Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
EEM535 |
İLERİ ELEKTROMANYETİK TEORİ |
1 |
3 |
3 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
YÜKSEK LİSANS, TYY: + 7.Düzey, EQF-LLL: 7.Düzey, QF-EHEA: 2.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. HAMDİ ALPER ÖZYİĞİT |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Elektromagnetik Alan Teorisi hakkında öğrencilere teorik bilgiler vererek bu bilgileri uygulamalarını sağlamak. |
İçerik: |
Elektromagnetik Alan Teorisi hakkında öğrencilere teorik bilgiler vererek bu bilgileri uygulamalarını sağlamak. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
İleri düzey Elektrik-Elektronik Mühendisliği kavramlarını tanımlamak ve uygulamak |
Gelişmiş mühendislik problemlerini formüle edip çözmek |
Araştırma projesi doğrultusunda literatürü dikkatlice gözden geçirip, kendi sonuçları ile önceki literatür arasında bağlantı kurmak |
Bilgiyi yaymak ve disiplinlerarası işbirliği yapmak |
Bilimsel bilgiye ulaşmak |
Bağımsız araştırma projeleri tasarlamak ve yürütmek |
Disiplinlerarası etkileşim bulunan araştırma takımlarında etkin şekilde çalışmak |
Modern teknolojiyle sürekli öğrenme bilinci geliştirmek |
Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak |
Araştırma konusu ile ilgili fikir ve bulgularını sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Maxwell denklemleri, Düalite ilkesi, Teklik ve Karşıklıklık teoremleri, Genişletilmiş Ampere Formülü ve Faraday endüksiyonu |
Yüz Yüze Öğrenim |
2 |
- |
Elektromotor kuvvet,Öz ve karşıt endüktans kavramı, Devre teorisinin temel denklemlerinin çıkarımı |
Yüz Yüze Öğrenim |
3 |
- |
1. ve 2. hafta işlenen konularla ilgili örnek uygulamalar |
Yüz Yüze Öğrenim |
4 |
- |
Süreklilik denklemi, Bünye denklemleri,Basit Ortamlarda Temel bağıntılar, Rölaksasyon zamanı, Dalga denklemi |
Yüz Yüze Öğrenim |
5 |
- |
Basit olmayan bazı ortamlar: Anizotrop, Bellekli, Yöresel olmayan ve Lineer olmayan ortamların incelenmesi |
Yüz Yüze Öğrenim |
6 |
- |
4. ve 5. Hafta işlenen konularla ilgili örnek uygulamalar |
Yüz Yüze Öğrenim |
7 |
- |
Elektromagnetik Enerji Akısı ve Enerjinin yayılma hızı |
Yüz Yüze Öğrenim |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Elektromagnetik Alanın Potansiyellerle ifadesi, Vektörel ve skaler potansiyel kavramları, Lorentz koşulu |
Yüz Yüze Öğrenim |
10 |
- |
Geçikmeli potansiyel kavramı, Alanın iki skaler yardımıyla gösterilimi: 7. 8. ve 9. hafta işlenen konularla ilgili örnek uygulamalar. |
Yüz Yüze Öğrenim |
11 |
- |
Distribüsyon anlamında Maxwell denklemleri, Basit ortamın sınırındaki koşullar: Bir mükemmel iletken yüzeyin üzerindeki sınır koşulları, sınırlı iletkenliğe sahip bölgelerin arakesitindeki sınır koşulları |
Yüz Yüze Öğrenim |
12 |
- |
Maddesel Yüzeyler üzerindeki sınır koşulları. 10. ve 11. hafta işlenen konulara ilişkin örnek uygulamalar |
Yüz Yüze Öğrenim |
13 |
- |
Elektromagnetik alanın farklı Galile sistemlerinde geçerli olan ifadeleri: Einsteinın özel rölativite ilkesi ve Lorentz dönüşüm formülleri.Lorentz dönüşümünün bazı sonuçları: limit hız kavramı, uzunlıkların ve zaman aralıklarının dönüşümü, hızların toplamı ve dönüşümü |
Yüz Yüze Öğrenim |
14 |
- |
Elektromagnetik alanın dönüşümü, Elektromagnetik Alanın bağıl görünümünün bazı sonuçları: Elektrik yükünün değişmezliği, skaler ve vektör potansiyellerin dönüşüm kuralları |
Yüz Yüze Öğrenim |
15 |
- |
Lorentz kuvvetinin dönüşümü ve görünen bünye bağıntıları |
Yüz Yüze Öğrenim |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Elektromagnetik Alan Teorisi (Mithat İdemen), |
Electromagnetics (J. Krauss), |
Electromagnetic Wave Theory (A. Kong), |
Electromagnetism (D.S. Jones), |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
Sınav Yapılma Şekli |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mühendslik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, Mekatronik Mühendisliği veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir.
|
|
|
|
|
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mekatronik Mühendisliği alanıyla ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir.
|
|
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mekatronik Mühendisliği alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Mekatronik Mühendisliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir.
|
|
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mekatronik Mühendisliği alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilir.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mekatronik Mühendisliği alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Mekatronik Mühendisliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Mekatronik Mühendisliği alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mekatronik Mühendisliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilir.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mekatronik Mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi’nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir.
|
|
|
|
|
|
|
4 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mekatronik Mühendisliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilir.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Mekatronik Mühendisliği alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Mekatronik Mühendisliği alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilir.
|
|
|
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
14 |
3 |
42 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
13 |
13 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
13 |
13 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
46 |
0 |
154 |
|
Genel Toplam |
154 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
6 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|