Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
YIH529 | HABER ANALİZİ | 1 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | YÜKSEK LİSANS, TYY: + 7.Düzey, EQF-LLL: 7.Düzey, QF-EHEA: 2.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Doç.Dr. TAYLAN MARAL |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu derste geleneksel ve yeni medyada yer alan haberlerin, haber nitelikleri, haber öğeleri ve yaklaşımları açısından analiz edilmesi amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Bu derste; haber değeri nitelikleri, haber öğeleri, haber konuları ve yerleri, haberin yapısı, ters piramit üslubu, haber kaynakları, haberin yapılandırılması (5N 1K), içerdiği öğe sayılarına göre haberin yapılandırılması, haber aktarımları, haber konuları, haber yazımında yeni yaklaşımlar konuları verilir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Haber değeri niteliklerini ve haber öğelerini açıklar. |
Haber yapısını, haber konularını ve yerlerini açıklar. |
Tersine çevrilmiş piramit üslubunun ne olduğunu açıklayabilir. |
Tersine çevrilmiş piramit üslubu kullanarak haber yazabilir. |
Haber kaynaklarını kullanabilir ve haber aktarımı yapabilir. |
Haberin nasıl yapılandırılacağını bilebilir ve uygulayabilir. |
Haberde etik değerleri göz önünde bulundurarak çalışmalarında uygun davranma özelliğini kazanabilir. |
Haberde yeni yaklaşımlara uygun haber yazabilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Ders İzlencesinin Tanıtılması ve Giriş | Haber ve haber değeri nitelikleri. Doğruluk, hakkaniyet ve objektiflik sorunu | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, İnternet ve Literatür Tarama | Haber öğeleri ve haberler üzerinden analiz | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, İnternet ve Literatür Tarama | Haber konuları ve konumlandığı yer | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, İnternet ve Literatür Tarama | Haberin yapısı ve haber başlıkları | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, İnternet ve Literatür Tarama | Tersine çevrilmiş piramit üslubu | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, İnternet ve Literatür Tarama | Tersine çevrilmiş piramit üslubu | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
7 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, İnternet ve Literatür Tarama | Haber kaynakları | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, İnternet ve Literatür Tarama | Haberin yapılandırılması | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, İnternet ve Literatür Tarama | Aktarım haberleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, İnternet ve Literatür Tarama | Suç ve Yargı haberleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, İnternet ve Literatür Tarama | Sosyal bilim haberleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, İnternet ve Literatür Tarama | Haber alanları | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, İnternet ve Literatür Tarama | Hak ve sorumluluklar | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, İnternet ve Literatür Tarama | Etik sorunların çözümü | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Dursun, Çiler. (2001), Televizyon Haberlerinde İdeoloji. Ankara: İmge Kitabevi. |
Dursun, Çiler. (Ed.). (2004). Haber, hakikat ve iktidar ilişkisi (Vol. 76). Ankara: Elips kitap. |
Berger, Arthur Asa (1982), Media analysis techniques. Beverly Hills: Sage. |
Berger, Arthur Asa (1993), Kitle İletişiminde Çözümleme Yöntemleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. |
Berger, Arthur Asa (1997), Narratives in popular culture, media and everyday life, Thousand Oaks: Sage Publications. |
Burns, Gary (1989), Television studies :textual analysis. New York: Praeger. |
Gripsrud, Jostein (2002); Understanding Media Culture, London: London : Edwards Arnold |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İletişimin temel olgularını, ilkelerini, uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, temel düzeyde problem çözmek için analiz ve değerlendirmeler yapar.
|
5 | |||||
2 |
İletişim alanı ile ilgili güncel bilgileri iletişimin kuramları ile ilişki kurup açıklar.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İletişim alanındaki bilgi ve olguları sosyal bilimlerin diğer alanlarıyla ilişkilendirir.
|
5 | |||||
2 |
Disiplinler arası araştırmalar yaparak sonuçlarını bilgi ve olgusal olarak kendi alanına aktarır.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal olayları objektif olarak analiz ve değerlendirme yapma bilincine ve becerisine sahip olur.
|
4 | |||||
2 |
Disiplinler arası araştırma yapma bilinci ve becerisine sahip olur.
|
5 | |||||
3 |
Mesleki çalışmalarında alanın etik değerlerinin bilincinde olarak hareket etme becerisine sahip olur.
|
5 | |||||
4 |
Radyo- televizyon ve diğer medyalara haber yapma bilgi ve becerisine sahip olur.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Akademik ve uygulama çalışmalarında mesleki sınırlılıklarını yeterliliklerini ve sorumluluklarını tanımlar ve uygular.
|
4 | |||||
2 |
Alanında yayımlanmış veri kaynaklarını etkin biçimde kullanarak literatür taraması yapabilir, bilimsel çalışmaları takip edebilir ve çalışmalarında kullanabilir.
|
4 | |||||
3 |
Çalışmalarında problem çözme, zaman yönetimi, öz disiplin ve etkin iletişim becerilerini kullanır.
|
4 | |||||
4 |
Çalışmalarında farklı yaratıcılıklar ortaya koyma becerilerini kullanır.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında yapacağı bir araştırmayı kendi başına tasarlayıp sonuçlandırır, bulguları yorumlayarak çözüm önerileri getirir.
|
4 | |||||
2 |
Ekip çalışması içinde lider ya da ekip üyesi olarak görev alır ve görevini yerine getirir.
|
4 | |||||
3 |
Alanı ile ilgili olarak, bireylerin ve grupların mesleki gelişiminin yönetiminde sorumluluk alır.
|
4 | |||||
4 |
Alanında özgün çalışmalar yapma konusunda istekli, işbirliği yapmaya yatkın ve sorumluluk almaya hazırdır.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında yaşam boyu öğrenmeyi ilke olarak kabul eder.
|
5 | |||||
2 |
Alanındaki gelişmeleri, değişmeleri, yenilikleri yakından izler.
|
5 | |||||
3 |
Mesleki kariyerini geliştirmek için yeni öğrenmelerin gerekli olduğuna inanarak devam eder.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Etkin iletişim tekniklerini ilgili yerlerde ve uygun ortam ve zamanda kullanır
|
4 | |||||
2 |
Mesleki bilgi ve becerisini kullanarak sağlıklı sosyal ilişkiler kurar.
|
4 | |||||
3 |
İletişim kurmada önemli olması nedeniyle bir yabancı dili öğrenme yetkinliğini geliştirir.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alan ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olma.
|
3 | |||||
2 |
Alan ile ilgili verilerin, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme bilgi ve bilincine sahip olma.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 4 | 56 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 13 | 3 | 39 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 45 | 0 | 153 |
Genel Toplam | 153 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |