| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| BEY147 | GENEL KİMYA | 1 | 2 | 2 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
| Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HATİCE MERVE BAYRAM |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Prof.Dr. SEYFETTİN ARDA ÖZTÜRKCAN |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | Maddenin özellikleri, sınıflandırılması, birimler, atom teorileri, periyodik tablo, mol kavramı, kimyasal bağlar, pH, çözeltiler, asitler, bazlar, gazlar ve kimyasal reaksiyonlara ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
| İçerik: | Madde ve özellikleri, birim dönüşümleri, atom, periyodik tablo, mol kavramı, kimyasal bağlar, pH, sulu çözeltiler, asitler ve bazlar, gazlar ve basit gaz kanunları, kimyasal reaksiyonlar. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| Kimyanın temel kavramlarını tanımlar. |
| Kimyasal olayları bilimsel yöntemleri kullanarak analiz eder. |
| Atom ve atom modellerini keşfederek maddenin yapısını oluşturan parçacıklar arasındaki etkileşimleri analiz eder. |
| Fiziksel ve kimyasal özelliklerine göre maddenin farklı hallerini ayırt eder. |
| Doğru birim dönüşümlerini, mol sayısını ve Avogadro sayısını kullanır. |
| Periyodik tabloyu kullanarak elementlerin kimyasal özelliklerini açıklar. |
| Kimyasal bağ türlerini ayırt eder ve farklı bağların özelliklerini karşılaştırır. |
| pH kavramını kullanarak çözeltilerin asidik ve bazik özelliklerini analiz eder. |
| Çözeltilerin özelliklerini analiz eder ve derişim birimlerinin dönüşümünü kullanır. |
| Asit ve bazların kimyasal reaksiyonlarını ve nötralleşmeyi analiz eder, kuvvetini hesaplar. |
| Gazların davranışlarını ve gaz kanunlarını açıklar. |
| Kimyasal tepkimeleri denkleştirerek ilgili hesaplamaları yapar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma | Genel Kimyaya Giriş ve Bilimsel Yöntem | Anlatım, Soru-Cevap |
| 2 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma | Madde, Maddenin yapısı ve Özellikleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 3 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma | Maddelerin Sınıflandırılması ve Ayrılması | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 4 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma | Birimler ve Çevirme Faktörü | Anlatım, Tartışma |
| 5 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Görsel İnceleme | Atom ve Atom Teorileri | Anlatım, Tartışma |
| 6 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Görsel İnceleme | Atomlar ve Periyodik Tablo | Anlatım, Soru-Cevap |
| 7 | Literatür Tarama, Bireysel Çalışma | Mol Kavramı ve Avagadro Sayısı | Anlatım, Tartışma |
| 8 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Görsel İnceleme | Kimyasal Bağlar | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 9 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Görsel İnceleme | pH Kavramı | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Görsel İnceleme | Çözeltiler ve Çözünürlük | Anlatım, Soru-Cevap |
| 12 | Literatür Tarama, Bireysel Çalışma | Asitler | Anlatım, Tartışma |
| 13 | Literatür Tarama, Bireysel Çalışma | Bazlar | Anlatım, Tartışma |
| 14 | Literatür Tarama, Bireysel Çalışma | Gazlar | Anlatım, Tartışma |
| 15 | Literatür Tarama | Kimyasal Reaksiyonlar | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
| Alpaydın, S., & Şimşek, A. (2022). Genel kimya (14. baskı). Eğitim Yayınevi. |
| Brown, T. L., LeMay, H. E., Bursten, B. E., Murphy, C. J., Woodward, P. M., & Stoltzfus, M. W. (2024). Genel Kimya: Merkezî Bilim. Palme Yayıncılık. |
| Chang, R., & Goldsby, K. A. (2014). Genel Kimya (11. baskı, Türkçe çeviri). Palme Yayıncılık. |
| Jones, L., & Atkins, P. (2013). Genel kimya: İlkeler ve içyüzünü kavrama (Çev. A. R. Türker). Palme Yayıncılık. |
| Petrucci, R. H., Harwood, W. S., & Herring, F. G. (2012). Genel Kimya: İlkeler ve Modern Uygulamalar 2 (T. Uyar & S. Aksoy, Çev. ed.). Palme Yayıncılık. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
| DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
| TOPLAM | 2 | 100 | ||
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Özellikle insan, çevre ve besin arasındaki ilişkiyi inceleyen, Beslenme ve Diyetetik uygulama biliminin temelini oluşturan tüm disiplinler ile ilgili bilgiyi değerlendirir.
|
4 | |||||
| 2 |
Beslenme ve Diyetetik alanındaki güncel bilgi ve uygulamaları tanımlar.
|
4 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Beslenme ve Diyetetik alanında bilgi edinme ve bilgi verme sürecinde güncel teknolojik kaynakları kullanır.
|
4 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Beslenmeyle ilintili genel sağlık sorunlarını belirler.
|
5 | |||||
| 2 |
Beslenme ve Diyetetik uygulamalarını, bu alandaki bilgi birikimini kullanarak açıklar.
|
5 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Beslenme ve Diyetetik alanındaki bilgilerin kullanımında yasal ve etik ilkeleri uygular.
|
1 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Beslenme ve Diyetetik alanındaki bilgi ve becerileri uygular.
|
3 | |||||
| 2 |
Diyetisyenlik mesleğini etkileyen plan, politika, yasa, yönetmelik ve mevzuatları takip eder.
|
1 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Beslenme ve Diyetetik alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir bakış açısı ile değerlendirir.
|
4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Yeterli düzeyde yabancı dil bilgisi ile Beslenme ve Diyetetik alanında yeni gelişmeleri takip eder.
|
4 | |||||
| 2 |
Bireyler arası yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar.
|
4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Üretim-tüketim zincirinde birey ve toplumun besin kalitesine etki eden etmenleri değerlendirir.
|
0 | |||||
| 2 |
Danışanların sağlık, sosyal ve çevre durumları ile ilgili sorunlarına cevap verir.
|
0 | |||||
| 3 |
Danışanların beslenme durumlarını değerlendirir.
|
0 | |||||
| 4 |
Danışanların klinik bulgularını beslenme açısından yorumlar.
|
0 | |||||
| 5 |
Danışana özgü beslenme tedavileri planlar.
|
0 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 2 | 28 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Okuma | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 4 | 56 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| TOPLAM | 51 | 0 | 128 |
| Genel Toplam | 128 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 5 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |