TR EN

YENİ TOPLUMSAL HAREKETLER DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SOB517 YENİ TOPLUMSAL HAREKETLER 1 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi YÜKSEK LİSANS, TYY: + 7.Düzey, EQF-LLL: 7.Düzey, QF-EHEA: 2.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı; öğrencilerin toplumsal hareketlerin sosyolojik doğasını ele olan teorileri tanıması, yeni toplumsal hareket tiplerini bilmesi ve bu hareketlerin itkilerini eleştirel biçimde ele alabilmesidir.
İçerik: Bu dersin içeriğini; toplumsal hareket kavramına giriş, toplumsal hareketler ve ideoloji, toplumsal hareketler ve özne, eşitlik ve özgürlüğün değişimi, küreselleşme ve muhalefet, Hardt ve Negri, Pogge’un küresel adalet kuramı, kent, mekan ve kamusallık, feminist yaklaşımlar, meydan hareketleri ve kendiliğindenlik, Bodiou ve siyasetin yeniden kurgulanması, sivil toplum kuramı ve Türkiye’de toplumsal hareketler oluşturmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Yeni toplumsal hareket biçimlerini değerlendirirken sosyolojinin kavramsal ve analitik araçlarını dikkate alır.
Toplumsal hareketleri, kolektif eylemlerin toplumsal tarihi içinde değerlendirir.
Toplumsal hareketlerin tarihine ilişkin edindiği kuramsal bilgiyi Türkiye’deki toplumsal hareketlerin değerlendirilmesine uyarlar.
İdeoloji, eşitlik, adalet, toplumsal cinsiyet gibi kavramlar ile toplumsal hareketlere neden olan sosyolojik nedenler arasında bağlantı kurar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Toplumsal hareket kavramına giriş Anlatım, soru-cevap, tartışma
2 Kaynak okuma Toplumsal Hareketler ve İdeoloji: Wallerstein Anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Kaynak okuma Toplumsal Hareketler ve Özne: Touraine Anlatım, soru-cevap, tartışma
4 Kaynak okuma Eşitlik ve Özgürlüğün Değişen Ufku: Irk, Ulus, Sınıf, Cinsiyet Anlatım, soru-cevap, tartışma
5 Kaynak okuma Küreselleşme ve Muhalefet Anlatım, soru-cevap, tartışma
6 Kaynak okuma Hardt ve Negri: İmparatorluk Anlatım, soru-cevap, tartışma
7 Kaynak okuma Yoksulluğa Karşı Akademisyenler: Pogge'nin Küresel Adalet Kuramı Anlatım, soru-cevap, tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kaynak okuma Kent, Mekan, Kamusallık Anlatım, soru-cevap, tartışma
10 Kaynak okuma Kadın Hareketi ve Feminizm I Anlatım, soru-cevap, tartışma
11 Kaynak okuma Kadın Hareketi ve Feminizm II Anlatım, soru-cevap, tartışma
12 Kaynak okuma Meydan Hareketleri ve Kendiliğindenlik Anlatım, soru-cevap, tartışma
13 Kaynak okuma Badiou ve Siyasetin Yeniden Kurgulanması Anlatım, soru-cevap, tartışma
14 Kaynak okuma Sivil Toplum Kuramı Anlatım, soru-cevap, tartışma
15 Kaynak okuma Türkiye'de Toplumsal Hareketler Anlatım, soru-cevap, tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Topal Demiroğlu, E. (2014). Yeni toplumsal hareketler: bir literatür taraması.
COŞKUN, M. (2006). SÜREKLİLİK VE KOPUŞ TEORİLERİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE'DE ESKİ VE YENİ TOPLUMSAL HAREKETLER. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 61(01), 67-102.
Coşkun, M. K. (2007). Demokrasi Teorileri ve Toplumsal Hareketler. Dipnot Yayinlari.
Savran, G. (1987). Sivil Toplum ve Ötesi. İstanbul: Alan Yayınları.
Habermas, J., Bora, T., & Sancar, M. (2000). Kamusallığın yapısal dönüşümü. İletişim.
Della Porta, D., & Diani, M. (2009). Social movements: An introduction. John Wiley & Sons.
Larana, E. (2009). New social movements: From ideology to identity. Temple University Press.
Touraine, A. (1981). The voice and the eye: An analysis of social movements. Cambridge University Press.
Passavant, P. A., & Dean, J. (Eds.). (2004). Empire's new clothes: Reading Hardt and Negri. Psychology Press.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama Sınav Yapılma Şekli
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Öğrendiği temel sosyolojik bilgi aracılığıyla, toplumsal sorunlar ile ilgili tartışır.
2
Öğrendiği sosyolojik teoriler aracılığıyla toplumsal hayata ilişkin varsayımlarda bulunur.
3
Toplumsal sorunlar ile ilgili klasik ve çağdaş sosyoloji teorilerini birbiriyle karşılaştırır.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Üzerinde çalışmak istediği araştırma konusuna edindiği kuramsal bilgi aracılığıyla temel oluşturur
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Toplumsal sorunlar içerisinden kendisine bir araştırma konusu seçerek, spesifik bir konunun toplumsal değerini belirler.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İlgilendiği bir toplumsal sorunla ilgili edindiği teorik bakış açısı aracılığıyla yazı yazar.
2
Araştırmalarına başlarken çalışmasını bilimsel metodolojiye uygun olarak tasarlar.
3
Elde ettiği temel sosyolojik birikim aracılığıyla bir tez/proje önerisi hazırlar.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Lisansüstü eğitimi boyunca edindiği bilgi ve becerileri akademik gelişimi boyunca dikkate alır.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bir araştırmacı bilim insanı olarak bilimsel güvenilirliği hayat boyu dikkate alır.
2
Bir araştırmacı bilim insanı olarak araştırmalarında nesnel davranır.
3
Bir araştırmacı bilim insanı olarak yapacağı tez veya proje çalışmasını toplumsal sorunlarla ilgili bir çalışma olarak geliştirir.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bir sosyal bilimci olarak toplumsal sorunların çok yönlülüğünü dikkate alır ve bu sorunların çözümünde diğer disiplinlerle işbirliği yapar.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanında yaptığı tez veya proje çalışmasından elde ettiği nitel ve nicel verileri analiz eder.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 4 48
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 4 48
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 5 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 42 0 152
Genel Toplam 152
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0