Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BEY444 | BİTİRME TEZİ | 8 | 2 | 1 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HATİCE MERVE BAYRAM |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Beslenme ve diyetetik alanına yönelik araştırma planlama, literatür tarama, hipotez geliştirme, veri toplama ve analiz etme, elde edilen verileri bilimsel bir bakış açısıyla yorumlama ve bitirme tezi hazırlamaya yönelik bilgi, beceri ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Bitirme tezi hazırlama ilkeleri ve planlama aşamaları, literatür araştırması ve araştırma konusunun belirlenmesi, amaç, hipotez, materyal ve yöntemin belirlenmesi, verilerin toplanması ve analizi sonuçlar, tartışma ve referansların yazılması, rapor halinde sunulması. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Beslenme ve diyetetik ile ilişkili konularda araştırma planı hazırlar. |
Literatür tarama yöntemlerini takip ederek mesleki alandaki araştırmaları okur. |
Bitirme tezi için araştırma hipotezi ve araştırma sorularını biçimlendirir. |
Anlaşılır ve etkili bir araştırma konusu önerir ve bitirme tezini düzenler. |
Veri toplama ve analizi yöntemlerinin güçlü ve zayıf yönlerini ayırt eder. |
Veri toplama yöntemlerini analiz ederek teze uygun veri toplama araçlarını kullanır. |
Uygun istatistiksel yöntemleri kullanarak verileri analiz eder. |
Araştırma raporları ve makaleler üzerine çalışır. |
Verilerinin yorumlanmasında literatür ışığında çıkarım yapar. |
Bitirme tezini bilimsel araştırma ve yazım kurallarına uygun şekilde raporlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Oryantasyon | Anlatım, Tartışma |
2 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Tez Konusunun Kararlaştırılması ve Çerçevesinin Oluşturulması | Tartışma, Bireysel Çalışma |
3 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Çalışmanın İşlem Basamaklarının ve Araştırma Yönteminin Belirlenmesi | Tartışma, Bireysel Çalışma |
4 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Tez Yazım Kuralları ve Örnek Şablonlar | Anlatım, Tartışma |
5 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Literatür Taraması ve İlgili Makalelerin İncelemesi | Tartışma, Bireysel Çalışma |
6 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Veri Toplama Araçlarının Geliştirilmesi, Gerekli Formların Hazırlanması | Tartışma, Bireysel Çalışma |
7 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Araştırma Verilerinin Toplanması | Tartışma, Bireysel Çalışma |
8 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Giriş, Genel Bilgiler ve Metot Bölümlerinin Yazımı | Tartışma, Bireysel Çalışma |
9 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Araştırma Verilerinin Analizi | Tartışma, Bireysel Çalışma |
10 | - | ARA SINAV | - |
11 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Araştırma Bulgularının Yorumlanması | Tartışma, Bireysel Çalışma |
12 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Tartışma ve Sonuç Bölümlerinin Yazımı | Tartışma, Bireysel Çalışma |
13 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Tez Yazılması ve Düzenlenmesi | Tartışma, Bireysel Çalışma |
14 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Tezin Son Kontrolleri ve Danışman Geri Bildirimleri | Tartışma, Bireysel Çalışma |
15 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Tezin Teslimi | Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Aksoy, M. (Ed.). (2018). Ansiklopedik beslenme, diyet ve gıda sözlüğü (1. baskı). Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. |
Baş, M., & Öngün Yılmaz, H. (Eds.). (2025). Beslenme ve diyetetik alanında araştırma: Planlama, yürütme, değerlendirme (1. baskı). Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. |
Ertürk, Ö., Aydın, S., & Taş, B. (2022). Bilimsel araştırma ve yazma teknikleri (1. baskı). Nobel Akademik Yayıncılık. |
İstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü. (2024). Lisansüstü tez / dönem projesi yazım kılavuzu. İstanbul. |
Kıncal, R. Y. (Ed.). (2022). Bilimsel araştırma yöntemleri (7. baskı). Nobel Akademik Yayıncılık. |
Kozak, M. (2021). Bilimsel araştırma: Tasarım, yazım ve yayım teknikleri (5. baskı). Detay Yayıncılık. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Özellikle insan, çevre ve besin arasındaki ilişkiyi inceleyen, Beslenme ve Diyetetik uygulama biliminin temelini oluşturan tüm disiplinler ile ilgili bilgiyi değerlendirir.
|
5 | |||||
2 |
Beslenme ve Diyetetik alanındaki güncel bilgi ve uygulamaları tanımlar.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanında bilgi edinme ve bilgi verme sürecinde güncel teknolojik kaynakları kullanır.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenmeyle ilintili genel sağlık sorunlarını belirler.
|
4 | |||||
2 |
Beslenme ve Diyetetik uygulamalarını, bu alandaki bilgi birikimini kullanarak açıklar.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanındaki bilgilerin kullanımında yasal ve etik ilkeleri uygular.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanındaki bilgi ve becerileri uygular.
|
5 | |||||
2 |
Diyetisyenlik mesleğini etkileyen plan, politika, yasa, yönetmelik ve mevzuatları takip eder.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir bakış açısı ile değerlendirir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yeterli düzeyde yabancı dil bilgisi ile Beslenme ve Diyetetik alanında yeni gelişmeleri takip eder.
|
5 | |||||
2 |
Bireyler arası yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Üretim-tüketim zincirinde birey ve toplumun besin kalitesine etki eden etmenleri değerlendirir.
|
3 | |||||
2 |
Danışanların sağlık, sosyal ve çevre durumları ile ilgili sorunlarına cevap verir.
|
0 | |||||
3 |
Danışanların beslenme durumlarını değerlendirir.
|
0 | |||||
4 |
Danışanların klinik bulgularını beslenme açısından yorumlar.
|
0 | |||||
5 |
Danışana özgü beslenme tedavileri planlar.
|
0 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 0 | 0 | 0 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 9 | 4 | 36 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 37 | 0 | 106 |
Genel Toplam | 106 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |