Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
EFS509 | PARA TEORİSİ VE POLİTİKASI | 1 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | YÜKSEK LİSANS, TYY: + 7.Düzey, EQF-LLL: 7.Düzey, QF-EHEA: 2.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET SAYA |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA KEREM BÖRÜ |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Para teorisi ve politikası konusunda öğrencilere lisans düzeyinde bilgi vermektir. Özellikle finansal kurumlar, merkez bankacılığı, para arzı artış mekanizması, para talebi teorileri, para politikası ve uygulamaları gibi. |
İçerik: | Giriş (niçin para konusunu çalışıyoruz?, para nedir?, paranın tanımı ve fonksiyonları) , mali sistem (mali piyasalar, yapısı, araçları ve fonksiyonları, mali kurumlar) , Türkiye'de mali sektör (merkez bankası, mevduat bankaları, yatırım ve kalkınma bankaları, sigorta şirketleri, kredi kooperatifleri v. b. ) , para arzı (para arzı tanımları ve merkez bankasının rolü, kaydi para artışı ve para azının artış mekanizması, para çoğaltanı ve onu belirleyen etkenler) , para talebi , para politikasının genel yapısı (para politikasının amaçları, para politikasının araçları : zorunlu karşılık oranı, reeskont oranı, açık piyasa işlemleri, faiz oranı, selektif kredi kontrolü) , para politikası stratejileri (nominal çapanın rolü, döviz kuru hedeflemesi, parasal hedefleme, enflasyon hedeflemesi, Türkiye'de para politikası uygulamaları) , para ve maliye politikaları (reel ve parasal kesimler, IS-LM analizi) para politikasının aktarım mekanizması. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Parasal piyasalar, para teorisi ve politikası hakkında terimler ve temel kavramlar, temel yöntemler ve süreçler hakkında bilgi edineceklerdir. |
Parasal piyasaların işleyişi, para arzı tanımı ve belirleyicileri, para talebi teorileri; para poliıtikası amaçları,araçları ve parafiskal politikaları kavrayacaklardır. |
Merkez Bankası ve mevduat bankaları bilançoları yardımıyla para arzını paranın çoğalması, spekülatif para talebi; para pol. araçlarının kullanımını, parasal aktarım mekanizmasını ve parafiskal politikaları belirleyebileceklerdir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Okuma | Paranın anlamı, özellikleri, doğuşu ve çeşitleri | Ders, tartışma |
2 | Okuma | Paranın fonksiyonları ve para arzı tanımları | Ders, tartışma |
3 | Okuma | Mali Piyasaların fonksiyonları, temel yapısı ve mali piyasa araçları | Ders, tartışma |
4 | Okuma | Mali aracılığın fonksiyonları, başlıca mali aracı kurumlar ve Türkiye'de mali kurumlar | Ders, tartışma |
5 | Okuma | TCMB, Mevduat bankaları, İMKB, bankerler ve diğer mali kurumlar | Ders, tartışma |
6 | Okuma | Para arzı tanımları ve merkez bankasının rolü (para arzının teorik tanımları ve TCMB para arzı tanımları) | Ders, tartışma |
7 | Okuma | Para arzı artış süreci (mevduat, kredi ve para çoğaltanları) | Ders, tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
8 | - | ARA SINAV | - |
10 | Okuma | Modern Miktar Teorisi (Neo-klasik Okulun Chicago yaklaşımı) ve Keynesyen para talebi teorisi | Ders, tartışma |
11 | Okuma | Para politikasının genel yapısı, amaçları ve araçları | Ders, tartışma |
12 | Okuma | Para politikası stratejileri (döviz kuru hedefemesi, parasal hedefleme ve enflasyon hedeflemesi) | Ders, tartışma |
13 | Okuma | Türkiye'de para politikası uygulamaları | Ders, tartışma |
14 | Okuma | Para ve maliye politikası, reel ve parasal kesimler ve IS-LM analizi, para ve maliye politikalarının etkinsizliği sorunu (tam dışlama) | Ders, tartışma |
15 | Okuma | Makroekonomik genel denge analizi: Değişik iktisat ekollerine göre aktarma mekanizması(Keynesyen ve Klasik sistemde genel denge analizi) | Ders, tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Keyder, N. Para Teori-Politika-Uygulama, Seçkin Yayıncılık ve Dağıtım, Ankara |
L. Randall Wray, Modern Money Theory: A Primer on Macroeconomics for Sovereign Monetary SystemsMar 29, 2016 |
Georg Friedrich Knapp and James Bonar, The State Theory of Money Oct 1, 2013 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ekonomi ve finans ile ilgili temel ve ileri düzey konuları özetleme.
|
3 | |||||
2 |
Ekonomi ve finansla ilgili teorileri tanımlama.
|
3 | |||||
3 |
Uluslararası ekonomi ve uluslararası finans konularında bilgi sahibi olma.
|
3 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ekonomi ve Finansın diğer disiplinlerle ilişkisini yorumlama.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ekonomi ve finansa ilişkin güncel olayları yorumlama.
|
3 | |||||
2 |
Ulusal ve uluslararası ekonomi politikalarına ilişkin fikir yürütme.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ekonomik ve finansal analizler yapma.
|
3 | |||||
2 |
Ekonomik ve finansal rapor hazırlama
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili literatürü etkin biçimde tanır
|
3 | |||||
2 |
Alanı ile ilgili konularda niteliksel ve niceliksel araştırmalar yapma.
|
3 | |||||
3 |
Veri toplama tekniklerini bilir.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ekonomi ve finans alanı ile ilgili yeni kuramsal ve pratik yaklaşımları tanıma.
|
3 | |||||
2 |
Yaşam boyu öğrenme felsefesini benimseme.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türkçe´yi kurallara uygun ve etkili bir biçimde yazılı ve sözlü iletişimde kullanma
|
4 | |||||
2 |
Economik ve finansal olgularım toplumsal etkilerini kavrar.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Makroekonomik değişkenlerin yapısı ve özelliklerine dair bilgilerini sürekli geliştirme.
|
3 | |||||
2 |
Büyüme, yatırım, enflasyon, faiz oranları, işsizlik, döviz kuru ve uluslararası ticaret gibi ekonomik ve finansal kavramların aralarındaki ilişkileri kavrama ve yorumlama.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 14 | 1 | 14 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 1 | 20 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 4 | 16 |
Ara Sınav | 4 | 4 | 16 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 66 | 0 | 152 |
Genel Toplam | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |