| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| BEY208 | BESLENME BİYOKİMYASI II | 4 | 3 | 3 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
| Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HATİCE MERVE BAYRAM |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | Karbohidrat ve lipid metabolizması, nükleik asitlerin yapısı ve işlevi, vitaminler ve minerallerin rolü, açlık ve tokluk mekanizmalarına ilişkin bilgi, beceri ve tutum kazandırılması amaçlanmaktadır. |
| İçerik: | Karbohidrat ve lipid metabolizması, nükleik asitler, vitaminler, mineraller, metabolik integrasyon, alkol ve metabolizması, açlık ve tokluk metabolizması. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| Karbonhidratların metabolik yolaklarını açıklar. |
| Lipidlerin metabolik yolaklarını açıklar. |
| Vitamin ve minerallerin metabolizmalarını, hücreler tarafından kullanımını ve fonksiyonlarını açıklar. |
| Su ve elektrolitlerin beslenme biyokimyasındaki önemini açıklar. |
| Nükleik asitlerin sentezlenmesi, işlevlerini ve yıkılmasını inceler. |
| Hormonların ve nörotransmitterlerin sentezindeki besin maddelerinin metabolik disfonksiyon üzerindeki etkilerini ilişkilendirir. |
| Enzimlerin biyolojik yaşamdaki önemini ana hatlarıyla belirtir. |
| Edindiği bilgileri Beslenme ve Diyetetik alanında kullanır. |
| Açlık ve tokluk metabolizması üzerinde etkili olan yolakları yanıtlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma | Karbohidratlara Genel Bakış, Yapı ve Fonksiyon | Anlatım, Soru-Cevap |
| 2 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma | Karbohdirat Metabolizmasına giriş: Glikoliz ve Glikoneogenez | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
| 3 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Karbohidrat Metabolizması: Glikojenez ve Glikojenoliz | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
| 4 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Pentoz Fosfat Yolu | Anlatım, Soru-Cevap |
| 5 | Bireysel Araştırma | Glukoz Hemostası ve Kısa Sınav | Anlatım, Kısa sınav |
| 6 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma | Lipidlere Genel bakış, İsimlendirme, Yapı ve Fonksiyon | Anlatım, Tartışma |
| 7 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma | Lipidlerin Sindirim, Emilim ve Taşınımı | Anlatım, Gösteri |
| 8 | Web Tabanlı Araştırma | Lipid metabolizması : Lipogenez ve Lipoliz | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
| 9 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma | Keton Cisimcikleri ve Metabolik İntegrasyon: Açlık ve Tokluk Metabolizmas | Anlatım, Bireysel Çalışma, Gösteri |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | Bireysel Araştırma | Açlık Tokluk Metanolizması | Anlatım, Gösteri |
| 12 | Bireysel Araştırma | Vitaminlere Giriş: Yağda Çözünen Vitaminler | Anlatım |
| 13 | Literatür Tarama | Vitaminlere Giriş: Suda Çözünen Vitaminler | Anlatım |
| 14 | Literatür Tarama | Makromineraller | Anlatım, Tartışma |
| 15 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma | Mikromineraller | Anlatım, Tartışma |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
| Aksoy, M. (2020). Beslenme biyokimyası (6. baskı). Nobel Tıp Kitabevleri. |
| Brody, T. (1998). Nutritional biochemistry (2nd ed.). Academic Press. |
| Gürdöl, F. (2014). Mum ışığında yemek: Beslenmenin biyokimyası (1. baskı). Nobel Tıp Kitabevleri. |
| Keskin, A., Aktaş Karaçelik, A., & diğerleri. (2022). Beslenme biyokimyası (H. B. Savaş, Ed.). Nobel Akademik Yayıncılık. |
| Konukoğlu, D. (2017). Temel ve klinik biyokimya: Sağlık hizmetleri fakültesi ve sağlık hizmetleri meslek yüksekokulları için. Nobel Tıp Kitabevleri. |
| Yanar, K. (Ed.). (2024). Klinik beslenme biyokimyası. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Özellikle insan, çevre ve besin arasındaki ilişkiyi inceleyen, Beslenme ve Diyetetik uygulama biliminin temelini oluşturan tüm disiplinler ile ilgili bilgiyi değerlendirir.
|
5 | |||||
| 2 |
Beslenme ve Diyetetik alanındaki güncel bilgi ve uygulamaları tanımlar.
|
3 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Beslenme ve Diyetetik alanında bilgi edinme ve bilgi verme sürecinde güncel teknolojik kaynakları kullanır.
|
3 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Beslenmeyle ilintili genel sağlık sorunlarını belirler.
|
3 | |||||
| 2 |
Beslenme ve Diyetetik uygulamalarını, bu alandaki bilgi birikimini kullanarak açıklar.
|
3 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Beslenme ve Diyetetik alanındaki bilgilerin kullanımında yasal ve etik ilkeleri uygular.
|
1 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Beslenme ve Diyetetik alanındaki bilgi ve becerileri uygular.
|
1 | |||||
| 2 |
Diyetisyenlik mesleğini etkileyen plan, politika, yasa, yönetmelik ve mevzuatları takip eder.
|
3 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Beslenme ve Diyetetik alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir bakış açısı ile değerlendirir.
|
3 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Yeterli düzeyde yabancı dil bilgisi ile Beslenme ve Diyetetik alanında yeni gelişmeleri takip eder.
|
3 | |||||
| 2 |
Bireyler arası yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar.
|
4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Üretim-tüketim zincirinde birey ve toplumun besin kalitesine etki eden etmenleri değerlendirir.
|
0 | |||||
| 2 |
Danışanların sağlık, sosyal ve çevre durumları ile ilgili sorunlarına cevap verir.
|
0 | |||||
| 3 |
Danışanların beslenme durumlarını değerlendirir.
|
0 | |||||
| 4 |
Danışanların klinik bulgularını beslenme açısından yorumlar.
|
0 | |||||
| 5 |
Danışana özgü beslenme tedavileri planlar.
|
0 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 3 | 42 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Okuma | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 1 | 14 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 1 | 7 |
| Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
| TOPLAM | 53 | 0 | 98 |
| Genel Toplam | 98 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 3,8 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |