TR EN

LİNEER SİSTEM TEORİSİ I DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
EEM501 LİNEER SİSTEM TEORİSİ I 1 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi YÜKSEK LİSANS, TYY: + 7.Düzey, EQF-LLL: 7.Düzey, QF-EHEA: 2.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HAMDİ ALPER ÖZYİĞİT
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Sinyal işleme, dinamik sistem teorisi ve kontrolünde lisansüstü öğrencilere yardımcı olmak için doğrusal sistem teorisindeki ileri kavramların öğretilmesi.
İçerik: Doğrusal cebir kavramlarının gözden geçirilmesi, doğrusal sistem gösterimleri, çözümlerin varlığı, durum geçiş matrisleri, kanonik gerçekleşmeler, denetleyici tasarımları, gözlemci tasarımları, çok girişli çok çıkışlı sistemlere giriş.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

• Genel sistem kavramlarını açıklar • Doğrusal ve doğrusal olmayan sistemleri ayırt eder • Farklı doğrusal sistem gösterimlerini tanımlar • Durum uzay formunda temsil edilen sistemleri modeller ve analiz eder . • Tasarım durumu geri bildirim denetleyicileri • Tasarım durumu gözlemcileri • Denetleyici ve gözlemci tasarımlarında gözlenen zorluklarla başa çıkın. • Gelecekteki olası çalışmalarında, bu derste ele alınan materyale dayalı sistem teorisindeki yeni konuları öğrenin.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Doğrusal sisteme giriş -
2 - Lineer Cebir Kavramlarının Gözden Geçirilmesi: Lineer Uzaylar, Temel Vektörler, Lineer Dönüşümler -
3 - Matematiksel Arka Plan (Alanlar, Vektör Uzayları, Matrisler, Matris tersi, Metrik Uzaylar, Normlar, Normlu Uzaylar, İç Ürünler, İç çarpım Uzayları, Tamlık). -
4 - Matematiksel Arka Plan (Alanlar, Vektör Uzayları, Matrisler, Matris tersi, Metrik Uzaylar, Normlar, Normlu Uzaylar, İç Ürünler, İç çarpım Uzayları, Tamlık). -
5 - Doğrusal sistem gösterimleri: Frekans domeni, transfer fonksiyonları ve durum uzayı. Frekans domeni ve durum uzayı arasındaki dönüşümler. -
6 - Lineer Operatörler: Menzil ve Boş Uzaylar, Özdeğerler, Özvektörler, Cayley-Hamilton Teoremleri -
7 - Kanonik Formlar: Köşegen ve Ürdün Kanonik formlar. Çeşitli durumlar -
8 - ARA SINAV -
9 - Doğrusal dinamik sistem denklemlerinin çözümü. Durum Geçiş Matrisi kavramı. -
10 - Derivasyon yöntemleri ve durum geçiş matrislerinin hesaplanması. -
11 - Doğrusal olmayan sistemlere bağlantılar, doğrusallaştırma, denge kavramları. -
12 - Kararlılık: Kararlılık tanımları, yerel kararlılık, küresel kararlılık, asimptotik kararlılık, Lyapunov anlamında kararlılık, frekans bölgesi veya durum uzayda sistemlerin stabilite analizi. -
13 - Kontrol Edilebilirlik ve Gözlenebilirlik -
14 - Kontrol Edilebilir ve Gözlenebilir Kanonik Formlar. Denetleyici ve Gözlemci Tasarımları -
15 - Kontrol Edilebilirlik ve Gözlenebilirlik ile ilgili konular -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Lineer Sistem Teorisi Prof. Dr. Saadettin AKSOY ve Doç. Dr. Kürşat AYAN

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama Sınav Yapılma Şekli
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mühendslik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, Mekatronik Mühendisliği veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mekatronik Mühendisliği alanıyla ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mekatronik Mühendisliği alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir.
2
Mekatronik Mühendisliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mekatronik Mühendisliği alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilir.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mekatronik Mühendisliği alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
2
Mekatronik Mühendisliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir.
3
Mekatronik Mühendisliği alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mekatronik Mühendisliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilir.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mekatronik Mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir.
2
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir.
3
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi’nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir.
4
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mekatronik Mühendisliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilir.
2
Mekatronik Mühendisliği alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir.
3
Mekatronik Mühendisliği alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilir.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 5 70
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 1 15 15
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 15 15
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 33 0 154
Genel Toplam 154
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0