısı ve özelliklerine dair bilgilerini sürekli geliştirme.
3
2
Büyüme, yatırım, enflasyon, faiz oranları, işsizlik, döviz kuru ve uluslararası ticaret gibi ekonomik ve finansal kavramların aralarındaki ilişkileri kavrama ve yorumlama.
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 1 14
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 14 1 14
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 1 20 20
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 4 4 16
Ara Sınav 4 4 16
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 66 0 152
Genel Toplam 152
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0