Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
MKF530 | UYGULAMALI SAYISAL YÖNTEMLER | 1 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | YÜKSEK LİSANS, TYY: + 7.Düzey, EQF-LLL: 7.Düzey, QF-EHEA: 2.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HAMDİ ALPER ÖZYİĞİT |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Öğrencilere, mühendislik uygulamalarında karşılaşılan ve çözümlerinin analitik olarak elde edilmesinin pratik olmadığı ya da mümkün olmadığı karmaşık problemlerin yaklaşık çözümlerinin gelişen bilgisayar imkanlarından yararlanarak elde edilmesine yönelik temel yaklaşımları öğretmektir. |
İçerik: | Fonksiyonların değerlerinin sayısal hesabı,lineer denklem sistemlerinin yinelemeli çözümleri,optimizasyon problemleri,diferansiyel denklemlerin karmaşık problem geometrileri için çözümü,interpolasyon,exterpolasyon,eğri uydurma ve sayısal integral hesabı. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Sayı sistemlerini tanır,hata hesaplarını yapar. |
Denklemlerin köklerini bulur. |
Lineer denklem sistemlerinin çözümlerini yapar. |
Optimizasyon işlemlerini bilir. |
İnterpolasyon işlemlerini yapar. |
Eğri uydurma (regrasyon) işlerini bilir. |
Sayısal integral metodlarını bilir ve uygular. |
Sayısal türev almayı ve uygulamalarını yapar. |
Adi diferansiyel denklemlerin çözümlerini bilir. |
Kısmi diferansiyel denklemlerin sayısal çözümlerini yapar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Ders kaynaklarının hazırlığı | Tanışma,dersin amaçlarının açıklanması.Sayısal yöntemlerin sınıflandırılması. | Anlatım,öneri alma,tartışma |
2 | Anlatım planını,konuya ait problem ve çözümlerini hazırlama. | Grafik metodu,basit iterasyon ile denklemlerin köklerinin bulunmaları. | Karşılıklı etkileşim ve tartışma |
3 | Problem ve çözümlerini hazırlama. | Newton-Raphson ve yarıya bölme metodları ile denklem köklerinin bulunması. | Socrates yöntemi Anlatım Tartışma |
4 | Ders notları verilmesi için hazırlık | Determinantlar ve Cramer kuralı,Gauss eliminasyon metodu. | Anlatım Tartışma |
5 | Anlatım planını,problem ve çözümlerini hazırlama. | Gauss-Seidel ve ters matris yöntemi. | Öneri alma -Tartışma |
6 | Konuyla ilgili problem ve çözümlerini hazırlama. | Lagrange ve en küçük kareler yöntemi. | Karşılıklı etkileşim ve Tartışma |
7 | Ders kaynaklarının hazırlığı | Yamuk ve Simpson kuralı ile belirli integral hesaplamaları. | Socrates yöntemi Anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Ders notları verimesi için hazırlık | İmproper integral uygulamaları. | Anlatım Tartışma |
10 | Konuya ait problem ve çözümlerini hazırlama. | Heun ve Runge-Kutte metodu diferansiyel denklem çözümlemeleri. | Anlatım-Tartışma |
11 | Anlatım planını,konuya ait problem ve çözümlerini hazırlama. | Atış ve sonlu farklar yöntemi ile sınır değer problemleri. | Anlatım Tartışma |
12 | Ders notları verilmesi için hazırlık | Çoklu lineer regrasyon yöntemi ve teknikte uygulamaları. | Socrates yöntemi Anlatım |
13 | Konuyla ilişkin problem ve çözümlerini hazırlama. | Kısmi türevli denklemler ve çözümlemeleri. | Karşılıklı etkileşim,Anlatım-Tartışma |
14 | Ders kaynaklarının hazırlığı | Maclaurin ve Taylor serileri ve örnek açılımlar. | Öneri alma,Anlatım-Tartışma |
15 | Anlatılan konuların kısa özeti. | Euler serisi ve uygulamaları.Anlatılan konuların kısaca özeti. | Anlatım-Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Mühendisler İçin Sayısal Yöntemler / Steven C. Chapra & Raymond P. Canale, 2003 |
Sayısal Analiz / Galip Oturanç 2008 |
Sayısal Analiz ve Mühendislik Uygulamaları / İrfan Karagöz 2001 |
Elementary Nümerical Analysis : An Algoritmik Approach McGraw-Hill 1980 |
Numerical Methods and Analysis / James I.Buchanan,Peter R.Turner 1992 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mühendslik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, Mekatronik Mühendisliği veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mekatronik Mühendisliği alanıyla ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mekatronik Mühendisliği alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir.
|
||||||
2 |
Mekatronik Mühendisliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mekatronik Mühendisliği alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mekatronik Mühendisliği alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
|
||||||
2 |
Mekatronik Mühendisliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir.
|
||||||
3 |
Mekatronik Mühendisliği alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mekatronik Mühendisliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mekatronik Mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir.
|
||||||
2 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir.
|
||||||
3 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi’nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir.
|
||||||
4 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mekatronik Mühendisliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilir.
|
||||||
2 |
Mekatronik Mühendisliği alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir.
|
||||||
3 |
Mekatronik Mühendisliği alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilir.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 6 | 3 | 18 |
Uygulama | 5 | 3 | 15 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 8 | 4 | 32 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 48 | 0 | 150 |
Genel Toplam | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |