Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
TDY517 | KARŞILAŞTIRMALI EDEBİYAT | 1 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | YÜKSEK LİSANS, TYY: + 7.Düzey, EQF-LLL: 7.Düzey, QF-EHEA: 2.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HACER GÜLŞEN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Doç.Dr. ŞEREFNUR ATİK |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin genel amacı bir metin inceleme yöntemi olarak karşılaştırmalı edebiyat çalışmalarının tarihçesini ve geçmişten günümüze bu konuda oluşan ekolleri tanıtmak, seçilen metinler üzerinde örnek uygulamalar yapmaktır. Öğrencilerin değişik kültürler arasındaki kültür transferi ve etkileşimlerin edebiyata yansımalarını görmesi ve bunları eleştirel bir bakış açısıyla incelemesi dersin başlıca kazanımı olarak hedeflenmektedir. Böylece öğrencilerin disiplinlerarası yaklaşımla metin çözümlemeyi öğrenmesini sağlamak amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Bu dersin içeriğini karşılaştırmalı edebiyat çalışmalarının tarihçesi, metotları, kaynakları ve örnekleri oluşturmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Karşılaştırmalı edebiyat çalışmalarının tarihçesini hatırlar. |
Karşılaştırmalı edebiyat çalışmalarının yöntemlerini bilir. |
Dünya ve Türk kültüründe / edebiyatında ortak olan tema ve motifleri değerlendirir. |
Türk ve dünya mitoslarının ortak yönlerini inceler. |
Ulusal edebiyat ve diğer edebiyatlar arasındaki ilişkileri disiplinlerarası bakış açısıyla yorumlar. |
Dil, din, toplumsal cinsiyet, kültürel kimlikler ve farklılıklar gibi unsurlar ve edebiyata etkileri konusunda farkındalığı artar ve bu bilgileri alan çalışmalarında kullanır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Tarama, Anlatım | Dersin tanıtımı ve kaynakça hakkında bilgilendirme. Karşılaştırmalı edebiyatın temel kavramları. | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma |
2 | Literatür Tarama, Anlatım | Karşılaştırmalı edebiyatın dünya ve Türk edebiyatında tarihçesi. Karşılaştırmalı edebiyat çalışmalarında ekoller. | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma |
3 | Literatür Tarama, Anlatım | Çeviri çalışmaları ve karşılaştırmalı edebiyat. | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma |
4 | Literatür Tarama, Anlatım | Karşılaştırmalı edebiyatın yararlandığı bilim dalları ve eleştiri yöntemleri. | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma |
5 | Literatür Tarama, Anlatım | Örnek metinler çerçevesinde dünya mitlerindeki ortak unsurlar. Sümer Gılgamış Destanı XI. Bölüm ile Nuh Tufanı. | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma, Metin inceleme çalışması |
6 | Literatür Tarama, İnteraktif Sunum | Karşılaştırmalı edebiyat bağlamında dünya ve Türk edebiyatında ortak yapılar, motifler. Aiskhylos. Zincire Vurulmuş Prometheus; Tevfik Fikret Promete ve Oğuz Atay, Beyaz Mantolu Adam okuması ve metinlerarasılık kapsamında değerlendirilmesi. Yabancılaşma kavramının verilmesi. | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma, Metin inceleme çalışması |
7 | Literatür Tarama, İnteraktif Sunum | Annabel Lee şiiri ve çevirileri. Annabel Lee ile Yahya Kemal’in Mehlika Sultan şiirinin karşılaştırmalı incelenmesi. Karşılaştırmalı çalışmalarda çeviri sorunsalına yeniden değinme. | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma, Metin inceleme çalışması |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, İnteraktif Sunum | Oğuz Atay, Babama Mektup ve Kafka, Babaya Mektup eserlerinin karşılaştırmalı incelenmesi. | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma |
10 | Literatür Tarama, Anlatım | Latife Tekin Ormanda Ölüm Yokmuş ile J. P. Sartre Bulantı eserlerinin karşılaştırmalı incelenmesi. Varoluşçuluk felsefesinin edebiyatımızda izlerini aramak. | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma |
11 | Literatür Tarama, Anlatım, İnteraktif Sunum | Gogol ve Orhan Kemal mukayesesi. “Palto” ve “Kirli Pardösü” adlı eserleri üzerinden bir mukayese çalışması. Yüayıl, akım, roman kişileri vb. | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma, Metin inceleme çalışması |
12 | Literatür Tarama, Anlatım, İnteraktif Sunum | Gogol ve Orhan Kemal mukayesesi. “Müfettiş” ve “Müfettişler Müfettişi” adlı eserleri üzerinden bir mukayese çalışması. | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma |
13 | Literatür Tarama, İnteraktif Sunum | Postmodernizm bağlamında Karşılaştırmalı Edebiyat. Metinler arası ilişki mi Metinlerarasılık mı? | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma, Metin inceleme çalışması |
14 | Literatür Tarama, İnteraktif Sunum | Mitolojiden postmodern edebiyata “kadın ana” kültü. Ekofeminizm ve edebiyattaki yeri. | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma, Metin inceleme çalışması |
15 | Literatür Tarama, İnteraktif Sunum | Genel Değerlendirme. | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma, Metin inceleme çalışması |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme.
|
||||||
2 |
Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
|
||||||
3 |
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme
|
||||||
2 |
Alanı ile ilgili her türlü çalışmada sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
||||||
3 |
Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Genel dil bilimi yöntem ve kuramlarından yararlanarak Türk dil bilgisini ses, şekil, söz dizimi, anlam bilgisi ve söz varlığı düzeylerinde tarihsel-karşılaştırmalı olarak inceler.
|
||||||
2 |
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerini, araştırma metotlarını, bilgi ve teorileri inceler.
|
||||||
3 |
Çağdaş Türk Edebiyatının tarihsel gelişimini; metinlerin kaleme alındıkları tarihî dönemi ve kültürel atmosferi dikkate alarak, metinler üzerinden tartışır.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türk Dili ve Edebiyatı sahasına problemli alanlarda yeni yaklaşımlar geliştirerek çözüm üretebilir. İlgili problemli alanların gerek tespiti gerekse çözümü noktasında akademik usulle tartışır.
|
||||||
2 |
Yabancı dili bilgi ve becerisini kullanarak Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki problemleri yabancı meslektaşlarıyla tartışır, bilgi paylaşımında bulunur.
|
||||||
3 |
Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili yapacağı bilimsel çalışmalarda kaynaklara ulaşabilme, kaynaktan aracısız yararlanır, metinleri orijinallerinden okuyup anlayabilir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla ve bir çalışma ekibi üyesi olarak çözümler üretir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Çağdaş Edebiyatın bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde, edebiyat ve dilbilim açısından değerlendirir.
|
||||||
2 |
Türk Dili ve Edebiyatının, içinde yer aldığı medeniyet dairelerinden hangi ölçüde etkilendiğini değerlendirir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında sürdürülebilirlik kavramının uygulanma sahalarını değerlendirir.
|
||||||
2 |
Akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapar.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türk edebiyat tarihini bir bütün olarak görür ve devirler arasındaki devamlılığı kavrayabilir
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 4 | 48 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 12 | 4 | 48 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 42 | 0 | 152 |
Genel Toplam | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |