Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SOB517 | YENİ TOPLUMSAL HAREKETLER | 1 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | YÜKSEK LİSANS, TYY: + 7.Düzey, EQF-LLL: 7.Düzey, QF-EHEA: 2.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı; öğrencilerin toplumsal hareketlerin sosyolojik doğasını ele olan teorileri tanıması, yeni toplumsal hareket tiplerini bilmesi ve bu hareketlerin itkilerini eleştirel biçimde ele alabilmesidir. |
İçerik: | Bu dersin içeriğini; toplumsal hareket kavramına giriş, toplumsal hareketler ve ideoloji, toplumsal hareketler ve özne, eşitlik ve özgürlüğün değişimi, küreselleşme ve muhalefet, Hardt ve Negri, Pogge’un küresel adalet kuramı, kent, mekan ve kamusallık, feminist yaklaşımlar, meydan hareketleri ve kendiliğindenlik, Bodiou ve siyasetin yeniden kurgulanması, sivil toplum kuramı ve Türkiye’de toplumsal hareketler oluşturmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Yeni toplumsal hareket biçimlerini değerlendirirken sosyolojinin kavramsal ve analitik araçlarını dikkate alır. |
Toplumsal hareketleri, kolektif eylemlerin toplumsal tarihi içinde değerlendirir. |
Toplumsal hareketlerin tarihine ilişkin edindiği kuramsal bilgiyi Türkiye’deki toplumsal hareketlerin değerlendirilmesine uyarlar. |
İdeoloji, eşitlik, adalet, toplumsal cinsiyet gibi kavramlar ile toplumsal hareketlere neden olan sosyolojik nedenler arasında bağlantı kurar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Toplumsal hareket kavramına giriş | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | Kaynak okuma | Toplumsal Hareketler ve İdeoloji: Wallerstein | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | Kaynak okuma | Toplumsal Hareketler ve Özne: Touraine | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | Kaynak okuma | Eşitlik ve Özgürlüğün Değişen Ufku: Irk, Ulus, Sınıf, Cinsiyet | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | Kaynak okuma | Küreselleşme ve Muhalefet | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | Kaynak okuma | Hardt ve Negri: İmparatorluk | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
7 | Kaynak okuma | Yoksulluğa Karşı Akademisyenler: Pogge'nin Küresel Adalet Kuramı | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynak okuma | Kent, Mekan, Kamusallık | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | Kaynak okuma | Kadın Hareketi ve Feminizm I | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | Kaynak okuma | Kadın Hareketi ve Feminizm II | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | Kaynak okuma | Meydan Hareketleri ve Kendiliğindenlik | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | Kaynak okuma | Badiou ve Siyasetin Yeniden Kurgulanması | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | Kaynak okuma | Sivil Toplum Kuramı | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | Kaynak okuma | Türkiye'de Toplumsal Hareketler | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Topal Demiroğlu, E. (2014). Yeni toplumsal hareketler: bir literatür taraması. |
COŞKUN, M. (2006). SÜREKLİLİK VE KOPUŞ TEORİLERİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE'DE ESKİ VE YENİ TOPLUMSAL HAREKETLER. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 61(01), 67-102. |
Coşkun, M. K. (2007). Demokrasi Teorileri ve Toplumsal Hareketler. Dipnot Yayinlari. |
Savran, G. (1987). Sivil Toplum ve Ötesi. İstanbul: Alan Yayınları. |
Habermas, J., Bora, T., & Sancar, M. (2000). Kamusallığın yapısal dönüşümü. İletişim. |
Della Porta, D., & Diani, M. (2009). Social movements: An introduction. John Wiley & Sons. |
Larana, E. (2009). New social movements: From ideology to identity. Temple University Press. |
Touraine, A. (1981). The voice and the eye: An analysis of social movements. Cambridge University Press. |
Passavant, P. A., & Dean, J. (Eds.). (2004). Empire's new clothes: Reading Hardt and Negri. Psychology Press. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Öğrendiği temel sosyolojik bilgi aracılığıyla, toplumsal sorunlar ile ilgili tartışır.
|
||||||
2 |
Öğrendiği sosyolojik teoriler aracılığıyla toplumsal hayata ilişkin varsayımlarda bulunur.
|
||||||
3 |
Toplumsal sorunlar ile ilgili klasik ve çağdaş sosyoloji teorilerini birbiriyle karşılaştırır.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Üzerinde çalışmak istediği araştırma konusuna edindiği kuramsal bilgi aracılığıyla temel oluşturur
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Toplumsal sorunlar içerisinden kendisine bir araştırma konusu seçerek, spesifik bir konunun toplumsal değerini belirler.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İlgilendiği bir toplumsal sorunla ilgili edindiği teorik bakış açısı aracılığıyla yazı yazar.
|
||||||
2 |
Araştırmalarına başlarken çalışmasını bilimsel metodolojiye uygun olarak tasarlar.
|
||||||
3 |
Elde ettiği temel sosyolojik birikim aracılığıyla bir tez/proje önerisi hazırlar.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Lisansüstü eğitimi boyunca edindiği bilgi ve becerileri akademik gelişimi boyunca dikkate alır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bir araştırmacı bilim insanı olarak bilimsel güvenilirliği hayat boyu dikkate alır.
|
||||||
2 |
Bir araştırmacı bilim insanı olarak araştırmalarında nesnel davranır.
|
||||||
3 |
Bir araştırmacı bilim insanı olarak yapacağı tez veya proje çalışmasını toplumsal sorunlarla ilgili bir çalışma olarak geliştirir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bir sosyal bilimci olarak toplumsal sorunların çok yönlülüğünü dikkate alır ve bu sorunların çözümünde diğer disiplinlerle işbirliği yapar.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında yaptığı tez veya proje çalışmasından elde ettiği nitel ve nicel verileri analiz eder.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 4 | 48 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 12 | 4 | 48 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 42 | 0 | 152 |
Genel Toplam | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |