Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SOB502 | KLASİK SOSYOLOJİ KURAMLARI | 1 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | YÜKSEK LİSANS, TYY: + 7.Düzey, EQF-LLL: 7.Düzey, QF-EHEA: 2.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi FİKRİYE GÖZDE MOCAN-Dr.Öğr.Üyesi NAZAR BAL |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı; lisansüstü öğrencilerin klasik sosyologlar ve yaklaşımlarını felsefi kökenleri ile kavramalarını sağlamaktır. |
İçerik: | Bu dersin içeriğini; bir bilim olarak sosyoloji tartışmaları, sosyal bilimlerde yöntem tartışmaları, Auguste Comte, Karl Marx, Herbert Spencer, Emile Durkheim, Max Weber ve Georg Simmel oluşturmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Sosyolojinin bir bilim olarak ortaya çıkışına ilişkin tartışmaları özetler. |
Klasik sosyologların teorilerini birbirleriyle karşılaştırır. |
Sosyolojide klasik isimler ve teorileri üzerine yazı yazar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Kaynak okuma | Bir bilim olarak sosyoloji | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | Kaynak okuma | Sosyolojinin Öncüleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | Kaynak okuma | Sosyolojik kuramın yapısı ve ortak özellikleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | Kaynak okuma | Klasik Sosyologlar (Auguste Comte) | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | Kaynak okuma | Klasik Sosyologlar (Emile Durkheime) | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | Kaynak okuma | Klasik Sosyologlar (Karl Marx) | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
7 | Kaynak okuma | Klasik Sosyologlar (Max Weber) | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynak okuma | Klasik Sosyologlar (Vilfredo Pareto) | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | Kaynak okuma | Klasik Sosyologlar (Ferdinand Tönnies) | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | Kaynak okuma | Klasik Kuramlar (Evrimci Kuramlar) | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | Kaynak okuma | Klasik Kuramlar (İşlevselcilik) | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | Kaynak okuma | Klasik Kuramlar (Çatışma Kuramı) | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | Kaynak okuma | Sosyolojik Kuramın Değerlendirilmesi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | Kaynak okuma | Dönemin Değerlendirilmesi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Aron, Raymondd, (1986), Sosyolojik Düşüncenin Evreleri, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara. |
Freyer, Hans, (2012), Sosyoloji Kuramları Tarihi, Çev. Tahir Çağatay, Doğu Batı Yayınları, Ankara. |
Wallece, Ruth, A.-Wolf, Alison (2004), Çev. Leyla Elburuz-M.Rami Ayas, Çağdaş Sosyoloji Kuramları, Doğu Batı Yayınları, Ankara. |
Ritzer, George. (2014),Sosyoloji Kuramları, Çev. Himmet Hülür, De ki yayıncılık, Ankara. |
Ritzer, George. (2013), Klasik Sosyoloji Kuramları, Çev. Himmet Hülür, De ki yayıncılık, Ankara. |
Marx, Karl,-Engels, Friedrich, (2008), Kominist Manifesto, Çev: Hasan İlhan, Alter Yayınclık, Ankara. |
Durkheim, Emile, (2015), İntihar, Çev: Zühre İlkgelen, Pozitif yayınları, İstanbul. |
Turner, Bryan, S., (2014). Klasik Sosyoloji, idil Çetin, İletişim Yayınları, İstanbul. |
Weber, Max, (1997), Protestan Ahlakı ve Kapitalizmin Ruhu, Çev. Zeynep Aruoba, Hil Yayın, İstanbul. |
Appelbaum, Richard P. (1970), Theories of Social Change, Chicago, Makham publishing Company. |
Turner, S. P. (1996). Social Theory and Sociology the Classics and Beyond. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 40 | ||
Ödev Değerlendirme | 1 | 10 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
Ara Sınav (Vize) | 1 | 40 | ||
Ödev Değerlendirme | 1 | 10 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 6 | 200 |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Öğrendiği temel sosyolojik bilgi aracılığıyla, toplumsal sorunlar ile ilgili tartışır.
|
||||||
2 |
Öğrendiği sosyolojik teoriler aracılığıyla toplumsal hayata ilişkin varsayımlarda bulunur.
|
||||||
3 |
Toplumsal sorunlar ile ilgili klasik ve çağdaş sosyoloji teorilerini birbiriyle karşılaştırır.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Üzerinde çalışmak istediği araştırma konusuna edindiği kuramsal bilgi aracılığıyla temel oluşturur
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Toplumsal sorunlar içerisinden kendisine bir araştırma konusu seçerek, spesifik bir konunun toplumsal değerini belirler.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İlgilendiği bir toplumsal sorunla ilgili edindiği teorik bakış açısı aracılığıyla yazı yazar.
|
||||||
2 |
Araştırmalarına başlarken çalışmasını bilimsel metodolojiye uygun olarak tasarlar.
|
||||||
3 |
Elde ettiği temel sosyolojik birikim aracılığıyla bir tez/proje önerisi hazırlar.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Lisansüstü eğitimi boyunca edindiği bilgi ve becerileri akademik gelişimi boyunca dikkate alır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bir araştırmacı bilim insanı olarak bilimsel güvenilirliği hayat boyu dikkate alır.
|
||||||
2 |
Bir araştırmacı bilim insanı olarak araştırmalarında nesnel davranır.
|
||||||
3 |
Bir araştırmacı bilim insanı olarak yapacağı tez veya proje çalışmasını toplumsal sorunlarla ilgili bir çalışma olarak geliştirir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bir sosyal bilimci olarak toplumsal sorunların çok yönlülüğünü dikkate alır ve bu sorunların çözümünde diğer disiplinlerle işbirliği yapar.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında yaptığı tez veya proje çalışmasından elde ettiği nitel ve nicel verileri analiz eder.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 4 | 48 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 12 | 4 | 48 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 42 | 0 | 152 |
Genel Toplam | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |