Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
TDY533 | KLASİK EDEBİYATTA NESİR | 1 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | YÜKSEK LİSANS, TYY: + 7.Düzey, EQF-LLL: 7.Düzey, QF-EHEA: 2.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HACER GÜLŞEN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi ELİFE ATEŞ |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı; öğrenciye, Klasik Türk nesrinin genel özelliklerini tanıtmak, örnek metinleri tanıma ve anlamada gerekli olan bilgileri ve becerileri kazandırıp incelenmesini sağlamaktır. Ders kapsamında öğrenciye Klasik Türk Edebiyatında siyasetname, letaifname vb. nesir türleri tanıtılacak; psikanalitik edebiyat teorisi öğretilecek, öğrendikleri bu kuramla metinleri yorumlama becerisi kazandırılacaktır. |
İçerik: | Türk nesrinin tarihi gelişimi, genel özellikleri ve üslubu, Eski Türk edebiyatı nesir metinlerini tanıma ve inceleme hakkında bilgi verilmektedir. Klasik Türk Edebiyatında siyasetname vb türler ve bu eserlerin yazıldıkları dönemler, yazılış amaçları, yazarlarının edebiyat ve dünya anlayışları ve Psikanalitik Teori hakkında bilgi verilmektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Türk nesrinin genel özelliklerini inceler. |
Türk nesrinin tarihi gelişimini örnek metinler üzerinden keşfeder. |
Örnek metinlerin üslup özelliklerini ve farklılıklarını ayırt eder ve edebi metinler üzerinden farklı arketipik imgeleri ve bu imgelerin çağ, kültür bazlı değişimlerini karşılaştırır. |
Nesirde kullanılan üslupları nesrin tarihî gelişimiyle ilişkilendirir. |
Örnek metinleri üslup, dil, nesrin genel özelliklerini dikkate alarak değerlendirir. Psikanalitik teori vb. üzerinden Klasik Türk edebiyatı edebi eserlerini analiz eder. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma. | Türk nesrinin tarihi gelişimi. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sunum. |
2 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma. | Eski Türk edebiyatında nesir türleri, genel özellikleri. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sunum. |
3 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma. | Eski Türk edebiyatında nesir üslubu. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sunum. |
4 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma. | Psikanalitik Teori ve Edebi Eser İlişkisi -Edebi Eserlerin Terapötik Yönü -Aristo’nun Poetika’sı, katharsis vb. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sunum. |
5 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma. | Jung’un Arketip Teorisi -Jung’un Psişe Modeli - Benlik, Ego, Persona, Gölge, Anima/Animus -Bireyleşme/Bütünleşme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sunum. |
6 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma. | İnsanda var olan Dört Temel Arketip: Kral, Savaşçı, Büyücü, Aşık. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sunum. |
7 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma. | Kral Arketipi Hikaye Analizi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sunum. |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma. | Örnek metin okuma ve yorumlama. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sunum. |
10 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma. | Örnek metin okuma ve yorumlama. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sunum. |
11 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma. | Örnek metin okuma ve yorumlama. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sunum. |
12 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma. | Örnek metin okuma ve yorumlama. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sunum. |
13 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma. | Örnek metin okuma ve yorumlama. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sunum. |
14 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma. | Örnek metin okuma ve yorumlama. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sunum. |
15 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma. | Örnek metin okuma ve yorumlama. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sunum. |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Adalıoğlu, H. H. (2009). Siyâsetnâme. TDV İslam Ansiklopedisi, 37, 304-306. |
Aristoteles (1987). Poetika. (Çev. İ. Tunalı). İstanbul: Remzi Kitabevi. |
Atlı, F. (2012). Edebi Metnin ve Yaratıcılığın Kaynağına Ulaşan Yol: Psikanalitik Edebiyat Eleştirisi. Turkish Studies, 7(3), 257–273. |
Bayram, Y. (2009). 16. Yüzyılda Hikâye ve Hikâye Külliyatları. Kültür ve Turizm Bakanlığı Türkiye Kültür Portalı Projesi, Ankara: 2009. www.kulturportali.gov.tr (E. T. 30.05.2020). |
Evliya Çelebi (1935): Evliya Çelebi Seyahatnamesi: Anadolu, Suriye, Hicaz. C. 9, İstanbul Devlet Matbaası. |
İz, F. (1996). Eski Türk Edebiyatında Nesir. Ankara: Akçağ Yayınları. |
Jung, C. G. (2006). Analitik Psikoloji (Çev. E. Gürol). (2. bas.). İstanbul: Payel Yayınları. |
Jung, C. G., Aksu Yılmazer, Z., Saydam, M. B. (2013). Dört Arketip. İstanbul: Metis Yayınları. |
Kavruk, H. (1998). Eski Türk Edebiyatında Mensur Hikâyeler. İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı. |
Moore, R. L., ve Gillette, D. (1995). Kral, Savaşçı, Büyücü, Âşık: Olgun Erkeklik Arketipleri Yeniden Keşfediliyor. İstanbul: Sistem Yayıncılık. |
Moran, B. (2008). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri. İstanbul: İletişim Yayınları. |
Okuyucu, C., Kartal, A., ve Köksal, M. F. (2009). Klasik Dönem Osmanlı Nesir Metinleri. İstanbul: Kriter Yayınları. |
Stevens, A. (2014). Jung. (Çev. N. Örge). Ankara: Dost Yayınları. |
Sungurhan, A. (2017). Kınalızâde Hasan Çelebi: Tezkiretü’ş-Şuara. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı. |
Tosun, N. (2014). Doğu’nun Hikâye Kuramı. İstanbul: Büyüyenay Yayınları. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 40 | Klasik Sınav | |
Ödev Değerlendirme | 1 | 10 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
TOPLAM | 3 | 100 |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme.
|
4 | |||||
2 |
Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
|
4 | |||||
3 |
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme
|
5 | |||||
2 |
Alanı ile ilgili her türlü çalışmada sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
5 | |||||
3 |
Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Genel dil bilimi yöntem ve kuramlarından yararlanarak Türk dil bilgisini ses, şekil, söz dizimi, anlam bilgisi ve söz varlığı düzeylerinde tarihsel-karşılaştırmalı olarak inceler.
|
1 | |||||
2 |
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerini, araştırma metotlarını, bilgi ve teorileri inceler.
|
2 | |||||
3 |
Çağdaş Türk Edebiyatının tarihsel gelişimini; metinlerin kaleme alındıkları tarihî dönemi ve kültürel atmosferi dikkate alarak, metinler üzerinden tartışır.
|
1 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türk Dili ve Edebiyatı sahasına problemli alanlarda yeni yaklaşımlar geliştirerek çözüm üretebilir. İlgili problemli alanların gerek tespiti gerekse çözümü noktasında akademik usulle tartışır.
|
4 | |||||
2 |
Yabancı dili bilgi ve becerisini kullanarak Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki problemleri yabancı meslektaşlarıyla tartışır, bilgi paylaşımında bulunur.
|
2 | |||||
3 |
Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili yapacağı bilimsel çalışmalarda kaynaklara ulaşabilme, kaynaktan aracısız yararlanır, metinleri orijinallerinden okuyup anlayabilir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla ve bir çalışma ekibi üyesi olarak çözümler üretir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Çağdaş Edebiyatın bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde, edebiyat ve dilbilim açısından değerlendirir.
|
3 | |||||
2 |
Türk Dili ve Edebiyatının, içinde yer aldığı medeniyet dairelerinden hangi ölçüde etkilendiğini değerlendirir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında sürdürülebilirlik kavramının uygulanma sahalarını değerlendirir.
|
3 | |||||
2 |
Akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapar.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türk edebiyat tarihini bir bütün olarak görür ve devirler arasındaki devamlılığı kavrayabilir
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 4 | 48 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 12 | 4 | 48 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 42 | 0 | 152 |
Genel Toplam | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |