Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SBU503 | ULUSLARARASI İLİŞKİLER TEORİLERİ VE GÜVENLİK | 1 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | YÜKSEK LİSANS, TYY: + 7.Düzey, EQF-LLL: 7.Düzey, QF-EHEA: 2.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. EMİNE AKÇADAĞ ALAGÖZ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Uluslararası ilişkiler teorileri ve güvenliği tarihsel evrimi içerisinde değerlendirmek; güvenliğe ait kavram ve olguları farklı teorilere göre tanımlamak; farklı teorilerin birbirine yönelttiği eleştirileri tartışmak; vaka analizleri çerçevesinde teoriyi pratiğe dökmek. |
İçerik: | Realizm, Liberalizm, İngiliz Okulu, İnşacılık, Eleştirel Teoriler, Postmodernizm, Postyapısalcılık, Kopenhag Okulu, Paris Okulu, Frankfurt Okulu, Küreselleşme |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Dersi alan öğrenciler güvenlik ile ilgili kavram ve olguları farklı teorilerin gözünden açıklar. |
Her bir teoriye yönelik eleştirileri tanımlar ve tartışır. |
Teorileri, güvenlikle ilgili vaka analizleri çerçevesinde karşılaştırır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Öğrencide ilk izlenim oluşturma, dersin içeriği ve işleniş yöntemlerine ilişkin tanıtım hazırlığı | Uluslararası İlişkiler Teorilerine Giriş | Anlatım, Slayt Sunumu, Tartışma |
2 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Realizm I | Anlatım, Slayt Sunumu, Tartışma |
3 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Realizm II | Anlatım, Slayt Sunumu, Tartışma |
4 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Liberalizm I | Anlatım, Slayt Sunumu, Tartışma |
5 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Liberalizm II | Anlatım, Slayt Sunumu, Tartışma |
6 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | İngiliz Okulu | Anlatım, Slayt Sunumu, Tartışma |
7 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Eleştirel Teorilere Giriş | Anlatım, Slayt Sunumu, Tartışma |
8 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Marksizm ve Üçüncü Dünya Teorileri (Postkoloniyel/Bağımlılık/Dünya Sistemleri) | Anlatım, Slayt Sunumu, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
10 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | İnşacılık (Konstrüktivizm) | Anlatım, Slayt Sunumu, Tartışma |
11 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Postmodernizm | Anlatım, Slayt Sunumu, Tartışma |
12 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Postyapısalcılık | Anlatım, Slayt Sunumu, Tartışma |
13 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Kopenhag Okulu ve Paris Okulu | Anlatım, Slayt Sunumu, Tartışma |
14 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | “E”leştirel “T”eori: Frankfurt Okulu (& Aberystwyth Okulu) | Anlatım, Slayt Sunumu, Tartışma |
15 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Feminizm | Anlatım, Slayt Sunumu, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Ramazan Gözen (der) Uluslararası İlişkiler Teorileri, İletişim Yayınları, 2014 |
Emre Çıtak ve Osman Şen (der) Uluslararası İlişkilerde Güvenlik Teorik Değerlendirmeler, Uluslararası İlişkiler Kütüphanesi, 2014 |
Evren Balta (editör) Küresel Siyasete Giriş, Uluslararası İlişkilerde Kavramlar, Süreçler, Teoriler, İletişim Yay, 2014 |
Andrew Linklater, Christian Reus Smit, Jack Donnelly, Jacqui True, Matthew Paterson, Richard Devetak, Scott Burchill, Terry Nardin, Uluslararası İlişkiler Teorileri, İstanbul, Küre Yay, 2014 |
Mustafa Aydın, Hans Güter Brauch, Mitat Çelikpala, Ursula Oswald Spring, Necati Polat (der.) Uluslararası İlişkilerde Çatışmadan Güvenliğe, İstanbul, Bilgi Yay, 2012, |
Ken Booth, Dünya Güvenliği Kuramı, İstanbul, Küre Yay, 2012 |
Fikret Birdişli, Teori ve Pratikte Uluslararası Güvenlik, Kavram-Teori-Uygulama, İstanbul, Seçkin Yay.,2014 |
Beril Dedeoglu, Uluslararası Güvenlik ve Strateji, Yeni Yüzyıl, 2008 |
Ceyhun Çiçekçi, Uluslararası İlişkilerde Eleştirel Güvenlik Kuramı, Kriter Basın Yayım, 2012. |
Atilla Sandıklı, Teoriler ışığında Güvenlik , Savaş, Barış ve Çatışma Çözümleri, BİLGESAM Yay, 2012 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Güvenlik Çalışmaları alanına ilişkin temel kavram ve kuramları açıklar.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Güvenlik Çalışmaları alanındaki kavram ve olguları, Sosyal Bilimlerin diğer alanları ile ilişkilendirir.
|
||||||
2 |
Alanındaki olgular hakkında bilimsel ve disiplinler arası araştırma yapabilir.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Geçmişten günümüze risk, tehdit ve güvenlik algıları arasında kavramsal ve kuramsal bağlantılar kurar ve geleceğe yönelik öngörüler geliştirir.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Güvenlik Çalışmaları alanına ilişkin olguları incelemek için kaynak taraması yapabilir ve edindiği bilgileri çalışmalarında kullanabilir.
|
||||||
2 |
Güncel teknolojiyi kullanarak alanındaki olgular hakkında betimsel ve keşifsel araştırmalar yapabilir ve edindiği bilgileri çalışmalarında kullanabilir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanıyla ilgili bir çalışmayı disiplin ve sorumluluk çerçevesinde kendi başına üstlenir ve sonuçlandırır.
|
||||||
2 |
Alanıyla ilgili bir ekip çalışmasında lider veya ekip üyesi olarak çeşitli görevler üstlenebilir ve bunları eksiksiz yerine getirir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına ilişkin bilgi ve bulguları sebep-sonuç ilişkisi ve eleştirel yaklaşım çerçevesinde analiz eder.
|
||||||
2 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına dair kuramsal veya uygulamadaki boşlukları tanımlar ve çözüm önerileri getirir.
|
||||||
3 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına dair bilgileri hedeflediği meslekte nasıl kullanacağı hakkında fikirler üretir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına dair bilgileri etkili sunum ve iletişim teknikleri kullanarak aktarır.
|
||||||
2 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına ilişkin bilgileri proje, etkinlik ve sosyal sorumluluk faaliyetlerine yöneltebilir.
|
||||||
3 |
Yabancı dilde kaynak taraması yapabilir, gündemi takip edebilir ve yazılı-sözlü çalışmalar üretebilir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kaynaklardan edindiği bilginin işlenmesi ve aktarılmasında toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere saygılı hareket eder
|
||||||
2 |
Yaşamboyu öğrenme ilkesi çerçevesinde alanla ilgili güncel gelişmeleri takip eder ve çalışmalarını yönlendirir.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 8 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav Hazırlığı | 4 | 8 | 32 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 38 | 0 | 152 |
Genel Toplam | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |